Direktlänk till inlägg 22 oktober 2013

Nya nycklar, pusselbitar, strategier och taktik

Av Susanne Nietula Edenvik - 22 oktober 2013 10:08

När jag har blivit såhär pass bra klarar jag av att sortera bland olika smärtor och åkommor. Jag har kommit på så många nya nycklar, pusselbitar, strategier och taktik. Känner lättare vad jag ska undvika när det inte gör ont överallt samtidigt!!
Viktigt att hålla sig vid gott humör. Följer mina måbra-listor slaviskt.

Må bra, exempel på måbra-lista

Sådana här exempel på måbra-listor har jag lite varstans, för att påminna mig om vad som är viktigt. För att inte fastna i deppighet. Annars är det tyvärr lätt att bli dyster. Å det får man vara en stund, men inte förlänge! Jag har inte utrymme för att vara förmycket deppig. Mycket mer givande att vara glad. Ibland lättare sagt än gjort. Men övning ger belöning :)

Naturligtvis finns det dagar, tillstånd, smärtor, besked eller icke besked som kan dra ner humöret drastiskt. Men ofta kan man välja att se något positivt, någon guldkant även om man har ett besvärligt liv eller besvärlig dag. Fokus, fokus, fokus!

Använder smärt/träningsboken flitigt igen.
Andas när smärtan kommer! Jag har en förmåga att sluta andas när jag får ont. Vilket blir helt fel!! Andas när jag tränar, djupa andetag mellan de olika träningsmomenten + dricker vatten.
Bakhuvudet domnar bort ibland och känns tungt. Men tycker det lättar lite när jag tar djupa andetag. Likaså när "bränderna" kommer, andaaas.

Superviktigt att hålla energin uppe på en hög nivå. Täta måltider och mellanmål. Honung, bär eller bananer får mig snabbt upp på hög energinivå igen så att jag orkar genomföra all dagens träning.
Försöker att ta det lite lugnare, inte lätt när man bor i en ivrig personlighet med en trasig kropp. Samtidigt så gillar jag mitt tempo i kroppen. Jag har ALDRIG tråkigt =)))))

Jag har lärt mig nu i oktober att jag ska stå upp och mosa makrillen, skära maten. Jag får mer kraft när jag står upp plus att nacken blir mer förskonad.
Infört soff-förbud. Sitter aldrig i tv-soffan när finska cowboyen ligger ute på jobb. Men jag vill ju vara liite sällskaplig när han kommer hem :) Det är alldeles för "lätt" att "dö" i soffan efter ett tufft fredagspass på jobbet eller besvärlig dag. Soffhäng tar kol på min nacke :( Jag kan inte ligga eller sitta normalt i en soffa. Så nu har jag ställt in en köksstol i vardagsrummet. Köksstolen går det inte att ligga på ;) och är lättare att sitta rätt på. Även om jag försöker undvika att sitta.
Har även nu infört ligg-förbud i badkaret. Hädanefter får jag sitta upp. Nacken klarar inte av att ligga i badkaret. Det kände jag inte förut. Framsteg!

Koncentrerar mig ännu mer på kroppshållning. Rak i rygg och nacke. Böjer på benen. Tex vid i och urplockning i diskmaskinen. Rak i rygg och nacke, böjer på benen. En tallrik i taget, först upp på bänken, sen in i skåpet! Lycka är att plocka ur diskmaskinen utan "knivhugg" i nacken.


Jag har ändrat flera av mina träningsmoment. Jag står upp istället för sitter ned i de moment det funkar. I vissa övningar ska jag stå framåtlutad... Nu står jag rakt upp men kommer ändå åt de muskelgrupper jag är ute efter. Jag kände inte förut att det var fel hållning i träningen förut. Nu känner jag =)

Mina händer fungerar mycket bättre nu senaste tiden =))))) Lite svaga bara, men funktionen fungerar för det mesta! Min kropp svarar jättebra på intensivträning :)))

Det är så härligt att tvätta händerna, att kunna trycka handflatorna mot varandra. Att duscha och att klara av att trycka handflatorna mot kroppen när jag tvålar in mig. Klarar även av att sätta händerna i "Lucia-ställning" nu i höst. YES!!! Men det krävs intensivträning, annars förlorar jag förmågan.
Armarna är lite svaga när jag ska duscha ibland, men nu när jag är så här pass bra kanske jag kan sortera bland åkommor och "over-did" och komma på när det sker... "Dusch-status" måste jag ta med hädanefter i min braiga smärt/träningsbok. Perfekt att utvärdera olika saker i den. Måste blogga om smärt/träningsbok någon dag.

Nej, nu ska jag ut i ruskvädret för en promis med mina starka ben och träningsbollarna i händerna. Mata hjärnan med musik och få frisk luft :) innan energin slaknar :P

Dagens tänkvärda:
"Singing in the rain"

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Susanne Nietula Edenvik - 16 oktober 2019 03:36

Ja i måndags kom äntligen kallelsen till en kurs i "Basal Kroppskännedom" som jag själv önskat remiss om. Det ska bli spännande! Men jag fick min diagnos, medfödd Cervikal Spinal Stenos med myelopathi, spondylos och diskbråck i nacken, 2011. Vilket...

Av Susanne Nietula Edenvik - 7 oktober 2019 06:14


  Trasmattan - För bättre balans och livskvalite´   Hur ser min dag ut? Vad lägger jag egentligen min tid på? För att förtydliga hur dagarna ser ut så fick jag lära mig att använda mig av "Trasmattan" av min coach Mia på CoachingTeamet, Finsa...

Av Susanne Nietula Edenvik - 20 september 2019 14:19

Placeboexperimentet svt play Jätteintressant program om placeboeffekten! Man ska inte förakta placeboeffekten, man ska dra nytta av den. Placeboeffekten hjälper även fast man vet att det är placebo. Kroppens egna endorfiner. Tankens kraft är så mä...

Av Susanne Nietula Edenvik - 7 september 2019 20:30


  I veckan såg jag Vetenskapens värld - Frisk av naturen på Svt Play.Se programmet här:https://www.svtplay.se/video/23469350/vetenskapens-varld/vetenskapens-varld-sasong-2-frisk-av-naturenKan ses till 28 feb 2020 23.59 Info om programmet:"F...

Av Susanne Nietula Edenvik - 3 september 2019 04:26


29 augusti... Det är nu tre år sedan jag fick hjälp att ta steget att sjukskriva mig. Det var minst sagt ohållbart på arbetet. Ja hela livet var ohållbart... Utmattningen hade tagit över min hjärna...     Fokus på det som är bra   Solu...

Language

Pinterest

Presentation


Hej där! Här är min blogg =)
Här kommer jag skriva om livet med Cervikal Spinal Stenosis. Jag gör allt som står i min makt för att läka naturligt. Är utmattad sen 2016, därför är min aktivitet ojämn i bloggen. Men ska blogga när jag får lite ork.

Viktigt att läsa!

Sök i bloggen

Fråga mig GÄRNA

57 besvarade frågor

Kategorier

REGISTER

Arkiv

Senaste inläggen

Hjälpmedel

Länkar

Sevärda Film-klipp

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19 20
21 22 23
24
25
26
27
28 29
30
31
<<< Oktober 2013 >>>

Flagcounter

Flag Counter

RSS

Tidigare år


Skapa flashcards