Direktlänk till inlägg 5 maj 2013

Magnesium - Slipp kramp, få mindre nervryckningar och sov bättre

Av Susanne Nietula Edenvik - 5 maj 2013 21:27

Jag äter mycket bananer, makrill, lax, nötter, ris, gurkmeja och periodvis ingefära. Så jag bör få i mig en hel del Magnesium genom kosten. Men har senaste veckorna nu i vår 2013 börjat testa tillskott av Magnesium. Jag vet många andra som har liknande problem med diskbråck/rygg/nacke som mig som får mindre kramper, muskel/nerv-ryckningar och blir mer avslappnade.

Eftersom jag har Cervikal Spinal Stenos har jag lätt för att få kramper, nerv/muskelryckningar och trött i musklerna. Ska bli intressant att se om musklerna blir lite piggare =)

 

Jag provade flera sorters magnesium under 2013/2014 som jag inte rekommenderar så de har jag raderat från detta blogginlägg.

 

Finns massor med olika magnesiumsorter. Man måste prova det som passar just sig själv.

För mig passar de här bra:

Helhetshälsa Magnesium  


 Helhetshälsa Magnesium köper jag från Bodystore

 

 

Magnesium immun  

 Magnesium i löspulver köper jag från immun.se

Den är smidig att ha i smoothie, annan dryck eller bara vatten. 

 

Ökar sakta på så att magen hänger med, så man inte får risig mage.

Magnesium hjälper jättebra mot mina nervryckningar, kramp och restless leg. Plus att man sover bättre.

   

Råder absolut ingen att använda vitaminer och mineraler i brusform. Innehåller massa onyttigt som aspartam och annat skit. 

    

 


Näringstabell: exempel på livsmedel med hög procent av RDI

Magnesium (Mg)

Procent av RDI vid 100 gram

> 60 %  av RDI

Nypon (80 %), Sojabönor (88 %), Vita bönor (61 %), Vetegroddar (97 %), Bovete (60 %), Sötmandel (93 %), Jordnötter (60 %), Cashewnötter (87 %), Linfrö (60 %), Sesamfrö (117 %), Solrosfrön (118 %), Bockhornsklöver (64 %), Gurkmeja (116 %)

30 - 60 % av RDI

Bruna bönor (44 %), Röda bönor (54 %), Mungbönor (57 %), Linser (40 %), Kikärtor (53 %), Havre (43 %), Råg (37 %), Ris (45 %), Hirs (33 %), Valnötter (48 %), Hasselnötter (53 %)

8 – 30 % av RDI

Grönkål (19 %), Spenat (26 %), Kronärtskocka (16 %), Vitlök (8 %), Avokado (13 %), Banan (11 %), Kiwi (10 %), Katrinplommon (10 %), Hallon (8 %), Bondbönor (13 %), Pasta (16 %), Ingefära (14 %), Chili (8 %), Persilja (8 %), Nässla (29 %), Lax (8 %), Makrill  (9 %), Ostron (9 %), Griskött (9 %), Renkött (13 %), Kyckling (8 %), Lever (11 %)  

Tabell: Näringstabell Magnesium.

Källa: http://www.halsosidorna.se/Magnesium.htm



MAGNESIUM
Magnesium är förmodligen kroppens viktigaste mineral. Det aktiverar över 300 olika biokemiska reaktioner, såsom matsmältning, energiproduktion och metabolismen av protein, fett och kolhydrater. Magnesium aktiverar upp till 76 % av alla enzymer i kroppen. Utan magnesium upphör så gott som alla enzymreaktioner. Vid brist på magnesium sänks kroppens funktioner i proportionerlig grad. Magnesium reglerar t ex kalium- och salthalten i och utanför cellen genom ett enzym som i sin tur upprätthåller en fri passage av näringsämnen in i cellen och fri passage av gifter ut ur cellen. Utan tillräckligt med magnesium kommer kalium att utsöndras ur kroppen vilket framkallar svaghet och till sist utmattning.

Magnesium har även kallats naturens lugnande medel då det är väsentligt för att nerver och muskler skall fungera effektivt. En av dess viktigare funktioner är nämligen att få musklerna att slappna av efter hopdragning; om du knyter handen med hjälp av kalcium så kan du bara släppa greppet med hjälp av magnesium. Om du ständigt har stela muskler i nacke och rygg eller är stel på morgonen så är det mycket troligt att magnesiumbrist föreligger. Ryggskott kan orsakas av att spända muskler drar ben och diskar ur plats. Magnesiumbrist framkallar muskeltrötthet.


Sömnsvårigheter är regel bland människor med magnesiumbrist, ofta vaknar de upp med muskelkramper, spasmer, spändhet samtidigt som de aldrig känner sig riktigt utsövda. Människor som inte kunnat sova mer än fem sex timmar per dygn har rapporterat att de sovit tio-elva timmar i sträck när de fått en magnesiumdryck eller Cal-Mag-formulan. Magnesium är nämligen viktigt för hela nervsystemet och får musklerna att slappna av.


Centrala nervsystemet är bero­ende av magnesium. Utan tillräckligt med magnesium kan inte nervcellerna ge eller ta emot nervsignaler på rätt sätt och blir retade. Det gör att personen lätt blir känslig för yttre intryck.. Om man är nervös och rycker till för minsta oljud eller har svårt att sova for vissa oljud så kan det hjälpa att ta magnesium.


Muskelkramper, tics, spasmer, muskelryckningar, handskakningar, hicka etc. är oftast orsakat av magnesiumbrist.


Magnesium är visserligen en mirakelmineral, men den kommer inte att lösa livets alla problem - bara de problem som beror på magnesiumbrist.

Källa: http://www.vitaminer.nu/pub_docs/documents/VN10.htm


Viktigt att var och en läser, googlar och bildar sig en egen uppfattning!

Rekommenderar varmt en facebook-grupp som heter: "Magnesium och hälsa för alla"

Där finns massor med information.

 


Kom gärna med tips och synpunkter =)


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Susanne Nietula Edenvik - 16 oktober 2019 03:36

Ja i måndags kom äntligen kallelsen till en kurs i "Basal Kroppskännedom" som jag själv önskat remiss om. Det ska bli spännande! Men jag fick min diagnos, medfödd Cervikal Spinal Stenos med myelopathi, spondylos och diskbråck i nacken, 2011. Vilket...

Av Susanne Nietula Edenvik - 7 oktober 2019 06:14


  Trasmattan - För bättre balans och livskvalite´   Hur ser min dag ut? Vad lägger jag egentligen min tid på? För att förtydliga hur dagarna ser ut så fick jag lära mig att använda mig av "Trasmattan" av min coach Mia på CoachingTeamet, Finsa...

Av Susanne Nietula Edenvik - 20 september 2019 14:19

Placeboexperimentet svt play Jätteintressant program om placeboeffekten! Man ska inte förakta placeboeffekten, man ska dra nytta av den. Placeboeffekten hjälper även fast man vet att det är placebo. Kroppens egna endorfiner. Tankens kraft är så mä...

Av Susanne Nietula Edenvik - 7 september 2019 20:30


  I veckan såg jag Vetenskapens värld - Frisk av naturen på Svt Play.Se programmet här:https://www.svtplay.se/video/23469350/vetenskapens-varld/vetenskapens-varld-sasong-2-frisk-av-naturenKan ses till 28 feb 2020 23.59 Info om programmet:"F...

Av Susanne Nietula Edenvik - 3 september 2019 04:26


29 augusti... Det är nu tre år sedan jag fick hjälp att ta steget att sjukskriva mig. Det var minst sagt ohållbart på arbetet. Ja hela livet var ohållbart... Utmattningen hade tagit över min hjärna...     Fokus på det som är bra   Solu...

Language

Pinterest

Presentation


Hej där! Här är min blogg =)
Här kommer jag skriva om livet med Cervikal Spinal Stenosis. Jag gör allt som står i min makt för att läka naturligt. Är utmattad sen 2016, därför är min aktivitet ojämn i bloggen. Men ska blogga när jag får lite ork.

Viktigt att läsa!

Sök i bloggen

Fråga mig GÄRNA

57 besvarade frågor

Kategorier

REGISTER

Arkiv

Senaste inläggen

Hjälpmedel

Länkar

Sevärda Film-klipp

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3
4
5
6 7 8
9
10
11 12
13
14
15 16
17
18
19
20
21
22
23
24
25 26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2013 >>>

Flagcounter

Flag Counter

RSS

Tidigare år


Skapa flashcards