Alla inlägg den 20 oktober 2013

Av Susanne Nietula Edenvik - 20 oktober 2013 22:43

Lycka är att kunna kissa =D
Ja mitt liv är iaf inte enformigt med #Cervikal #Spinal #Stenos med myelopati och diskbråck. Livet med nerver och ryggmärg i kläm är rena berg-o-dalbanan. Olika symptom sveper förbi, en del går snabbt över medans andra är mer ihållande.

Igår kväll hade Golden Times tagit hit Iron Maidens första sångare. Sällan det händer något kul i vårt lilla samhälle, Degerfors. Verkligen jättekul att träffa massa Degerforsare =))))

Ett par glas vin gör kroppen mjuk och avslappnad. Tycker så synd om alla människor med smärta som blir alkoholister. Men jag förstår vad de söker.
Men sömnen blir inte alltid detsamma om jag tagit några glas. Antagligen låg jag still som en död sill inatt i fel sovställning... Vaknade efter fyra timmar och var jätte kissnödig. Kändes som blåsan var överfull. Sätter mig på toan och ska kissa... Ingenting händer! Precis ingenting!
Någonting stör signalen mellan hjärnan och kroppen. Nånting är i kläm antagligen i ryggmärgen. Har hänt många, många, många gånger. Finns ingenting att göra förutom operation, för att göra plats åt ryggmärgen. Men jag undviker operation in i det längsta. Tycker att riskerna är på tok för höga och det finns inga vettiga och sanningsenlig statistik. Ja, jag vet att jag är skeptisk. Litar inte på någon. Men som läget är nu tycker jag att jag har ett bra fungerande liv.

Vad finns det mer att göra? Tipsa mig gärna om ni har tips!

Det jag gör ska inte fungera, det ska inte ha betydelse. Men jag gör så här att jag blundar, och har fullt fokus på det jag ska göra. I det här fallet att kissa, stänger ute allt annat. Skärmar av mig totalt.
Efter en lång stund som känns som en evighet med en sprängfylld urinblåsa, men i verkligheten kanske är 10 minuter börjar det äntligen droppa, droppa, sippra, droppa, sippra. Äntligen!! Tar lång tid att kissa. Men lycklig och lättad att jag kunnat kissa lite iaf, kan jag lägga mig och sova ett par timmar till.
När jag vaknar av klockan sen så har jag inte samma problem längre :) Jag kissar sakta, men jag kissar! Lycka =)
Efter en cykeltur och dagens första armträning (av 4) är smärtnivån nere på 1 (av 10). Livet känns lätt och ljust ut igen och jag ger mig ut på en promis med de nya mjukare "vinter" handträningsbollarna.

Handträningsbollar, träna händerna Cervikal Spinal Stenos  

Benen är starka och jag försöker gå mjukt, speciellt med höger benet. Naturen är så vacker, livet är vackert ;D
I like, like, LIKE!

Jag är ganska van vid att kissa sakta, kissa med svagt tryck. Det är vanligt att jag inte känner att jag är kissnödig förrens jag får ont i magen eller ont bak i njurarna, känner mig tung i njurarna. Jag har haft en del problem med urinvägsinfektioner och njurbäckeninflammation. Jag försöker verkligen tänka på att dricka mycket vatten, att jag ska gå på toan. Egentligen borde jag skaffa "Skalman klocka" så att jag går på toan innan jag får ont i magen eller bak i njurarna.

Men nu 2013 kissar jag iaf oftast normalfort =)
Men snälla tipsa mig om ni har några goda råd eller knep!

Dagens tänkvärda:

"Lycka är att kunna kissa"

Language

Pinterest

Presentation


Hej där! Här är min blogg =)
Här kommer jag skriva om livet med Cervikal Spinal Stenosis. Jag gör allt som står i min makt för att läka naturligt. Är utmattad sen 2016, därför är min aktivitet ojämn i bloggen. Men ska blogga när jag får lite ork.

Viktigt att läsa!

Sök i bloggen

Fråga mig GÄRNA

57 besvarade frågor

Kategorier

REGISTER

Arkiv

Senaste inläggen

Hjälpmedel

Länkar

Sevärda Film-klipp

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19 20
21 22 23
24
25
26
27
28 29
30
31
<<< Oktober 2013 >>>

Flagcounter

Flag Counter

RSS

Tidigare år


Skapa flashcards