Direktlänk till inlägg 6 maj 2013

Ingefäran hjälper oss att motverka inflammationer i kroppen

Av Susanne Nietula Edenvik - 6 maj 2013 13:19

Jag har använt Ingefära i många år. Långt innan jag visste att jag hade Cervikal Spinal Stenos. Jag började med den för att jag jämt, jämt, jämt var förkyld i typ 2 år. Ingefäran minskade förkylningarna tyckte jag helt klart.


Min häxbryggd ;)

Jag skivar den tunt och lägger i en termos som jag sedan häller kokt vatten i.

Låter få stå över natten, då blir det extra STARKT :)

Man kan med fördel ha i citron också. Och honung, men inte förrens teet har svalnat, så att inte honungens goda egenskaper försvinner.

 

Ingefäran är anti-inflammatorisk och innehåller anti-inflammatoriska ingredienser som kan hjälpa dig att minska inflammation och smärta i samband med inflammatoriska sjukdomar såsom t.ex artrit.

Källa: http://www.ingefära.nu/


Ingefära är det livsmedel som per gram innehåller mest antioxidanter.

Ingefära är bra mot inflammationer, ledbesvär, magbesvär, huvudvärk, illamående, toxiner och åksjuka. Ingefära anses även stärka hjärtat, bra mot högt blodtryck, förebyggande mot blodproppar, samt sänker det onda LDL-kolesterolet.

Ingefära stimulerar även ämnesomsättning, motverkar förkylning, samy renar kroppen från toxiner.

Källa: http://www.halsosidorna.se/Kryddorochorter.htm


Ingefära får väl sägas vara kungen bland de ayurvediska örterna! Denna rot är så allsidig med så många positiva egenskaper så att den framstår som en universalmedicin. Den ingår ofta också som en av ingredienserna i många ayurvediska örtberedningar.

 

Ingefära stimulerar och förbättrar matsmältningen. Vi inom ayurveda rekommenderar den ofta som aptitstimulerande medel innan måltid. Den anses balansera agni och därmed ge en bättre förbränning i kroppen, vilket gynnar alla processer i kroppen. Den är också bra mot illamående och kan användas mot åksjuka.

 

Vid förkylningar och när man är frusen så är den värmande genom att den ökar blodcirkulationen. Den är också bra för att rensa ut slaggprodukter i kroppen och vid amatillstånd i och med att förbränningen ökar. Den har en allmänt stimulerande verkan i kroppen genom sitt innehåll av eteriska oljor.

Den är också inflammationshämmande och bra vid ledvärk och andra värktillstånd.

Källa: http://www.ortguiden.se/%C3%B6rter/ingef%C3%A4ra-2225497


Vad är anti-inflammatorisk mat
Anti-inflammatorisk mat är läkande mat som hjälper oss att motverka inflammationer i kroppen. Inflammationer tros ligga bakom många av våra vanligaste folksjukdomar.

Källa: http://www.sund.nu/docs/printArtikel.asp?art=1017&tem=0&und=0


Kom gärna med tips =)



 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Susanne Nietula Edenvik - 16 oktober 2019 03:36

Ja i måndags kom äntligen kallelsen till en kurs i "Basal Kroppskännedom" som jag själv önskat remiss om. Det ska bli spännande! Men jag fick min diagnos, medfödd Cervikal Spinal Stenos med myelopathi, spondylos och diskbråck i nacken, 2011. Vilket...

Av Susanne Nietula Edenvik - 7 oktober 2019 06:14


  Trasmattan - För bättre balans och livskvalite´   Hur ser min dag ut? Vad lägger jag egentligen min tid på? För att förtydliga hur dagarna ser ut så fick jag lära mig att använda mig av "Trasmattan" av min coach Mia på CoachingTeamet, Finsa...

Av Susanne Nietula Edenvik - 20 september 2019 14:19

Placeboexperimentet svt play Jätteintressant program om placeboeffekten! Man ska inte förakta placeboeffekten, man ska dra nytta av den. Placeboeffekten hjälper även fast man vet att det är placebo. Kroppens egna endorfiner. Tankens kraft är så mä...

Av Susanne Nietula Edenvik - 7 september 2019 20:30


  I veckan såg jag Vetenskapens värld - Frisk av naturen på Svt Play.Se programmet här:https://www.svtplay.se/video/23469350/vetenskapens-varld/vetenskapens-varld-sasong-2-frisk-av-naturenKan ses till 28 feb 2020 23.59 Info om programmet:"F...

Av Susanne Nietula Edenvik - 3 september 2019 04:26


29 augusti... Det är nu tre år sedan jag fick hjälp att ta steget att sjukskriva mig. Det var minst sagt ohållbart på arbetet. Ja hela livet var ohållbart... Utmattningen hade tagit över min hjärna...     Fokus på det som är bra   Solu...

Language

Pinterest

Presentation


Hej där! Här är min blogg =)
Här kommer jag skriva om livet med Cervikal Spinal Stenosis. Jag gör allt som står i min makt för att läka naturligt. Är utmattad sen 2016, därför är min aktivitet ojämn i bloggen. Men ska blogga när jag får lite ork.

Viktigt att läsa!

Sök i bloggen

Fråga mig GÄRNA

57 besvarade frågor

Kategorier

REGISTER

Arkiv

Senaste inläggen

Hjälpmedel

Länkar

Sevärda Film-klipp

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3
4
5
6 7 8
9
10
11 12
13
14
15 16
17
18
19
20
21
22
23
24
25 26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2013 >>>

Flagcounter

Flag Counter

RSS

Tidigare år


Skapa flashcards