Alla inlägg den 26 december 2013

Av Susanne Nietula Edenvik - 26 december 2013 22:43

Jag bestämde mig redan i januari-13 att om jag fortfarande stod på benen nu i december-13 skulle träning, "Skalmansklocka" för vattenintag och att kissa vara nr 1. Handträningsbollarna är med jämt, utan på arb.tid Jag har hittills hållt mig till mina restriktioner.

Packade ner partypinglan i november, partypinglan packas upp i januari igen ;)
Bantat ner de flesta julklappar till pengar i ett kuvert, not kul!
Bantat ner julmaten till endast en julskinka, helt överkomligt.
Bantat ner julpynt till endast adventsljusstakarna och stjärnorna, helt ok.

Vi har inte jul hemma för att det drar med sig så mycket som jag inte orkar.

Vad kan jag mer göra?
Ställer mig ofta frågorna: Vad? Var? Hur? När? Varför? för att komma fram till vettiga problemlösningar.

Ju friskare jag blir desto mer inser jag det omänskliga med december, jul och långarbetspass. Vi har flest arbetstimmar i december på mitt jobb. Det är den intensivaste och absolut roligaste arbetsmånaden :))))
Dagen före julafton hade jag långarbetspass, 9 timmar (dvs 11 timmar utan min kära cykel). Det var den absolut galnaste ;) och definitivt roligaste arbetsdagen i mitt liv. Det var sååå kul =))))
Jag klarade det jättebra :)) just då!

MEN julafton blev helt förstörd!!! Jag var inte människa... trasig i kropp och själ...

Julefrid?

 

Nu har vi åkt runt i 3 dagar och firat jul. Vi är skilda i alla led, så det blir så här varje år. Vi är rika på nära och kära.
Jag vill verkligen inte välja bort något av våra barn, föräldrar eller mina systrar!

Jag tycker jag har dragit ner på ALLT på min privata december-lista...

Imorgon är det långpass igen. 9timmar är helt omänskligt i min situation. Jag och min sjuka kropp är gjorda för 4timmars pass. Klarar 6timmars, klarar 7timmars hyfsat. Men "normalpass" 8timmar är för långt. Långpass 9-12 timmars pass är omänskligt för mig och min #Cervikal #Spinal #Stenos -kropp.

Nya perspektiv.
Lagt schema ligger. Efter januari kommer jag säga nej tack till de gånger jag får långpass. JAG måste bli tydligare!
Långpass är omänskligt för mig! Jag ser lösningar. Det finns lösningar.


Nu är det läggdags! Klockan ringer 5, så att jag hinner cykla, träna, träna och fixa så att kroppen är med när jag åker till jobbet kl 9 imorgonbitti.

Håll tummarna att jag håller December ut och inte går "sönder" i januari.

Dagens tänkvärda:
"Möjligheter ska inte försvinna i omöjligheter. Lär dig att säga nej tack!"

Av Susanne Nietula Edenvik - 26 december 2013 12:13

23 december mätte jag mina armar igen =)))
Förlorade ju ytterligare muskler i armarna i somras. Så i höst har jag verkligen gått in för att träna armarna.

Efter 9 veckors intensivpass med oftast 3-4 pass/dag kände jag att nånting hände i armarna. Jag blev mycket starkare och tricepsen hackade inte längre :))) Fick flyt i rörelsen :)))


Lade om träningen och blandade styrkepass och intensivpass.
December har varit en fantastisk arm-träningsmånad. I början av månaden jobbade jag fortfarande med 2,5kg hantlarna. Kom snabbt upp i 4,5kg hantlarna (som jag hade i våras innan bakslag).

Intensivpass 3kg hantlar 3x20 på varje övning. Cervikal Spinal Stenos

Men nu kör jag med 3kg hantlarna, lättare eller "luftövningar" beroende på dagsform när jag kör med intensivpass 3x20 på varje övning. Intensivpass kör jag främst på vilodagen.

Styrkepass 8kg hantlar 3x6 på varje övning, varannan dag. Cervikal Spinal Stenos. Dec-13

Fick expert-råd av min kusin Per hur jag skulle gå vidare för att få styrka: 3x6 på varje övning så tungt jag kan, varannan dag. Ökade successivt med kg för att komma till en tröskel på 8kg. Jättebra för att vara i min situation =))) Men jag vill mer!!!

Explosivpass 10kg hantlar 2x3 på varje övning, varannan dag. Cervikal Spinal Stenos. Dec-13

Så för att försöka komma över tröskeln har jag blandat in sk "explosiv" pass 2x3 på varje övning, absolut så tungt som jag klarar. Började denna vecka med 9-10kg hantlar. Kör dessa pass på samma dag som det andra styrkepasset. Ska bli såååå spännande framöver!

Känns HELT SJUKT att jag klarar de här vikterna! När jag får kämpa på jobbet varje gång för att sträcka fram armen för att ge kunderna kvittot.....

Ont? "Knivhugg" i nacken? JA, men det har jag ändå. Bortdomningar? JA, men det har jag ändå, speciellt efter jag sovit.


Att träna med så här "tunga" vikter är verkligen en balansgång för mig! Krävs totalt fokus, stänger ute precis ALLT! Med musik på i lurarna :)

Andningen är superviktig!

Hursom "Tarm"armarna levererar! Nästan alla mått pekar åt rätt håll =))) Tur att jag inte klippte sönder måttbandet i höstas ;)))
Dessutom är jag starkare än på 3år och det är ju det viktigaste!! Bästa julklappen ever!!

Jag är världens lyckligaste =)))
Vill bara träna mer, mer, mer! Men inser att "vilodagarna" är ett måste för att komma framåt, samtidigt som intensivpassen är ett måste för att behålla nervbanorna. Därför jobbar jag med låg vikt eller ingen vikt alls på intensivpass/vilodag. Olika från dag till dag, jag går helt på känsla/dagsform.

Är övertygad om att min höga dos 15000IE/dygn av Vitamin D3 hjälper mina muskler :)

Träning är livet =))))

Dagens tänkvärda:
"I can do this! Yes I can!" =)))))

Language

Pinterest

Presentation


Hej där! Här är min blogg =)
Här kommer jag skriva om livet med Cervikal Spinal Stenosis. Jag gör allt som står i min makt för att läka naturligt. Är utmattad sen 2016, därför är min aktivitet ojämn i bloggen. Men ska blogga när jag får lite ork.

Viktigt att läsa!

Sök i bloggen

Fråga mig GÄRNA

57 besvarade frågor

Kategorier

REGISTER

Arkiv

Senaste inläggen

Hjälpmedel

Länkar

Sevärda Film-klipp

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13 14 15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2013 >>>

Flagcounter

Flag Counter

RSS

Tidigare år


Skapa flashcards