Direktlänk till inlägg 30 juli 2013

Att undvika vid Cervikal Spinal Stenos

Av Susanne Nietula Edenvik - 30 juli 2013 16:17

Jag har sett att flera har sökt på vad man ska undvika vid #Cervikal #Spinal #Stenos och hamnat på min blogg.

Gillar egentligen inte att lista negativa saker utan vill fokusera på allt positivt som jag faktiskt fortfarande kan göra =)
MEN det är också jättebra att vara medveten om vad man ska undvika!

Jag kommer nedan att skriva MIN lista. Vi är alla olika och var och en måste själv prova sig fram vad som passar eller inte. Men ni kanske hittar lite tips eller vägledning. Tipsa GÄRNA mig :)

Detta är min personliga "NOT to do" lista och en del tips på hur jag löser det/gör istället.

Undviker att vara still - Rör mig mycket och ofta på mig.
Undviker sjukskrivning - Jag måste vara igång hur dålig jag än är, jag mår inte bättre av att vara hemma. Jag måste hålla igång mina nervbanor.
Springer inte - Promenerar efter förmåga och dagsform. Allt från 5 meter till en mil.
Cyklar inte ute - Cyklar inne med rak rygg/hals. Cyklar sakta och på lätt växel. Allt från en minut till en mil.
Simmar inte - badar iaf :D

Buggar inte med armarna över axlarna - Buggar med armarna under axlarna. Dansar mer bara allmänt.
Pratar inte i telefon i "luren" - Använder alltid headset.
Undviker datorn - Max en kvart i taget, ställer äggklockan för påminnelse att det är dags att röra på sig. Använder min ovärderliga iPhonen oerhört mycket.


Undviker så gott det går att stå framåtböjd med överkroppen - Hukar mig rakt ner så gott det går. Gäller dammsugning, diskplockning, cykling mm
Undviker bilkörning så gott det går - Kör bara om ingen annan har körkort, kör automat, försöker ha armarna nära kroppen.
Undviker situps och andra jobbiga rörelser för nacken. Finns massor med rörelser som jag fortfarande kan göra :)
Undviker tung träning - Tränar med lätta hantlar, nära kroppen.
Försöker undvika att sitta - Står eller går mycket.
Undviker tv-soffan - Sitter bättre i en baden-baden, men sitter bäst på en köksstol eller stora bollen.
Sträcker mig inte långt ifrån kroppen - Har ändrat om i köksskåpen så att det viktigaste är nära. Använder en stadig pall om jag har svårt att nå.
Försöker undvika tunga lyft - Måste jag lyfta så lyfter jag nära, nära kroppen. Använder min "Dra-maten" om det passar. Ska även börja använd skottkärran mellan bilen och trappan när jag varit och veckohandlat. Jag har börjat veckohandlat själv =))))))))

Dramaten Dra-maten  
Undviker att läsa böcker - Lyssnar på talbok. Får jag inte tag i talbok väljer jag pocket och läser korta stunder. Får jag inte tag i pocket, klipper jag bort pärmen på den inbundna boken...  :O Så är det ;)
Undviker brännboll och andra lagsporter - Är numera publik och hejarklack istället.
Förut undvek jag ryggsäck - Idag kan jag använda ryggsäck med LÄTT packning. T.ex lite vatten, kamera, handduk, bikini och en frukt. Inte mer men ack sådan frihet =)
Undviker att byta sängkläder ensam - Familjen får hjälpa till.
Undviker att hänga tvätt ovanför axlarna - Hänger tvätt i midjehöjd. Torktumlar det som går.
Undviker att bli kall - Halsduk och handledsvärmare på året om. Varmt klädd, ibland mössa och vantar även på sommaren.
Undviker att gå hungrig - Äter tätt och förebyggande för att undvika "running out of gas".
Undviker vattenbrist - Vatten är viktigt för diskar, ryggmärg och kropp.
Undviker brist på vitamin, mineral och antioxidant mm - Äter höga doser Gurkmeja, Omega3, Vitamin D3, Magnesium + mycket nyttig mat. Kollar vitamin D3 värdet ett par ggr/år.

Undviker vitaminer och mineraler i brustablett.

Nej till socker och godis  
Undviker vetemjöl, mjölkprodukter och socker - Finns hur många alternativ som helst.
Undviker inflammationshöjande mat - Försöker äta efter Sanna Ehdins Power-food och IFD (inflammationsdämpande) kost. http://www.ehdin.com/?lang=swe
Undviker för mycket medicin - Viss medicin måste jag äta. Men jag vill inte äta för mycket för då kan jag inte vara lyhörd på vad kroppen säger ifrån om. 
Försöker undvika för lång tid mellan toabesök - Ibland känner jag inte att jag är kissnödig förräns jag flera timmar senare får ont i magen. Är jag inte kissnödig går jag ändå på toa. Blundar och koncentrerar mig enbart på att kissa.
Försöker undvika lite sömn - Försöker lägga mig i tid, har min speciella nackkudde och lyssnar på talbok.
Undviker att sova/ligga på mage eller sidan - Sover alltid på rygg med min nackkudde och ena knäet högt upp. Jättesvårt men jätteviktigt!!

Nackkudde Cervikal Spinal Stenos  
Undviker snöskottning, gräsklippning mm - Det får familjen göra.
Undviker långa pass - Korta pass av dammsugning, fönsterputs mm går bättre.
Undviker konflikter - Försöker välja de strider som är ett måste... Bättre att sakligt och konkret försöka lösa de problem som går. Har lärt mig ignorera mycket här i livet...
Undviker dålig kroppshållning - Sänkta axlar, rak kroppshållning, tänker mig axlar och ryggrad som ett stadigt kors.
Försöker undvika negativism, tv och hemska nyheter - Väljer positiva tankar, väljer musik och natur. Jag ORKAR INTE annars!

 
OJ vad lång listan blev... Och ändå fick jag säkerligen inte med allt :S
Ska försöka uppdatera allt eftersom.

Dagens tänkvärda 2:
Det finns en lösning på det mesta

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Susanne Nietula Edenvik - 16 oktober 2019 03:36

Ja i måndags kom äntligen kallelsen till en kurs i "Basal Kroppskännedom" som jag själv önskat remiss om. Det ska bli spännande! Men jag fick min diagnos, medfödd Cervikal Spinal Stenos med myelopathi, spondylos och diskbråck i nacken, 2011. Vilket...

Av Susanne Nietula Edenvik - 7 oktober 2019 06:14


  Trasmattan - För bättre balans och livskvalite´   Hur ser min dag ut? Vad lägger jag egentligen min tid på? För att förtydliga hur dagarna ser ut så fick jag lära mig att använda mig av "Trasmattan" av min coach Mia på CoachingTeamet, Finsa...

Av Susanne Nietula Edenvik - 20 september 2019 14:19

Placeboexperimentet svt play Jätteintressant program om placeboeffekten! Man ska inte förakta placeboeffekten, man ska dra nytta av den. Placeboeffekten hjälper även fast man vet att det är placebo. Kroppens egna endorfiner. Tankens kraft är så mä...

Av Susanne Nietula Edenvik - 7 september 2019 20:30


  I veckan såg jag Vetenskapens värld - Frisk av naturen på Svt Play.Se programmet här:https://www.svtplay.se/video/23469350/vetenskapens-varld/vetenskapens-varld-sasong-2-frisk-av-naturenKan ses till 28 feb 2020 23.59 Info om programmet:"F...

Av Susanne Nietula Edenvik - 3 september 2019 04:26


29 augusti... Det är nu tre år sedan jag fick hjälp att ta steget att sjukskriva mig. Det var minst sagt ohållbart på arbetet. Ja hela livet var ohållbart... Utmattningen hade tagit över min hjärna...     Fokus på det som är bra   Solu...

Language

Pinterest

Presentation


Hej där! Här är min blogg =)
Här kommer jag skriva om livet med Cervikal Spinal Stenosis. Jag gör allt som står i min makt för att läka naturligt. Är utmattad sen 2016, därför är min aktivitet ojämn i bloggen. Men ska blogga när jag får lite ork.

Viktigt att läsa!

Sök i bloggen

Fråga mig GÄRNA

57 besvarade frågor

Kategorier

REGISTER

Arkiv

Senaste inläggen

Hjälpmedel

Länkar

Sevärda Film-klipp

Kalender

Ti On To Fr
1 2
3
4
5
6
7
8
9
10 11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30 31
<<< Juli 2013 >>>

Flagcounter

Flag Counter

RSS

Tidigare år


Ovido - Quiz & Flashcards