Direktlänk till inlägg 15 juli 2013

Skor, sulor, nervsmärta och feber

Av Susanne Nietula Edenvik - 15 juli 2013 14:57

Energinivån var nere vid fotknölarna fredags. Släpade mig ut på en promis före jobbet. Jobbade och kämpade på så gott jag orkade. Reflekterade över att när jag jobbade i ett saktare tempo hade jag mindre nervsmärta i ansikte/huvud och armar än jag brukar ha när jag jobbar i högt tempo. Tänkvärt, jag bara rusar på... inte så lätt när tempot i kroppen är högt i en kropp som inte är frisk...
Den senaste veckan har fötterna börjat krånglat igen... Ömma fotdynor, känns som trampdynorna är "utslitna" =( börjat få tillbaks ihängande brännande nervsmärta under fötterna. Blir lite mindre brännande om jag rör på fötterna. "Inte vara stilla".
Bästaste iläggssula för mina Cervikal Spinal Stenos fötter. Hjälper mig att stå ut med nervsmärta. Adapt Contour tror jag sulorna heter.  

Bästaste iläggssula för mina Cervikal Spinal Stenos fötter. Hjälper mig att stå ut med nervsmärta. Adapt Contour tror jag sulorna heter.

Hade köpt nya bästaste sulorna, inläggen till arbetsskorna. (Som jag har hittat hittills) Har köpt dem på sportaffären för 300kr. Vi har ett jättehårt golv på jobbet, klinkers som ligger på marmor. Arbetsskorna med stålhätta är inte de fotvänligaste för mig. Jag köper nya mjuka, stötdämpande sulor flera ggr/år. Det hjälper mig att härda ut.


Vi har även en 5cm tjock "stå-matta", som ett jättetjockt liggunderlag. Som vi kan använda när vi står i kassan. Den var räddningen för mig i fredags.
Mitt jobb betyder oerhört mycket för mig! Är rädd att jag "drunknar" i sjukdom om jag inte jobbar. Har inte varit sjukskriven en endaste dag hittills på över 4 år. Hoppas jag klarar många till!!
De bästa skorna jag har på fritiden är Asics joggingskor. Dyra men det är det värt. Walkingskor är för hårda för mig. Fötterna har jag haft mer eller mindre problem med hela tiden med #Cervikal #Spinal #Stenos. När jag har det som värst känns det som jag går på glödande kol. Hjärnan och ryggmärgen skickar felaktig information till kroppen. Då försöker jag tänka: att det jag känner är inte sant.
Jag försöker fokusera på andra kroppsdelar för att stå ut. Röra på mig för att stå ut!

På lördagen när jag vaknade var jag genomförkyld. Förstod då varför energinivån var så låg dagen innan. Drack mycket stark ingefärsdryck för att försöka hejda förkylningen. Höll igång hela lördagen... Vaknade med feber på söndagen. Vilade och tog det lugnt hela söndagen. Tränade händerna mycket med lera.

Träningslera för händerna. Cervikal Spinal Stenos. Köpt på Varsam butiken i Örebro.  

Träningslera för händerna. Cervikal Spinal Stenos. Köpt på Varsam butiken i Örebro.


Känns lite bättre idag. Men nu har jag varit still i 36 timmar!!! Inte lätt att balansera mellan feber och "inte vara still". Vill ju inte förvärra varken det ena eller andra. Känner nervsmärtan ökar i kroppen. Måste röra på mig.
Tur att jag är ledig idag. Hoppas jag är feberfri imorgon!
Nu ska jag ta mina nervsmärtande, "brinnande" kroppsdelar och släpa mig ut på en saktfärdig promis för att få lite blodcirkulation ;)

På med varma kläder, musik i lurarna, träningsbollarna i händerna och skönaste skorna på!

Pepptalk till mig själv ;)

Dagens tänkvärda 2:
"Livet är en balansgång"

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Susanne Nietula Edenvik - 16 oktober 2019 03:36

Ja i måndags kom äntligen kallelsen till en kurs i "Basal Kroppskännedom" som jag själv önskat remiss om. Det ska bli spännande! Men jag fick min diagnos, medfödd Cervikal Spinal Stenos med myelopathi, spondylos och diskbråck i nacken, 2011. Vilket...

Av Susanne Nietula Edenvik - 7 oktober 2019 06:14


  Trasmattan - För bättre balans och livskvalite´   Hur ser min dag ut? Vad lägger jag egentligen min tid på? För att förtydliga hur dagarna ser ut så fick jag lära mig att använda mig av "Trasmattan" av min coach Mia på CoachingTeamet, Finsa...

Av Susanne Nietula Edenvik - 20 september 2019 14:19

Placeboexperimentet svt play Jätteintressant program om placeboeffekten! Man ska inte förakta placeboeffekten, man ska dra nytta av den. Placeboeffekten hjälper även fast man vet att det är placebo. Kroppens egna endorfiner. Tankens kraft är så mä...

Av Susanne Nietula Edenvik - 7 september 2019 20:30


  I veckan såg jag Vetenskapens värld - Frisk av naturen på Svt Play.Se programmet här:https://www.svtplay.se/video/23469350/vetenskapens-varld/vetenskapens-varld-sasong-2-frisk-av-naturenKan ses till 28 feb 2020 23.59 Info om programmet:"F...

Av Susanne Nietula Edenvik - 3 september 2019 04:26


29 augusti... Det är nu tre år sedan jag fick hjälp att ta steget att sjukskriva mig. Det var minst sagt ohållbart på arbetet. Ja hela livet var ohållbart... Utmattningen hade tagit över min hjärna...     Fokus på det som är bra   Solu...

Language

Pinterest

Presentation


Hej där! Här är min blogg =)
Här kommer jag skriva om livet med Cervikal Spinal Stenosis. Jag gör allt som står i min makt för att läka naturligt. Är utmattad sen 2016, därför är min aktivitet ojämn i bloggen. Men ska blogga när jag får lite ork.

Viktigt att läsa!

Sök i bloggen

Fråga mig GÄRNA

57 besvarade frågor

Kategorier

REGISTER

Arkiv

Senaste inläggen

Hjälpmedel

Länkar

Sevärda Film-klipp

Kalender

Ti On To Fr
1 2
3
4
5
6
7
8
9
10 11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30 31
<<< Juli 2013 >>>

Flagcounter

Flag Counter

RSS

Tidigare år


Skapa flashcards