Alla inlägg den 29 maj 2013

Av Susanne Nietula Edenvik - 29 maj 2013 23:45

Precis ingenting är som innan jag blev sjuk. Allt är bökigt, krångligt och besvärligt när man inte har alla muskler kvar. Även om jag lyckats träna och kroppen har hittat nya nervbanor, så blir de nya musklerna inte lika starka.


Äta tex. Första året var jag tvungen att ha bestick med grövre handtag. Men idag försöker jag med vanliga. Men använder saxen en del när jag ska äta. Sax är perfekt att klippa mat med. Pizza, köttbitar, broccoli mm


Barnsäkra 'korkar' kan vara väldigt besvärligt att öppna. Har man inte småbarn hemma, så kan man ta en sax och klippa bort 'spärrarna'. Lite besvärligt just när man ska göra det, men underlättar senare, varje gång man ska använda tex toarent eller Listorine mm


En stadig trappall är bra att ha i köket. Jag har möblerat om i köksskåpen så att det inte är så himla besvärligt varje, varje, varje dag. Har man riktigt j-a ont kan det vara FRUKTANSVÄRT att behöva sträcka upp armen för att ta ner ett kaffefilter som väger typ 1gram!!!

Bara att möblera om!! Allt ska vara NÄRA!


Tvättstugan är en utmaning. Jag vill inte torktumla allt! Förut hade jag endast linor uppe i taket. Då fick jag böja ner huvudet för att kunna sträcka upp armarna och hänga upp tvätten... Komplicerat och jobbigt.

Nu förtiden använder jag torkställningar i bra arbetshöjd, typ 1meter höga. Helt suveränt =)
Att sortera tvätt kan vara mer än besvärligt... Jag brukar be nån av mina killar i hushållet att bära ner tvättkorgen. Att stå dubbelvikt framåtlutad ner i tvättkorgen är inte lätt för mig. Så jag brukar sätta mig ner på huk och välta tvättkorgen eller helt enkelt hälla ut tvätten på golvet innan jag sorterar.
Jag har en sån där trådbacks hurts där jag lägger de rena kläderna, så får varje person hämta sina kläder själv ur sin låda. Då slipper jag bära och spar flera arbetsmoment.


Sopa lite går bra, men att vända skyffeln för kasta skräpet... är svårt! Nån muskel som saknas där! Får jag nog ta och intensivträna och se om det går att fixa till :) Skam den som ger sig! ;)


Dammsugning är komplicerat. Använder handledsskydden för att stärka handlederna. Man vill ju gärna dammsuga hela huset i ett svep... Men det är uteslutet. 126kvm + 126kvm är alldeles på tok för mycket. Jag får ta ett par rum i taget. Underlättar arbetsställningen om jag står på knä och dammsuger. Extra besvärligt blir det när man vill byta munstycke stup i kvarten :( Har inte kraft i händer och armar. Jag blir så förb-d när allt ska vara så j-a besvärligt!   Dumma kropp, dumma diskbråck, dumma cervikal spinal stenos! Men det är bara att kämpa på!


Och kroppen lyder mycket mer nu det här året, 2013, yeah!   


Gräsklippning är uteslutet! Den vibrerar för mycket och är på tok för trögjobbad trots att den är självgående. Man kan väl kanske tro att man inte klipper gräset med nacken... Men tro mig, nacken är inblandad i nästan varje rörelse man gör :(
Förr var det 90% jag som klippte gräset i vår familj. Men nu har de andra i familjen fått tagit över. Nu är det deras tur.


Snöskottning och snöslunga är uteslutet också. Jag klarar av att gå med snöskyffel och putta på rakt fram, men inte mer!
Behöver jag säga att jag LÄNGTAR efter en lägenhet!!!   


Dagens tänkvärda:

Yes I can!

Language

Pinterest

Presentation


Hej där! Här är min blogg =)
Här kommer jag skriva om livet med Cervikal Spinal Stenosis. Jag gör allt som står i min makt för att läka naturligt. Är utmattad sen 2016, därför är min aktivitet ojämn i bloggen. Men ska blogga när jag får lite ork.

Viktigt att läsa!

Sök i bloggen

Fråga mig GÄRNA

57 besvarade frågor

Kategorier

REGISTER

Arkiv

Senaste inläggen

Hjälpmedel

Länkar

Sevärda Film-klipp

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3
4
5
6 7 8
9
10
11 12
13
14
15 16
17
18
19
20
21
22
23
24
25 26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2013 >>>

Flagcounter

Flag Counter

RSS

Tidigare år


Ovido - Quiz & Flashcards