Direktlänk till inlägg 8 december 2013

Dags att ta armträningen till en ny nivå!

Av Susanne Nietula Edenvik - 8 december 2013 21:38

Den värsta tröttheten har släppt, synen är bättre och blicken är klarare. Jag ser fortfarande väldigt sliten ut men nu är jag på G. Jag behöver inte blunda längre när jag äter och tränar mm. Jag har ätit 15 000ie/dygn av vitamin D3 i flera veckor nu. Och den här veckan har energin kommit tillbaks. Kroppen o musklerna känns starka! Vitamin D3 är superbra för mina muskler! Men nu när jag är på rätt köl sänker jag till min "vinterdos" 10 000ie/dygn. Känns bra, jag vill inte äta för mycket i onödan! Eller, jag vet inte... Jag fortsätter nog med 15 000ie/dygn ett tag till, tills jag är med ordentligt.

9 veckors intensiv-armträningspass 3-4 ggr/de flesta dagar belönas äntligen med stora framsteg denna vecka. Plötsligt händer det ;D För 9veckor sedan hade jag 2kg hantlar, ökade successivt under 5 veckor till 2,5kg. Sedan ökade jag successivt till 3kg veckorna efter det. Långsamt, varligt och många intensivpass/dag verkade vara rätta träningen för den här veckan hände nånting. Jag kände mig väldigt mycket starkare, ökade till 4,5kg hantlar. (4,5kg hade jag i våras innan jag fick bakslag...)
Men kände att det är nog nu jag måste ta chansen och hänga på medvinden! Sagt och gjort, fick lite expert-råd av min kusin som kan det här med träning. Frågade lite hur en frisk människa klarar av att öka på vikt på hantlar mm. Vill understryka att jag gör det här på eget bevåg i och med att jag inte är frisk.
Men det känns så oerhört rätt nu! Armträningen går så lätt nu. Tricepsen "hackar" inte längre när jag gör rörelserna. Inget krångel alls längre =))) Bara flyt! Envishet belönas! Det är några nervtrådar som växt till sig :) de växer 1mm/dygn =)
Jag vill ha tillbaks mina arm-muskler så gott det går.

Nu är det dags att ta armträningen till en ny nivå!
Hantlarna fick vila igår ;)
Så idag var det dags för den nya armträningen! Kände direkt på morgonen att jag började ladda mentalt. Jag var dock extra stel imorse... Vet inte om det berodde på att jag bara cyklade, nackövningar och handträning igår...?
Iaf kom jag på mig själv att jag laddade mentalt, om och om och om igen inför dagens träning :)
Snacka om att gå in för det ;D Men det är väl så man måste göra för att komma framåt.
"I can do this! Yes I can!"

Så idag körde jag armträningen med 6,5kg 3x6. Kändes jättebra och tricepsen "hackade" ingenting =))))
Min tanke är att köra styrka varannan dag och intensivträningspass med låg vikt varannan dag. Vi får se hur det går :) Jag tror det blir bra!

Ont? Ja det har jag. Men jag tycker jag kan hantera smärtan bra, tänker mycket på andningen. Smärtan och stelheten blir värst när jag är still. Så "inte-vara-still"!
Soff-förbudet har jag hållt! Sitter på en köksstol eller Pilatesbollen, men försöker undvika att sitta/ligga.
Under tiden jag skrev det här så cyklade jag. Känner mig genast mjukare och behaglig i kroppen. I love my bike :)

Mr #Cervikal #Spinal #Stenos är grym!! Men jag känner mig ganska grym idag ;D ;D

Ifall någon nydiagnosticerad läser detta! Vill jag tillägga att jag startade m 0,5kg för snart 3år sedan när jag hade förlorat musklerna i armarna. Skynda långsamt tills det sitter!

Dagens tänkvärda:
"I can do this! Yes I can!"

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Susanne Nietula Edenvik - 16 oktober 2019 03:36

Ja i måndags kom äntligen kallelsen till en kurs i "Basal Kroppskännedom" som jag själv önskat remiss om. Det ska bli spännande! Men jag fick min diagnos, medfödd Cervikal Spinal Stenos med myelopathi, spondylos och diskbråck i nacken, 2011. Vilket...

Av Susanne Nietula Edenvik - 7 oktober 2019 06:14


  Trasmattan - För bättre balans och livskvalite´   Hur ser min dag ut? Vad lägger jag egentligen min tid på? För att förtydliga hur dagarna ser ut så fick jag lära mig att använda mig av "Trasmattan" av min coach Mia på CoachingTeamet, Finsa...

Av Susanne Nietula Edenvik - 20 september 2019 14:19

Placeboexperimentet svt play Jätteintressant program om placeboeffekten! Man ska inte förakta placeboeffekten, man ska dra nytta av den. Placeboeffekten hjälper även fast man vet att det är placebo. Kroppens egna endorfiner. Tankens kraft är så mä...

Av Susanne Nietula Edenvik - 7 september 2019 20:30


  I veckan såg jag Vetenskapens värld - Frisk av naturen på Svt Play.Se programmet här:https://www.svtplay.se/video/23469350/vetenskapens-varld/vetenskapens-varld-sasong-2-frisk-av-naturenKan ses till 28 feb 2020 23.59 Info om programmet:"F...

Av Susanne Nietula Edenvik - 3 september 2019 04:26


29 augusti... Det är nu tre år sedan jag fick hjälp att ta steget att sjukskriva mig. Det var minst sagt ohållbart på arbetet. Ja hela livet var ohållbart... Utmattningen hade tagit över min hjärna...     Fokus på det som är bra   Solu...

Language

Pinterest

Presentation


Hej där! Här är min blogg =)
Här kommer jag skriva om livet med Cervikal Spinal Stenosis. Jag gör allt som står i min makt för att läka naturligt. Är utmattad sen 2016, därför är min aktivitet ojämn i bloggen. Men ska blogga när jag får lite ork.

Viktigt att läsa!

Sök i bloggen

Fråga mig GÄRNA

57 besvarade frågor

Kategorier

REGISTER

Arkiv

Senaste inläggen

Hjälpmedel

Länkar

Sevärda Film-klipp

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13 14 15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2013 >>>

Flagcounter

Flag Counter

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards