Alla inlägg den 6 maj 2013

Av Susanne Nietula Edenvik - 6 maj 2013 21:17

Kokta ägg är ju så smidigt att ha med sig. Jag äter ungefär 2 kokta ägg/dag.

Jag tror att det är nyttigt. Jag tror att det är bra för min kropp och muskler.

    

Lånad bild från: Svenska ägg - snabbmat är nyttigt


Ägg är ett komplett superlivsmedel som är sprängfyllt med vitaminer, mineraler, näringsämnen och energi. Äggulan innehåller många värdefulla vitaminer och mineraler som t.ex A-vitamin, B-vitamin, D-vitamin, E-vitamin, kalcium, zink, folsyra, selen, jod, riboflavin, omgea-3 och protein. Äggvitan består till 90 % av vatten och 10 % protein. Äter du ett enda normalstort ägg per dag ger det dig mer än en tredjedel av ditt dagliga behov av vitamin E och B12. Det som saknas i ägg är C vitaminer och kolhydrater. Det har ju debatterats mycket och att ägg innehåller kolesterol och inte skulle vara så bra men den allmänna uppfattningen tycks nu ha svängt mot att ägg är en bra och nyttig energikälla och som också är ett klimatsmart val som ger lägre utsläpp än mjölk och kött.

Ägg innehåller både proteiner och antioxidanter och när du tränar hjälper proteinerna till att bygga upp kroppens muskler och antioxidanterna hjälper din kropp att återhämta sig efter ett träningspass. Ägg ger dessutom en lång mättnadskänsla vilket underlättar för alla som vill gå ned i vikt. Att äta ett kokt ägg eller äggröra till frukost är det bästa sättet att starta dagen, du håller dig mätt länge och du får i dig många vitaminer och andra nyttigheter.

Källa: http://www.dinavitaminer.se/agg-perfekta-livsmedlet/


Ägg och kolesterol.

Tidigare ansåg forskarna att man skulle minska sitt intag av kolesterol via maten eftersom ett högt kolesterolvärde i blodet ökar risken för hjärt- och kärlsjukdomar. Nu vet man att det kolesterol vi får i oss med födan påverkar kolesterolhalten i blodet mycket lite. Merparten av det kolesterol som kroppen behöver producerar kroppen nämligen själv. Produktionen är drygt ett gram per dag. Det är två till tre gånger mer än vad vi får i oss via maten.
Källa: http://www.svenskaagg.se/?p=19815&m=3564


Kom gärna med tips =)


Av Susanne Nietula Edenvik - 6 maj 2013 14:44

För mig är verkligen vitamin D3 ett mirakelvitamin, i kombination med träning.

I mitten på juli 2012 fick min syster tips om Vitamin D3. Jag gick till Hälsokostaffären samma dag! Jag var beredd att prova nästan allt för att få må bättre (och slippa operera mig för Cervikal Spinal Stenos.)

 

”Sjukdomsbubbla” kan beskrivas som en bubbla som hamstern i Bolt är i.


"Sjukdomsbubblan" var HEMSK. För nån som inte varit riktigt sjuk kan jag ungefär förklara "sjukdomsbubblan" som att man har en fler kilo tung hjälm på sig och som dessutom är förliten. Ögonen djupt, djupt in i skallen, smÄrta överallt och dessutom sååå fruktansvärt orkeslös. Och jämt, jämt, jämt behövde jag äta. Jag var så trött på att tugga!! Åt mängder, mängder + ett paket Dextrosol/dag. För att orka...

Vitamin D3  blev verkligen vändningen i min sjukdom. Benen blev starka, jag orkade gå långt redan efter att jag ätit vitamin D3 i två veckor. Jag fick mitt liv tillbaka. I augusti 2012 promenerade jag 19 mil =)

För mig var det som att kliva ur "sjukdomsbubblan". FANTASTISKT!!!! Såå enormt fantastiskt   

Minns arbetskamraternas reaktioner och chefens reaktion: Vad har hänt med Susanne? Vad pigg hon är! Hon går ju rakt nu! =)

Det var Vitamin D3 som hade hänt mig =)

Jag började då på sommaren med 2000ie/dygn, (då var RDI 300ie/dygn). Efter 6 veckor tog jag prov på mitt D3, provet heter 25-OH-D. Mitt värde låg då på 107.

De optimala nivåerna varierar lite på olika sidor och beroende på om de är uppdaterade.

http://www.lg.se/Jobba-med-oss/Vardgivarportalen/Laboratoriemedicin/PM-och-meddelanden/Vitamin-D/

http://www.internetmedicin.se/dyn_main.asp?page=4004

 

Jag äter Vitamin D3 från Holistic. De är jag jättenöjd med.

Nångång okt-nov började jag svikta igen, ökade då till 4000ie/dygn. Gick bra ett tag. Men sedan jobbade jag alldeles förmycket i dec-12, plus att vi inte har någon sol då, förkylningarna börja komma. Så i Januari var jag riktigt dålig. Ökade på lite till... I januari-13 ökade jag till 10000ie/dygn. Tog nån vecka sen kände jag mig starkare igen =)

Så till hösten ska jag öka tidigare innan jag blir utslagen.

Tog ett nytt prov som jag fick svar på här i april-13. Då låg mitt värde på 252 nmol/L =) Så nu har jag trappat ner till 5000ie/dygn under sommaren. Nu snart får vi chansen att kunna tillgodogöra oss vitamin D3 ifrån solen i Sverige också. Det blir härligt!   

D-vitamin finns dock i relativt få livsmedel vilket kan förklara varför D-vitaminbrist anses vara relativt vanligt förekommande i Norden.


D3 får du främst av solen samt animaliska livsmedel, främst i fisk, mindre mängd i ägg, kött och mjölkprodukter.

Symtom vid brist: Vid brist ökad risk för inflammationer, förkylning, influensa, retlighet, depression, psykoser, benskörhet, led- och muskelvärk (fibromyalgi), hudsjukdomar (psoriasis), hjärt-kärlsjukdomar, blodproppar, dålig aptit, lever- och tarmsjukdomar. Vid stor brist engelska sjukan och uppmjukning av skelettet (rakitis). Även demens, MS, Crohns sjukdom, schizofreni, autism, tuberkulos och cancer kan förvärras av D-vitaminbrist eller ha D-vitaminbrist som grund. Källa: http://www.halsosidorna.se/Dvitamin.htm


D-vitamin: Gamla och nya aspekter på ett unikt vitamin

Föreläsning med Överläkare Mats Humble berättar om pågående forskning kring D-vitaminets många positiva hälsoeffekter. http://youtu.be/syRaJVIBNnw


Mindre smärta med sol, fisk och ägg

Föreläsning med Smärtdoktor Björn Bragée - När det gör ont överallt

http://urplay.se/Produkter/166211-UR-Samtiden-Nar-det-gor-ont-overallt-Mindre-smarta-med-sol-fisk-och-agg#samma-serie


Läs mer:

http://www.kostdoktorn.se/d-vitamin

http://www.kostdemokrati.se/politics/2013/01/22/livsmedelsverket-bekampar-aktivt-det-som-haller-oss-friska/


Läs och bilda dig en egen uppfattning.

Provet på vitamin D3 heter: 25-OH-D


Kom gärna med tips!

Av Susanne Nietula Edenvik - 6 maj 2013 13:56

Jag gillar nötter av alla dess slag. En del är så rädda för de är rika på fett... Men man får väl försöka äta med måtta =P Hursom så är nötter långt mycket nyttigare än "socker-godis"!

 

Jag äter nötter varje dag.


Nötter och frön är väldigt nyttiga  och är fulla av energi och näring!

 

Nötter och frön innehåller genrellt mycket fett, samt en hel del protein, ganska lite kolhydrater och en hel del fibrer. Nötter och frön är goda antioxidanter.

De innehåller mängder med E-vitamin och B-vitamin, bl.a B9 - folsyra, B1, B6 m.f. samt är väldigt rika på många mineraler som järn, kalium, fosfor, magnesium, zink, koppar m.f

Nötter och frön innehåller aminosyran tryptofan som behövs för hormonet serotonin och motverkar depressioner.

Nötter och frön är också väldigt energirika, beroende på sin stora fetthalt. Fettet består främst av nyttiga enkelomättade fetter samt fleromättat fetter.

Nötter innehåller massor av nyttiga näringsämnen och är en superantioxidant!

Källa: http://www.halsosidorna.se/Notterochfron.htm


Även om nötternas fett är av den nyttiga sorten finns det trots allt gränser för hur många gram nötter som det finns plats för i de dagliga kaloriräkenskaperna. I de olika undersökningarna, där man har hittat positiva effekter av att äta nötter, låg det dagliga intaget på omkring 65 gram valnötter, 85 gram jordnötter eller 100 gram mandlar, så ett intag på 50–100 gram om dagen borde vara ganska lagom. Behöver du bli av med ett par kilon, är det en god idé att hålla dig på runt 50 gram om dagen.

Också när det kommer till vitaminer, mineraler och mikroskopiska växtämnen finns det massor av nyttigt i nötterna viket är ännu ett argument för att du ska ge plats åt ett par nävar nötter i din dagskost.

Källa: http://iform.se/kost/kost-och-halsa/10-notter-som-utrattar-mirakel-for-din-halsa


Nötter är inte något man behöver undvika. Visst, de innehåller fett men det är den bra sorten (enkelomättat). De är dessutom fullproppade med proteiner, vitaminer, antioxidanter och fibrer.

Källa: http://www.viktvaktarna.se/util/art/index_art.aspx?tabnum=1&art_id=9200518


Kom gärna med tips :)

Av Susanne Nietula Edenvik - 6 maj 2013 13:19

Jag har använt Ingefära i många år. Långt innan jag visste att jag hade Cervikal Spinal Stenos. Jag började med den för att jag jämt, jämt, jämt var förkyld i typ 2 år. Ingefäran minskade förkylningarna tyckte jag helt klart.


Min häxbryggd ;)

Jag skivar den tunt och lägger i en termos som jag sedan häller kokt vatten i.

Låter få stå över natten, då blir det extra STARKT :)

Man kan med fördel ha i citron också. Och honung, men inte förrens teet har svalnat, så att inte honungens goda egenskaper försvinner.

 

Ingefäran är anti-inflammatorisk och innehåller anti-inflammatoriska ingredienser som kan hjälpa dig att minska inflammation och smärta i samband med inflammatoriska sjukdomar såsom t.ex artrit.

Källa: http://www.ingefära.nu/


Ingefära är det livsmedel som per gram innehåller mest antioxidanter.

Ingefära är bra mot inflammationer, ledbesvär, magbesvär, huvudvärk, illamående, toxiner och åksjuka. Ingefära anses även stärka hjärtat, bra mot högt blodtryck, förebyggande mot blodproppar, samt sänker det onda LDL-kolesterolet.

Ingefära stimulerar även ämnesomsättning, motverkar förkylning, samy renar kroppen från toxiner.

Källa: http://www.halsosidorna.se/Kryddorochorter.htm


Ingefära får väl sägas vara kungen bland de ayurvediska örterna! Denna rot är så allsidig med så många positiva egenskaper så att den framstår som en universalmedicin. Den ingår ofta också som en av ingredienserna i många ayurvediska örtberedningar.

 

Ingefära stimulerar och förbättrar matsmältningen. Vi inom ayurveda rekommenderar den ofta som aptitstimulerande medel innan måltid. Den anses balansera agni och därmed ge en bättre förbränning i kroppen, vilket gynnar alla processer i kroppen. Den är också bra mot illamående och kan användas mot åksjuka.

 

Vid förkylningar och när man är frusen så är den värmande genom att den ökar blodcirkulationen. Den är också bra för att rensa ut slaggprodukter i kroppen och vid amatillstånd i och med att förbränningen ökar. Den har en allmänt stimulerande verkan i kroppen genom sitt innehåll av eteriska oljor.

Den är också inflammationshämmande och bra vid ledvärk och andra värktillstånd.

Källa: http://www.ortguiden.se/%C3%B6rter/ingef%C3%A4ra-2225497


Vad är anti-inflammatorisk mat
Anti-inflammatorisk mat är läkande mat som hjälper oss att motverka inflammationer i kroppen. Inflammationer tros ligga bakom många av våra vanligaste folksjukdomar.

Källa: http://www.sund.nu/docs/printArtikel.asp?art=1017&tem=0&und=0


Kom gärna med tips =)



Av Susanne Nietula Edenvik - 6 maj 2013 12:11


Jag har nu provat Gurkmeja under våren i ett par veckor.

Startade först med en vanlig kryddburk, men jag tyckte att det smakade alldeles för mycket trots att jag provade en hel radda med drinkar av olika slag. Köpte mig en burk på Hälsokostaffären istället 142kr för 40 kapslar, räcker i 20 dagar. Lite väl dyrt tycker jag...

Kan inte neka till att jag blivit bättre, men det är för tidigt att säga/tro att det beror på Gurkmejan. Men jag tyckte mig märka skillnad efter bara några dagar... "Tron kan försätta berg" ;D


Men jag ska prova en drink som jag fick recept på av min kusin :) som hon fått i sin tur av en vän.

Recept på morgondrink:

2,5 del varmt vatten

1/4 del mald ingefära

1/4-1/2 tsk gurkmeja

1/4-1/2 pressad citron

1/2-1 msk linfröolja

Man ska prova detta i 3månader på morgonen.

Uppdaterar här när jag provat =) Spännande!

 


Man har sett att omega-3 kan reparera cellmembran. Gurkmeja är en stark antioxidant som man i tidigare studier sett kunna laga vävnad. Båda dämpar inflammation.

Redan efter tre veckor fick de som åt mättade fetter och socker ordentliga problem som fortskred. De som åt gurkmeja och omega-3 gick bättre än första gruppen även sex veckor efter studien startade.
 
Forskaren Gomez-Pinilla säger att DHA (omega-3) och gurkmeja tycktes stimulera flera mekanismer som bevarade neurologiska funktionen hos råttor. ”ett första spännande steg i att förstå rollen som diet kan spela i att skydda kroppen från degenerativ sjukdom”.
Man skall nu gå vidare med att undersöka andra mekanismer i utvecklingen av progressiv spinal stenos myelopati, för att se vad som bäst kan påverka sjukdomen. Studien publicerad i Journal of Neurosurgery: Spine, den 26/6 2012, forskare Holly LT, Blaskiewicz D, Wu A, Feng C, Ying Z, Gomez-Pinilla F. 
Kirurgi kan lätta på trycket på ryggmärgen och förhindra vidare skada men inte reparera.Vi ville undersöka om diet kunde hjälpa ryggmärg att reparera sig själv.

För att lindra smärtan från ledvärk har doser på 200mg visat ge resultat. För att få en mer läkande och starkare antiinflammatorisk effekt rekommenderas åtminstone 1000mg per dag. För en snabbare verkan kan man börja med 3000 till 5000mg de första fem dagarna och sedan trappa ned till normal dos på 500 till 1000mg.

För hälsa och välmående brukar en dos på 500 till 1000mg vara fullt tillräcklig.

Källa: http://www.mmsports.se/Gurkmeja-Turmeric-den-antiinflammatoriska-curryv-xten.html


Reumatism och andra inflammatoriska sjukdomar - enligt modern forskning

Gurkmejan är en mycket kraftig antioxidant, tio gånger starkare än vitaminer. Antioxidanter ger skydd mot fria radikaler (de instabila syremolekylerna) som kan skada celler och viktiga molekyler i kroppen.

Gurkmejan kan ha god effekt vid reumatism och andra sjukdomar med kroniska infektioner. Man har kunnat se att morgonstelhet, svullnader i leder och rörlighet förbättras av curcumin, som finns i Gurkmeja. Även muskelinflammationer liknande den man får vid styrketräning förbättrades av curcumin.

Källa: http://www.akupunkturakademin.se/media/787/gurkmeja.pdf


Dosering
1 krm till flera msk dagligen. Gurkmeja och curry kan man krydda generöst med om man inte har känslig mage. Terapeutisk verksam dos: 500–10 000 mg av torkat pulver.

Toxicitet
Ingen känd vid användning under 10 msk dagligen.

Källa: http://kurera.se/gurkmeja-curcuma-longa/


Do omega 3 and turmeric have a role in promoting neuroprotection?

They concluded: “In an animal model of myelopathy, we have demonstrated that DHA and curcumin can counteract the effects of chronic spinal cord compression through several molecular mechanisms, resulting in the preservation of neurological function.”

Holly said: “Our findings suggest that diet can help minimise disease-related changes and repair damage to the spinal cord. We next want to look at other mechanisms involved in the cascade of events leading up to chronic spinal-cord injury. Our goal is to identify which stages will respond best to medical intervention and identify effective steps for slowing the disease process.”

Källa: http://www.cxvascular.com/sn-latest-news/spinal-news---latest-news/do-omega-3-and-turmeric-have-a-role-in-promoting-neuroprotection


Intressant länk:

http://www.herbs-info.com/turmeric.html


Kom gärna med tips!

Av Susanne Nietula Edenvik - 6 maj 2013 11:31

Jag äter fisk nästan varje dag.

Mest lax och makrill i tomatsås. Kan inte leva utan ;D  

Men för säkerhetsskull äter jag kosttillskott Omega 3. Minskar inflammation i kroppen och sägs lindra Spinal Stenos om man äter 2500mg/dag.

Jag tar 2000mg/dag iom att jag äter så mycket fisk ändå.


 


Man har sett att omega-3 kan reparera cellmembran. Gurkmeja är en stark antioxidant som man i tidigare studer sett kunna laga vävnad. Både dämpar inflammation.

Redan efter tre veckor fick de som åt mättade fetter och socker ordentliga problem som fortskred. De som åt gurkmeja och omega-3 gick bättre än första gruppen även sex veckor efter studien startade.

Mighty Omega

Omega 3 fatty acids, as found in evening primrose oil, flax seeds and fatty fish not only help to support the cardiovascular system, they also help to reduce inflammation and relieve conditions such as spinal stenosis and arthritis, two painful conditions which often go hand in hand. The best way to ensure that you get your daily does of omega 3 is to take up to 2.5 g of fish oils supplements each day.
Read more: http://www.livestrong.com/article/9778-need-natural-treatments-spinal-stenosis/#ixzz2SVIkDdjm


VITAMIN TREATMENT

Doctors have seen many research studies on drug therapy, but very few on megavitamin therapy. This does not mean that vitamin therapy will not help; it means that vitamin therapy has not been applied.

Källa: http://www.doctoryourself.com/stenosis.html


Do omega 3 and turmeric have a role in promoting neuroprotection?

They concluded: “In an animal model of myelopathy, we have demonstrated that DHA and curcumin can counteract the effects of chronic spinal cord compression through several molecular mechanisms, resulting in the preservation of neurological function.”

Holly said: “Our findings suggest that diet can help minimise disease-related changes and repair damage to the spinal cord. We next want to look at other mechanisms involved in the cascade of events leading up to chronic spinal-cord injury. Our goal is to identify which stages will respond best to medical intervention and identify effective steps for slowing the disease process.”

Källa: http://www.cxvascular.com/sn-latest-news/spinal-news---latest-news/do-omega-3-and-turmeric-have-a-role-in-promoting-neuroprotection

http://chiro.org/wordpress/2012/08/01/do-omega-3-and-turmeric-have-a-role-in-promoting-neuroprotection/


Läs även: http://www.kostdoktorn.se/omega-3

Av Susanne Nietula Edenvik - 6 maj 2013 10:52



En av de nyttigaste grönsakerna!

Broccoli är gott. Det äter jag nästan varje dag.

 

Kalcium behöver vår kropp för skelettets uppbyggnad och underhåll och är också viktigt för att kroppens muskler ska fungera normalt. Antioxidanter i naturlig form, d.v.s i mat som grönsaker, frukt och oljor från fisk- och växtriket ger ett mycket bättre skydd än antioxidanter i tablettform.

Näringsvärde på 100gram broccoli


  • 29 Kcal
  • Vatten 89,1 g
  • Fett 0,3 g
  • Kolhydrat 3,1 g
  • Protein 3,5 g
  • C-vitamin 83 mg
  • Kostfiber 3,1 g
  • Järn 0,66 mg

Källa: http://www.broccoli.nu/


 
Lånat bild från: http://www.atlasspinalcenter.com/ via Facebook

Av Susanne Nietula Edenvik - 6 maj 2013 09:38

Jag började äta honung i januari 2013 för att jag var så mycket förkyld. Blir alltid orolig när jag blir förkyld att jag ska bli riktigt dålig och bli liggandes. Skulle vara förödande för mig eftersom jag måste hålla igång och inte vara still. Det är viktigt att hålla igång nervbanor och muskler när man har Cervikal Spinal Stenos. Jag vill inte förlora mer muskler än vad jag redan gjort!

Honung ger mig snabbt energi. Det är bra för man blir lätt trött och orkeslös av Cervikal Spinal Stenos. Jag äter flera teskedar/dag. Tar ett par skedar innan jag ska träna eller om jag känner mig lite energilös.

Så det går lätt en burk/månad =)

 

Honung är en dunderkur för hälsan.

Bamse blev stark av sin Dunderhonung.

 

Lånad bild från Google


Traditionellt har honung länge använts vid förkylning och sårbehandling. Nya rön visar att den söta välgöraren har flera andra läkande effekter. Honung är en riktig dunderkur. Även vanlig honung innehåller antibiotikaliknande ämnen, men också andra ämnen som har en bakteriedödande effekt. I dag ökar åter honungens medicinska användning på grund av det tilltagande problemet med antibiotikaresistens.

http://www.hälsa.se/kategori/naturlig-halsa/honung---en-dunderkur-for-halsan/


Language

Pinterest

Presentation


Hej där! Här är min blogg =)
Här kommer jag skriva om livet med Cervikal Spinal Stenosis. Jag gör allt som står i min makt för att läka naturligt. Är utmattad sen 2016, därför är min aktivitet ojämn i bloggen. Men ska blogga när jag får lite ork.

Viktigt att läsa!

Sök i bloggen

Fråga mig GÄRNA

57 besvarade frågor

Kategorier

REGISTER

Arkiv

Senaste inläggen

Hjälpmedel

Länkar

Sevärda Film-klipp

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3
4
5
6 7 8
9
10
11 12
13
14
15 16
17
18
19
20
21
22
23
24
25 26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2013 >>>

Flagcounter

Flag Counter

RSS

Tidigare år


Skapa flashcards