Alla inlägg den 24 april 2013

Av Susanne Nietula Edenvik - 24 april 2013 14:11

Nu har jag bestämt mig! Syrran frågade mig för över 2 år sedan, när jag blev sjuk om jag inte skulle börja blogga... Nu tror jag tiden är inne. Jag ska börja blogga tror jag, ska testa iaf.


Är på jakt efter sådana som jag, som har (medfödd) Cervikal Spinal Stenos, förträngning i ryggmärgskanalen i halsryggen (+ diskbråck i nacken). Fick diagnosen för lite mer än 2 år sen. Då hade jag fruktansvärda smärtor och hade förlorat en del muskler i armar och händer, kunde knappt gå vissa dagar. Tog 5 steg, vila, 5 steg, vila osv.


Skulle opererat mig i Uppsala våren 2011. Men jag vägrade. Minst sagt livrädd! De sa att jag hade max 2år, i allra, allra bästa fall 3år innan jag skulle förlora fler muskler och bli förlamad från skadenivån (nacken och neråt) OM jag inte opererade mig. Jag skulle behöva ta bort 2 kotor i nacken för att göra plats för ryggmärgen och steloperera mig. Hemska tanke! Jag har allt läst om hur de spänner fast huvudet och använder höghastighetsfräs när de opererar. Finns inte utrymme för minsta lilla felmarginal när det gäller hjärna och ryggmärg. Och ett stort mörkertal i undersökningar och register på gjorda operationer. Huu! Jag litar inte på nån. Jag sa till läkarna att jag kan träna. De svarade med sorgsen min att det kommer nog inte att hjälpa dig. Jag kan träna jättemycket! Vi är ledsna sa de, du kommer bara bli sämre och sämre... Och jag tänkte: Jag ska f-n visa vad jag kan träna! Jag är inget experiment.


Sen vägrade jag att ens prata med dem på ett år... Jag led, tränade, LED och tränade och led ännu mer. Livrädd.

Men nu har jag överbevisat dem med råge :) och de är lika glada som jag, så länge det går... Har tillbaka nästan alla funktioner, men får kämpa varje dag för att behålla nervbanor och muskler. Nu har jag klarat 2 år   En del dagar är jag mycket sämre och en del dagar mycket bättre. I det stora hela har jag blivit mycket bättre än för 2 år sedan. Man får ta en dag i taget.


Dagens tänkvärda: Gör det bästa av dagen idag!

Tjoho det var första inlägget ;)

Tidigare månad - Senare månad

Language

Pinterest

Presentation


Hej där! Här är min blogg =)
Här kommer jag skriva om livet med Cervikal Spinal Stenosis. Jag gör allt som står i min makt för att läka naturligt. Är utmattad sen 2016, därför är min aktivitet ojämn i bloggen. Men ska blogga när jag får lite ork.

Viktigt att läsa!

Sök i bloggen

Fråga mig GÄRNA

57 besvarade frågor

Kategorier

REGISTER

Arkiv

Senaste inläggen

Hjälpmedel

Länkar

Sevärda Film-klipp

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24 25 26
27
28
29
30
<<<
April 2013 >>>

Flagcounter

Flag Counter

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards