Direktlänk till inlägg 1 maj 2013

Beställt en "mini motions cykel"

Av Susanne Nietula Edenvik - 1 maj 2013 17:03

Cervikal Spinal Stenosis kan yttra sig på olika sätt. Hela tiden nya krämpor och tillstånd. Jag ska inte förvåna mig, men gör det iaf.

Imorse när jag klev upp... så kände jag inte hälarna!?! Jätteskumt och jätte konstigt att gå. När hälarna mötte golvet kändes det som jag gick i luften med hälarna, att hälarna liksom aldrig mötte golvet. Jag har varit med förut om att hela fötterna är bortdomnade. Men inte bara hälarna. Jag gick runt här i huset och tittade när hälen mötte golvet. Nu, nu, nu, nu, nu, nu, nu. Det är precis som att man måste lura hjärnan eller lära om. Det ögat ser måste vara verkligt... Efter en lång stund kom känseln tillbaka lite mer :) men kändes annorlunda.
Varje dag är olika och man vet aldrig i förväg hur mycket man orkar med eller klarar av. Men i år har jag iaf slutat oroa mig för att inte komma upp ur sängen nästa morgon. Tecken på att jag blivit mycket friskare i år =) trots många bakslag.
För övrigt har jag ganska låga besvär idag. Svider och stränar i vänster armen och jag får tänka på kroppshållningen, annars får jag ont i nacken, vänster sida idag. Ansiktet pirrar och stränar, men gör inte ont. Hälarna känns lite lätt domnade bara nu på eftermiddagen, så det kommer nog inte vara något bestående. Isf är det värre med högra framsidan låret, det har varit domnat mer eller mindre hela det här året. Värsta oron har jag just nu för halsen som har kännts jätteskum i flera månader. Sjukgymnasten tror att det beror på att atlaskotan (översta kotan) inte rör sig sidlikt. Hmm, jag vet inte. Jag har en känsla av att saker och ting inne i halsen förändrats. Kände av det redan i aug-12, tog upp det med Neurologen men kunde inte riktigt förklara hur det kändes. Jag gör egna kontroller varje dag att jag kan röra huvudet som jag vill. Tiden får utvisa...

Ja, jag har iaf en ganska bra dag idag :) Kan delvis bero på värmen i huset, temperaturen visar 27,4 grader inne. Man blir lite tung i huvudet men skönt att vila kroppen från värsta smärtan. Värme är bra smärtlindring för mig.


Idag tog jag mig tid att beställa en "mini motions cykel". 670:- inkl frakt, tror jag...

nemmotion.dk" src="http://data.bloggplatsen.se/bild/filnamn-3ed72fdf465959dda80eab510cb2296851812ed41f499.jpg/version-8b8b3f10e6f110608d660eef391d99fb/" alt="" width="416" height="396" />  

http://nemmotion.dk/mini-motionscykler/mini-motionscykel

Det är min vän Annika som tipsade mig om den. Tack Annika   

Den kommer bli perfekt på semestern. Har oroat mig för hur det ska bli... Men nu kan jag släppa det. Nu kan jag se fram emot en skön semester, då jag kan börja varje morgon med att cykla. Tjoho för blodcirkulation!

Nu väntar jag IVRIGT på lilla "mini" ;D


Dagens tänkvärda kommer från Albert Einstein:

 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Susanne Nietula Edenvik - 16 oktober 2019 03:36

Ja i måndags kom äntligen kallelsen till en kurs i "Basal Kroppskännedom" som jag själv önskat remiss om. Det ska bli spännande! Men jag fick min diagnos, medfödd Cervikal Spinal Stenos med myelopathi, spondylos och diskbråck i nacken, 2011. Vilket...

Av Susanne Nietula Edenvik - 7 oktober 2019 06:14


  Trasmattan - För bättre balans och livskvalite´   Hur ser min dag ut? Vad lägger jag egentligen min tid på? För att förtydliga hur dagarna ser ut så fick jag lära mig att använda mig av "Trasmattan" av min coach Mia på CoachingTeamet, Finsa...

Av Susanne Nietula Edenvik - 20 september 2019 14:19

Placeboexperimentet svt play Jätteintressant program om placeboeffekten! Man ska inte förakta placeboeffekten, man ska dra nytta av den. Placeboeffekten hjälper även fast man vet att det är placebo. Kroppens egna endorfiner. Tankens kraft är så mä...

Av Susanne Nietula Edenvik - 7 september 2019 20:30


  I veckan såg jag Vetenskapens värld - Frisk av naturen på Svt Play.Se programmet här:https://www.svtplay.se/video/23469350/vetenskapens-varld/vetenskapens-varld-sasong-2-frisk-av-naturenKan ses till 28 feb 2020 23.59 Info om programmet:"F...

Av Susanne Nietula Edenvik - 3 september 2019 04:26


29 augusti... Det är nu tre år sedan jag fick hjälp att ta steget att sjukskriva mig. Det var minst sagt ohållbart på arbetet. Ja hela livet var ohållbart... Utmattningen hade tagit över min hjärna...     Fokus på det som är bra   Solu...

Language

Pinterest

Presentation


Hej där! Här är min blogg =)
Här kommer jag skriva om livet med Cervikal Spinal Stenosis. Jag gör allt som står i min makt för att läka naturligt. Är utmattad sen 2016, därför är min aktivitet ojämn i bloggen. Men ska blogga när jag får lite ork.

Viktigt att läsa!

Sök i bloggen

Fråga mig GÄRNA

57 besvarade frågor

Kategorier

REGISTER

Arkiv

Senaste inläggen

Hjälpmedel

Länkar

Sevärda Film-klipp

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3
4
5
6 7 8
9
10
11 12
13
14
15 16
17
18
19
20
21
22
23
24
25 26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2013 >>>

Flagcounter

Flag Counter

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards