Alla inlägg under maj 2013

Av Susanne Nietula Edenvik - 5 maj 2013 22:55

Jag älskar bananer! Jag blir glad, stark och får snabbt energi =D

Jag äter mellan 2-5 bananer/dag. Mums!

Bananer ger mig kraft, snabb energi och ett glatt humör. Eftersom jag snabbt och lätt blir trött och orkeslös av Cervikal Spinal Stenos så har jag nästan alltid bananer med mig. Ekologiska!!

Dessutom innehåller bananer bl.a Kalium och Magnesium.

Bananer blir man glad och stark av     


Bananer bidrar till starka ben.

http://www.doctorsnatural.se/TEMANUMMER/2009-06-03-bananer-nyttiga.htm


Bananer blir man glad av. Bananer innehåller Tryptofan.

Forskare har visat att halten serotonin i hjärnan ökar när man äter livsmedel som är rika på tryptofan. Man tror att detta kan förklara varför vissa människor upplever att de känner sig lugnare och gladare efter att exempelvis ätit en banan.

http://www.sund.nu/docs/artikel.asp?tem=3&art=273


Ämne

Per 100 gram (100 kcal) 
Banan

Kolhydrater

Fibrer

 

B6

C-vitamin

Kalium

Magnesium


Antioxidant

22 gram

gram 

 

0,58 milligram (41 % av RDI)

milligram (12 % av RDI)

395  milligram (13 % av RDI) 

33 milligram (11 % av RDI)


ORAC-värde: 210

Källa: http://www.halsosidorna.se/Fruktochbar.htm




 

Schyssta bananer ;)

Viktigt med ekologiska bananer både för kroppen, de som arbetar med dem och för marken!!

http://www.testfakta.se/livsmedel/article89206.ece

http://www.naturskyddsforeningen.se/sites/default/files/dokument-media/2004_jordbruk_mat_miljogifter_jakten_pa_den_fullandade_bananen.pdf

Av Susanne Nietula Edenvik - 5 maj 2013 21:27

Jag äter mycket bananer, makrill, lax, nötter, ris, gurkmeja och periodvis ingefära. Så jag bör få i mig en hel del Magnesium genom kosten. Men har senaste veckorna nu i vår 2013 börjat testa tillskott av Magnesium. Jag vet många andra som har liknande problem med diskbråck/rygg/nacke som mig som får mindre kramper, muskel/nerv-ryckningar och blir mer avslappnade.

Eftersom jag har Cervikal Spinal Stenos har jag lätt för att få kramper, nerv/muskelryckningar och trött i musklerna. Ska bli intressant att se om musklerna blir lite piggare =)

 

Jag provade flera sorters magnesium under 2013/2014 som jag inte rekommenderar så de har jag raderat från detta blogginlägg.

 

Finns massor med olika magnesiumsorter. Man måste prova det som passar just sig själv.

För mig passar de här bra:

Helhetshälsa Magnesium  


 Helhetshälsa Magnesium köper jag från Bodystore

 

 

Magnesium immun  

 Magnesium i löspulver köper jag från immun.se

Den är smidig att ha i smoothie, annan dryck eller bara vatten. 

 

Ökar sakta på så att magen hänger med, så man inte får risig mage.

Magnesium hjälper jättebra mot mina nervryckningar, kramp och restless leg. Plus att man sover bättre.

   

Råder absolut ingen att använda vitaminer och mineraler i brusform. Innehåller massa onyttigt som aspartam och annat skit. 

    

 


Näringstabell: exempel på livsmedel med hög procent av RDI

Magnesium (Mg)

Procent av RDI vid 100 gram

> 60 %  av RDI

Nypon (80 %), Sojabönor (88 %), Vita bönor (61 %), Vetegroddar (97 %), Bovete (60 %), Sötmandel (93 %), Jordnötter (60 %), Cashewnötter (87 %), Linfrö (60 %), Sesamfrö (117 %), Solrosfrön (118 %), Bockhornsklöver (64 %), Gurkmeja (116 %)

30 - 60 % av RDI

Bruna bönor (44 %), Röda bönor (54 %), Mungbönor (57 %), Linser (40 %), Kikärtor (53 %), Havre (43 %), Råg (37 %), Ris (45 %), Hirs (33 %), Valnötter (48 %), Hasselnötter (53 %)

8 – 30 % av RDI

Grönkål (19 %), Spenat (26 %), Kronärtskocka (16 %), Vitlök (8 %), Avokado (13 %), Banan (11 %), Kiwi (10 %), Katrinplommon (10 %), Hallon (8 %), Bondbönor (13 %), Pasta (16 %), Ingefära (14 %), Chili (8 %), Persilja (8 %), Nässla (29 %), Lax (8 %), Makrill  (9 %), Ostron (9 %), Griskött (9 %), Renkött (13 %), Kyckling (8 %), Lever (11 %)  

Tabell: Näringstabell Magnesium.

Källa: http://www.halsosidorna.se/Magnesium.htm



MAGNESIUM
Magnesium är förmodligen kroppens viktigaste mineral. Det aktiverar över 300 olika biokemiska reaktioner, såsom matsmältning, energiproduktion och metabolismen av protein, fett och kolhydrater. Magnesium aktiverar upp till 76 % av alla enzymer i kroppen. Utan magnesium upphör så gott som alla enzymreaktioner. Vid brist på magnesium sänks kroppens funktioner i proportionerlig grad. Magnesium reglerar t ex kalium- och salthalten i och utanför cellen genom ett enzym som i sin tur upprätthåller en fri passage av näringsämnen in i cellen och fri passage av gifter ut ur cellen. Utan tillräckligt med magnesium kommer kalium att utsöndras ur kroppen vilket framkallar svaghet och till sist utmattning.

Magnesium har även kallats naturens lugnande medel då det är väsentligt för att nerver och muskler skall fungera effektivt. En av dess viktigare funktioner är nämligen att få musklerna att slappna av efter hopdragning; om du knyter handen med hjälp av kalcium så kan du bara släppa greppet med hjälp av magnesium. Om du ständigt har stela muskler i nacke och rygg eller är stel på morgonen så är det mycket troligt att magnesiumbrist föreligger. Ryggskott kan orsakas av att spända muskler drar ben och diskar ur plats. Magnesiumbrist framkallar muskeltrötthet.


Sömnsvårigheter är regel bland människor med magnesiumbrist, ofta vaknar de upp med muskelkramper, spasmer, spändhet samtidigt som de aldrig känner sig riktigt utsövda. Människor som inte kunnat sova mer än fem sex timmar per dygn har rapporterat att de sovit tio-elva timmar i sträck när de fått en magnesiumdryck eller Cal-Mag-formulan. Magnesium är nämligen viktigt för hela nervsystemet och får musklerna att slappna av.


Centrala nervsystemet är bero­ende av magnesium. Utan tillräckligt med magnesium kan inte nervcellerna ge eller ta emot nervsignaler på rätt sätt och blir retade. Det gör att personen lätt blir känslig för yttre intryck.. Om man är nervös och rycker till för minsta oljud eller har svårt att sova for vissa oljud så kan det hjälpa att ta magnesium.


Muskelkramper, tics, spasmer, muskelryckningar, handskakningar, hicka etc. är oftast orsakat av magnesiumbrist.


Magnesium är visserligen en mirakelmineral, men den kommer inte att lösa livets alla problem - bara de problem som beror på magnesiumbrist.

Källa: http://www.vitaminer.nu/pub_docs/documents/VN10.htm


Viktigt att var och en läser, googlar och bildar sig en egen uppfattning!

Rekommenderar varmt en facebook-grupp som heter: "Magnesium och hälsa för alla"

Där finns massor med information.

 


Kom gärna med tips och synpunkter =)


Av Susanne Nietula Edenvik - 5 maj 2013 20:50


Läs om: Ryggont och uttorkning.

http://www.globalspine.com/back-pain-2/back-pain-and-dehydration.html

 
Vatten och ditt skelett 
Skelettet består till cirka 22 % vatten. Det är också vatten som ser till att dina leder rör sig smidigt. Den broskartade vävnaden i skelettets extremiteter håller kvar vatten för att smörja dina ledrörelser. Vid en korrekt fuktighetsnivå glider de två motsatta ytorna smidigt mot varandra; vid för låg fuktighetsnivå ökar förslitningsskador, vilket orsakar försämrad ledfunktion som i sin tur leder till smärta som t.ex ledinflammation. 

Källa: http://www.edensprings.se/water-important,se,6,18.html


Drick minst 1.5 liter vätska per dag!

Tecken på att man har rätt vattennivå. Att urinen är genomskinlig till ljusgul brukar vara ett tecken på att vi intar tillräckligt mycket vätska. Om urinen är mörk under en längre tid desto större chans att vätskebrist föreligger.

Källa: http://www.halsosidorna.se/Vatten.htm

 

Många ryggskott och diskbråck bottnar i uttorkning...

Har du problem med rygg, nacke, ryggskott, huvudvärk, diskbråck eller Cervikal spinal stenos? Drick tillräckligt med vatten!

Av Susanne Nietula Edenvik - 3 maj 2013 11:03

Ny härlig dag och Fredag dessutom =) 
Gårdagens "sjukbubbla" spräcktes igår kväll. Så himla skönt att kunna kliva ur vakuumbubblan! 
"Break on through to the other side" . GÖTT!
Cyklade såklart morgonmilen imorse. Skönt att lyssna på musik och känna värmen sprida sig i kroppen. Sen blev det kaffe på verandan till fågelkvitter och solsken    Härlig start på dagen. Smärtan mycket låg idag :) Kan det delvis ha att göra med Gurkmeja?

Försöker verkligen tänka jättemycket på kroppshållningen!

Laddade ner Gyllene Tiders nya skiva från Spotify. Såg på mannens min ;) :) att han tyckte jag va' barnslig när jag glatt sa: -De sjunger om MIG på nya skivan ;D 
Men det bjuder jag på ;) Det finns så många vuxvuxna här i världen.
Tog iaf med mig Gyllene Tiders nya skiva på promis idag. I love Spotify    Såå smidigt!
Gyllene Tider är "sommarmusik".

    

Blev sen en underbar promis. Älskar till och med de där guppiga rötterna på stigen.

 

Jag är så lycklig att jag kan gå automatiserat igen. Benen är så starka. Jag har en fungerande kropp. Just då och där i skogen finns det ingenting annat som betyder nånting! Fantastisk känsla som bara kanske kan upplevas om man är sjuk? Idag är iaf livet fantastiskt! Jag ska försöka hålla fast i den känslan hela dagen och inte oroa mig. Ingen vet hur framtiden ser ut. Även om det underlättar att få vara frisk. Men vem som helst kan t.ex bli överkörd vilken minut som helst. Därför ska man njuta mer av livet.

 


Lite käk, träning och dusch sen är jag redo för dagens arbetspass. Fredagar är alltid roliga på jobbet. Man träffar så mycket härligt folk! Jag gillar tempot!

Jäppelijäppjäpp!


Dagens tänkvärda:

 

Av Susanne Nietula Edenvik - 2 maj 2013 10:32

Smärtan under kontroll idag, med :) Men befinner mig som i en bubbla :(

Vänsterhanden ville vara med och tvätta sig direkt på morgonen. HÄRLIGT! Det va' flera månader sedan. Märkte för några dagar sen att den börja kvickna till =) Härligt att tvåla in sig och kunna krama om händerna och få gensvar =) Men tyvärr har jag samtidigt varit mycket fumlig med händerna senaste dagarna, det är inte bra! Tappade kassalådan på jobbet häromdagen... Tappat mobilen många ggr... mm. 
Tacksam för min inre auto-pilot som tagit över idag. Auto-piloten har cyklat en sakta mil hittills och tog mig ut på en sakta promenad. Men känner mig fortfarande som i en bubbla... Ögonen känns som om de är långt inne i huvudet, jag får koncentrera mig för att inte se dubbelt...

Pust! Det är nyttigt att pusta och sucka ;D
Break on through to the other side - The Doors


Auto-piloten ska besikta ena bilen idag. Mannen den andra bilen. Wish us luck ;)
Målinriktad! Laddar för jobbet idag. Bäst jag krämar på med mycket musik innan ;)

Har ca 4tim att komma ur bubblan. Fokus, fokus!

Jag vet att jag kommer klara den här dagen med!

Det fixar jag! Intalar jag mig.


Dagens tänkvärda: 

 

Av Susanne Nietula Edenvik - 1 maj 2013 17:03

Cervikal Spinal Stenosis kan yttra sig på olika sätt. Hela tiden nya krämpor och tillstånd. Jag ska inte förvåna mig, men gör det iaf.

Imorse när jag klev upp... så kände jag inte hälarna!?! Jätteskumt och jätte konstigt att gå. När hälarna mötte golvet kändes det som jag gick i luften med hälarna, att hälarna liksom aldrig mötte golvet. Jag har varit med förut om att hela fötterna är bortdomnade. Men inte bara hälarna. Jag gick runt här i huset och tittade när hälen mötte golvet. Nu, nu, nu, nu, nu, nu, nu. Det är precis som att man måste lura hjärnan eller lära om. Det ögat ser måste vara verkligt... Efter en lång stund kom känseln tillbaka lite mer :) men kändes annorlunda.
Varje dag är olika och man vet aldrig i förväg hur mycket man orkar med eller klarar av. Men i år har jag iaf slutat oroa mig för att inte komma upp ur sängen nästa morgon. Tecken på att jag blivit mycket friskare i år =) trots många bakslag.
För övrigt har jag ganska låga besvär idag. Svider och stränar i vänster armen och jag får tänka på kroppshållningen, annars får jag ont i nacken, vänster sida idag. Ansiktet pirrar och stränar, men gör inte ont. Hälarna känns lite lätt domnade bara nu på eftermiddagen, så det kommer nog inte vara något bestående. Isf är det värre med högra framsidan låret, det har varit domnat mer eller mindre hela det här året. Värsta oron har jag just nu för halsen som har kännts jätteskum i flera månader. Sjukgymnasten tror att det beror på att atlaskotan (översta kotan) inte rör sig sidlikt. Hmm, jag vet inte. Jag har en känsla av att saker och ting inne i halsen förändrats. Kände av det redan i aug-12, tog upp det med Neurologen men kunde inte riktigt förklara hur det kändes. Jag gör egna kontroller varje dag att jag kan röra huvudet som jag vill. Tiden får utvisa...

Ja, jag har iaf en ganska bra dag idag :) Kan delvis bero på värmen i huset, temperaturen visar 27,4 grader inne. Man blir lite tung i huvudet men skönt att vila kroppen från värsta smärtan. Värme är bra smärtlindring för mig.


Idag tog jag mig tid att beställa en "mini motions cykel". 670:- inkl frakt, tror jag...

nemmotion.dk" src="http://data.bloggplatsen.se/bild/filnamn-3ed72fdf465959dda80eab510cb2296851812ed41f499.jpg/version-8b8b3f10e6f110608d660eef391d99fb/" alt="" width="416" height="396" />  

http://nemmotion.dk/mini-motionscykler/mini-motionscykel

Det är min vän Annika som tipsade mig om den. Tack Annika   

Den kommer bli perfekt på semestern. Har oroat mig för hur det ska bli... Men nu kan jag släppa det. Nu kan jag se fram emot en skön semester, då jag kan börja varje morgon med att cykla. Tjoho för blodcirkulation!

Nu väntar jag IVRIGT på lilla "mini" ;D


Dagens tänkvärda kommer från Albert Einstein:

 

Language

Pinterest

Presentation


Hej där! Här är min blogg =)
Här kommer jag skriva om livet med Cervikal Spinal Stenosis. Jag gör allt som står i min makt för att läka naturligt. Är utmattad sen 2016, därför är min aktivitet ojämn i bloggen. Men ska blogga när jag får lite ork.

Viktigt att läsa!

Sök i bloggen

Fråga mig GÄRNA

57 besvarade frågor

Kategorier

REGISTER

Arkiv

Senaste inläggen

Hjälpmedel

Länkar

Sevärda Film-klipp

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3
4
5
6 7 8
9
10
11 12
13
14
15 16
17
18
19
20
21
22
23
24
25 26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2013 >>>

Flagcounter

Flag Counter

RSS

Tidigare år


Skapa flashcards