Alla inlägg den 4 juli 2013

Av Susanne Nietula Edenvik - 4 juli 2013 23:52

Har mer eller mindre haft "problem" med energinivån i kroppen. Men hösten 2010 eskalerade det. Jag jobbade hårt och mycket, så det var ju inte konstigt att kroppen krävde mycket energi. Men 2 frukostar, extra stor lunch ibland 2, 5 bananer, extra stor middag, mellanmål o kvällsmat varje dag... Jag kände att något var fel i kroppen. Drog inte paralleller med smärtorna i kroppen. Vet inte varför men det tar såå emot att ta kontakt med sjukvården. Men i november 2010 tog jag mig i kragen. Var då såå trött på att tugga... Läkare nr 1 avfärdade mig utan prover eller undersökning. Han bara konstaterade att en del människor är som ekorrar, springer runt o gör över m massa energi... Du ser jättepigg ut!
En månad senare sökte jag hjälp igen. Vad var det för fel? Hade jag diabetes? Utled på att tugga! Vart tog all mat vägen? Varför var jag så energilös? Läkare 2 tog massa prover och undersökte mig noga. Konstaterade att vissa människor är som illrar, springer runt och gör över med massa energi... Du ser fantastiskt pigg ut!
Ja jag är en aktiv person... Jag äter nyttigt. Men HUR mycket ska man orka tugga...?

I slutet på december 2010 började jag även äta ungefär ett paket Dextrosol/dag.
Hela januari 2011 hade jag feber och var rejält sjuk... Men släpade mig iväg till jobbet varje pass. Mer död än levande. Chefen ville jag skulle gå hem flera gånger, men det ville inte jag. Nånting sa mig att jag var tvungen att kämpa på. Det var en fruktansvärd månad. Visste inte hur jag kom hem ibland.
Stod i duschen en kväll efter jobbet i slutet på januari 2011. Klarade inte av att tvätta mig...
Jag stirrade på armarna, vad hade hänt? Värst var det med vänster arm och hand. Den lydde inte alls! Jag förstod ingenting?!
Gick och letade reda på en skumgummiboll och satt mig i soffan och sa till mannen: - Det är något fel på min hand! Jag måste iväg till en sjukgymnast.
Ett par dagar senare fick jag träffa en sjukgymnast. Sen gick allt snabbt, om jag jämför med hur andra blir behandlade. Inom 5 -6 veckor fick jag MR magnetkameraröntgen, svar på ännu mer prover, svar på MR och fick träffa en neurolog på USÖ. Jag led inte av diabetes. Jag hade inte någon hjärntumör. Jag hade inte ALS. Tack och lov!!!
Jag fick diagnosen medfödd Cervikal Spinal Stenos och diskbråck i nacken. Ryggmärgen i nacken är i kläm och alla signalerna från hjärnan till kroppen kan inte komma fram.

Men tillbaka till "running out of gas". Hur gör man för att behålla energinivån i kroppen? Jag upplever det som att jag inte kan styra det. Jag måste äta så mycket för att energinivån ska tvingas upp.

Jag märkte stor skillnad när jag juli 2012 började med ganska höga doser vitamin D3, efter 2 veckor kunde jag sluta med Dextrosol. Jag kunde även dra ner på matintaget. Bananintaget sänktes också. Jag var på god väg mot ett bättre liv <3

Men fortfarande vissa dagar är energinivån låg. Jag får svårt att koncentrera mig och måste äta hejdlöst med mat och många bananer. När det blir som värst blir läpparna blå, huden blir fläckvis blåaktig och kroppen stelnar.

Idag var energinivån låg trots stort matintag och minst 5 bananer, eller blev det 7...
Undrar så vad det beror på? Hör det ihop med "ryggmärgen i kläm"? Men isf borde ju inte vitamin D3 ha sådan positiv inverkan på energinivån?
Hur gör man för att behålla energinivån i kroppen?
Igår fick jag ett tips av kusin Lotta <3
Idag har jag beställt Sanna Ehdins kokbok om inflammationsdämpande mat + 2 till av hennes böcker.
http://www.ehdin.com/?id=485&start=0&svalue=lista
Spännande!

Dagens tänkvärda:
Allt hänger ihop

Language

Pinterest

Presentation


Hej där! Här är min blogg =)
Här kommer jag skriva om livet med Cervikal Spinal Stenosis. Jag gör allt som står i min makt för att läka naturligt. Är utmattad sen 2016, därför är min aktivitet ojämn i bloggen. Men ska blogga när jag får lite ork.

Viktigt att läsa!

Sök i bloggen

Fråga mig GÄRNA

57 besvarade frågor

Kategorier

REGISTER

Arkiv

Senaste inläggen

Hjälpmedel

Länkar

Sevärda Film-klipp

Kalender

Ti On To Fr
1 2
3
4
5
6
7
8
9
10 11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30 31
<<< Juli 2013 >>>

Flagcounter

Flag Counter

RSS

Tidigare år


Skapa flashcards