Alla inlägg den 26 maj 2013

Av Susanne Nietula Edenvik - 26 maj 2013 23:15

Det här var mycket intressant!!

http://www.expressen.se/halsa/bli-fri-fran-ryggsmarta-med-enkel-metod/

Ellinor i artikeln bloggar om sitt diskbråck på www.ryggvarken.se


”Det kom studien fram till:

Fungerar på 40 procent

Upp till 40 procent av de patienter som lider av kronisk värk i ländryggen kan få minskad smärta genom att de genomgår en intensiv antibiotikakur, skriver forskare från Syddansk universitet i en studie som publiceras i European Spine Journal.

Många hjälptes

I ett randiomiserat försök lindrades värken hos 80 procent av de patienter som haft svår diskbråck i mer än ett halvår och genomgått magnetröntenundersökning så att man visste att de hade bakteriella infektioner.

Kan vara akne-bakterie

De danska forskarna tror att bakterierna som kan ha kommit till diskarna i ryggen när patienterna borstat tänderna. Vävnader från patienter tyder på att det handlar om bakterien Propionibacterium acnes, som vanligtvis orsakar akne. De är normalt sett inte farliga, men när de via blodomloppet kommer i kontakt med diskbråck kan de förvärra situationen, enligt forskare som The Guardian intervjuat.”

Källor: Syddansk universitet, European Spine Journal, The Guardian


Jag minns så väl 1 april 2011, äntligen en dag mot det bättre! Minns att jag sa på jobbet att det känns som ett aprilskämt. vågade inte tro att jag hade blivit lite bättre. Äntligen, äntligen började det hända positiva saker i kroppen, även om jag fortfarande var väldigt, väldigt dålig.

Jag höll då på med min andra pencillinkur på kort tid. Eftersom jag hade problem att kissa fick jag lätt urinvägsinfektion. Nu finns det ju en uppsjö med antibiotika och nu kanske inte just det pencillinet var det allra effektivaste om man jämför med det den sort de har ätit i studien ovan. Men faktum kvarstår jag märkte en stor skillnad.

Minns också mycket väl 6 april 2011 när jag och min man åkte in till USÖ, Universitets sjukhuset i Örebro. För att få träffa Neurokirurgen från Uppsala som skulle informera mig om stundande operation under våren i Uppsala. När jag kom in så berättade jag entusiastiskt om att jag hade märkt en förbättring i samband med senaste antibiotika kuren. Han skrattade glatt och sa skämtsamt att jag skulle göra alla Neurokirurger arbetslösa. Och ingen skulle vara gladare än han om det var så enkelt.

Hade jag inte kännt av förbättringen då, så hade jag troligtvis varit opererad idag. Men jag tackade nej, fick ett visitkort med telefonnummer till Uppsala Akademiska, där jag kunde nå honom när jag var redo för operation. Jag frågade hur länge det var möjligt att jag skulle kunna klara mig utan operation. Han svarade: I allra bästa fall 2 år, maximalt 3 år. Vi opererar för att lätta på smärtorna och rädda muskler. De muskler som redan är förlamade kommer du inte att få tillbaka.

Visitkortet sitter fortfarande på mitt kylskåp 2 år senare. Och jag har fortfarande såklart Cervikal Spinal Stenos, men jag har alla mina kotor kvar =) och jag tror att mina diskbråck börjat läka, igen =)

Man ska aldrig säga aldrig... En dag kanske jag inte orkar längre... Men jag är inte där nu. Inte än.


Jag blir ju sakta men säkert bättre hela tiden. Massor med bakslag, javisst, men jag blir bättre!

Mina tydligaste positiva genombrott för mig i min sjukdom:

April 2011  Antibiotikakur

Augusti 2012 Vitamin D3 http://edenvik.bloggplatsen.se/2013/05/06/9810674-vitamin-d3-ett-mirakelvitamin-for-mig/

Maj 2013 Gurkmeja http://edenvik.bloggplatsen.se/2013/05/06/9810321-gurkmeja-dampar-inflammationer-kanske-kan-gurkmeja-reparera-ryggmargen/


Nu känner jag mig ännu mer övertygad om att jag är på rätt väg. Men jag kanske får ändra min stora anti-sida till antibiotika. Den ställer ju faktiskt inte bara till problem, ibland kan den ju faktiskt hjälpa. Det här var verkligen intressant! Hmmmm....


Läsvärd länk tillagd 10 nov 2013:

http://www.lakartidningen.se/Opinion/Debatt/2013/11/Penicillinkur-fick-mina-kroniska-lumbalaryggsmartor-att-bli-vasentligen-battre-/


Kvällens tänkvärda:

Varför tar inte sjukvården fler prover på folk? Så att de ser vad man har för brister i kroppen.

Blir det för billigt? En ryggop kostar nästan 200 000kr (har jag för mig jag har läst.)



Av Susanne Nietula Edenvik - 26 maj 2013 17:53

Har man Spinal Stenos i nacken och diskbråck i nacken kan det bli lite besvärligt att köra bil. Har man dessutom förlorat vissa muskler i armar och händer så försvårar det ytterligare :(


När jag var som allra sämst vinter-våren 2011 köpte jag mig en vridsits, snurrplatta, vridplatta eller vad det kallas för.

 

Vridsits, snurrplatta, vridplatta underlättar i och ur bilen.

Jag tyckte den var väldigt oskön att sitta på under tiden man körde, men den underlättade när jag skulle ta mig i och ur bilen. Den minskade belastningen på rygg och nacke just i vridmomentet när man ska i och ur bilen.
När man är frisk tänker man inte alls på vilka vridningar man får göra med nacken och resten av kroppen. Men när kroppen inte lyder och man har fruktansvärda smärtor, då tänker man minsann på det!

 

Bästa, smidigaste och bekvämaste handledsskyddet med skena, tycker jag. 199kr köpt från:   http://sjukvardsaffaren.e-butik.se/ 

Jag använder mina handledsskydd med skena i för att stärka handlederna. Nuförtiden brukar det räcka med vänster handledsskydd. Det är så himla skönt att jag blir bättre och bättre hela tiden =)


Nacken ställer till problem vid bilkörning när man inte kan vrida på huvudet... Man får vara extra försiktig så att man inte gör för snabba huvudrörelser. Så får man ta för vana att backa efter backspeglarna.


På vintern när det snöar blir det extra tungt när man måste borsta bort snö och skrapa rutor. Jag har köpt mig en borste/isskrapa med teleskop-skaft, den underlättar jättemycket.


Vi köpte även en automatväxlad bil för att underlätta min bilkörning. Den är guldvärd! Vilken skillnad att slippa växla. Det spar jag mycket på min kropp.
Jag har fortfarande problem att komma i och ur bilen. Värst är att komma ur, för då måste jag använda vänsterhanden/armen och det är den som är sämst på mig. Det är mer än svårt att öppna dörren och putta upp dörren med en slapp, orkeslös arm. Att öppna dörren med högern blir också komplicerat. Vissa dagar är svårare, en del lättare.
Men just nu är jag riktigt stark :) Hoppas det håller i sig!


Blir jag sämre får jag fundera på att skaffa mig en högerstyrd bil.
Det mesta går att lösa, än så länge...


Dagens tänkvärda:
Vad behöver jag för att lösa mitt problem.

Language

Pinterest

Presentation


Hej där! Här är min blogg =)
Här kommer jag skriva om livet med Cervikal Spinal Stenosis. Jag gör allt som står i min makt för att läka naturligt. Är utmattad sen 2016, därför är min aktivitet ojämn i bloggen. Men ska blogga när jag får lite ork.

Viktigt att läsa!

Sök i bloggen

Fråga mig GÄRNA

57 besvarade frågor

Kategorier

REGISTER

Arkiv

Senaste inläggen

Hjälpmedel

Länkar

Sevärda Film-klipp

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3
4
5
6 7 8
9
10
11 12
13
14
15 16
17
18
19
20
21
22
23
24
25 26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2013 >>>

Flagcounter

Flag Counter

RSS

Tidigare år


Skapa flashcards