Alla inlägg den 7 juli 2013

Av Susanne Nietula Edenvik - 7 juli 2013 22:38

Sommar, sommar, sommar   =D
Började dagen med söndagsfrukost på verandan i bikini. Sa glatt till finska cowboyen: -Tänk att JAG får må så här BRA =D Underbar känsla varje gång jag tvättar händerna och vänsterhanden är helt med på noterna. Yeah!
Sen fortsatte jag dagen helt fel... Lade mig att sola på backen nästan direkt efter att jag redan legat och sovit typ 7 timmar. Jag klarar inte av att ligga och sova på mage eller sidan pga nacken. Men jag vill ju få lite färg på baksidan av kroppen också... Så idag gav jag mig den på att klara detta. Bullade upp med kuddar och även min speciella #nackkudde.
 
Reste på mig ofta och försökte röra lite på mig. Lyssnade på talbok och njöt. Reste på mig om och om igen. Timmarna gick och det gick åt en del svartvinbärssaft i värmen. Slurp!

Smakar extragott i farmor & farfars saftglas <3
 
Jag kände att jag stelnade till mer och mer. Började känna av "karvande kniven" i nacken. Kände hur trycket i huvudet blev värre och värre. Blev svårare och svårare att ta sig upp för varje gång :S

Grymma Mr #Cervikal #Spinal #Stenos!!!   
Det var skönt i solen men tillslut fick jag ge upp! Trycket i huvudet kändes som om huvudet snart skulle explodera. Precis som om jag hade hängt upponer väldigt länge. Jag hade ju "bara" legat ner på mage... Min kropp bara skrek efter en promenad: -Rör på dig människa!!!
Sagt och gjort. Laddade kroppen med vatten och 2 bananer och gav mig iväg. Tog en härlig promis nere vid Degernäs, såklart med träningsbollarna i händerna   . Och Loreens senaste i lurarna <3
Kändes betydligt bättre redan efter typ 3km. Trycket i huvudet lättade, kändes inte längre som det skulle sprängas. #Blodcirkulation är verkligen grejen för mig :) Blir så lycklig varje gång jag klarar att gå hyfsat snabbt, få känna känslan att benen är starka. Känner mig som en vinnare varje promenad =D
Blev en promis på 5,5km i värmen med halsduk på :P Superhärligt!

 
Kom hem full med energi men fortfarande mycket stel i nacken, lite tryck i huvudet och "karvande kniven" i nacken. Körde genom övningarna med hantlarna försiktigt och så nära kroppen som möjligt. Sedan blev det en sakta cykelmil på järnhästen i vardagsrummet. Körde även lite försiktiga #nackövningar: titta åt vänster - titta åt höger, titta uppåt -titta nedåt. Jättebra övningar som passar mig bra och på jobbet har jag dem gratis när jag jobbar i kassan ;D
Det onda gick inte över :(
Vilade en timme. Hmm får lite småpanik när jag får sånt där ihållande tryck i huvudet, stelhet och "kniv i nacken"-känsla! Så vad göra?!? Inte mycket att välja på... Jag cyklade ytterligare en sakta mil samtidigt som vi titta på "Dolda kameran". Vansinnigt kul stundtals ;D Att ha roligt och skratta är också bra medicin =)


Som tur var lydde händerna och armarna när jag duschade ikväll så det verkar inte bli ett bakslag iaf =D
Hokus Pokus Fokus!

Hoppas jag får sova inatt och att trycket och "kniven" är borta imorgon!

Poff!
  
Dagens tänkvärda har jag lånat från Looren:
"Let it just take us
The music will guide us"

Av Susanne Nietula Edenvik - 7 juli 2013 00:13

Igår var det fredag = extra kul arbetsdag :)
Men saknar "Putte i parken" i Karlskoga. Som medförde roliga högtrycksdagar på jobbet. Men nu kör de i Karlstad istället. Synd, synd men så är det. Kul för Karlstadborna.

Hade iaf hunnit cyklat och tränat innan jobbet. Smärtnivån var låg i kroppen :) Kände mig glad för nu gräsänkedagarna över just nu iaf. Mannen "finska cowboyen" ska jobba på hemmaplan igen. Kände mig full av energi och ivrig förväntan på ett roligt arbetspass. Är ju alltid lite extra tryck på fredagar =)
Alla är glada och pratsamma när det är fredag. Vi var väl tyvärr lite ostrukturerade i arbetsgruppen. Så det blev att jag fick långa dryga kassapass. Jag tycker det är kul att jobba i kassan, mycket socialt. Men det kan bli för ensidigt när det blir långa pass. Mycket folk, långa köer och man snäpper upp arbetstempot rejält. Man känner sig som en bläckfisk ;) Och har jag en bra dag som igår... Jag blir så entusiastisk, då kan jag köra på rätt bra... Jättekul, men vad är det för fel på lagom? De sista timmarna hade jag rejält ONT i armarna... Då såg jag nog mer ut som en pingvin än bläckfisk... Nu fick jag skylla mig själv! Jag vet mycket väl att jag måste jobba med armarna nära kroppen. Hur kan jag vara så tanklös??? Men jag "glömmer" så snabbt både på gott och ont. Lever i nuet.
Men jag klarade att stå upp hela arbetspasset, 6 tim. Det är bra! Det spar jag mycket smärta på.
Som tur var kom mannen och hämtade mig efter jobbet så jag slapp köra bil. Egentligen ville jag bara tjuta i bilen hem, men det gjorde jag inte. Förbannade mig själv att jag är en sån idiot! Lärdom! SmÄrta! Och vi som skulle på Evelinas 25års fest. Hur skulle jag fixa det?
Vilade lite, tog en Ipren, käkade o laddade om med mantrat "jag klarar det här!" Sen gick vi... Och det var det bästa jag kunde gjort =) Det värsta släppte =))) Helt fantastiskt vad blodcirkulation kan göra!
Jättekul att fira dottern 25 år <3 Och jättetrevligt att träffa Jannes familj också. Det var ett tag sedan. Blev sent. Härlig sommarnatt med mössa på!

Idag vaknade jag till en ledig, solig lördag. Smärtnivån var låg idag igen =) Lite stel men det blev bättre efter en stund. Käkade frukost och hoppade i bikinin. Bäst att passa på när solen är framme. Tänk vad sol och värme gör gott :) Tillbringade hela dagen i solen förutom när jag var inne o cykla såklart.
Använde mina träningsbollar när jag satt i solstolen.

Finska cowboyen fixade färskpotatis och grillade kyckling, fläskkotletter och revbensspjäll. Så gött med smör på färskpotatisen. Mums!
Skönt att få känna sig ompysslad <3

Sommardrink med ishjärtan i farmor Sigrids <3 saftglas. Farfar Ivar <3 han gjorde riktig saft han.

Dagens tänkvärda:
Tacksam igen :)

Language

Pinterest

Presentation


Hej där! Här är min blogg =)
Här kommer jag skriva om livet med Cervikal Spinal Stenosis. Jag gör allt som står i min makt för att läka naturligt. Är utmattad sen 2016, därför är min aktivitet ojämn i bloggen. Men ska blogga när jag får lite ork.

Viktigt att läsa!

Sök i bloggen

Fråga mig GÄRNA

57 besvarade frågor

Kategorier

REGISTER

Arkiv

Senaste inläggen

Hjälpmedel

Länkar

Sevärda Film-klipp

Kalender

Ti On To Fr
1 2
3
4
5
6
7
8
9
10 11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30 31
<<< Juli 2013 >>>

Flagcounter

Flag Counter

RSS

Tidigare år


Skapa flashcards