Direktlänk till inlägg 5 januari 2014

Tränings & SmÄrt Dagbok

Av Susanne Nietula Edenvik - 5 januari 2014 20:45

Några har frågat efter tips, hur jag gör. Här kommer det.
Jag skriver i perioder i min smärt/tränings bok. Jag har plockat ihop sånt som passar MIG. Boken är till stor hjälp i mitt arbete mot sjukdom/smärta och för min träning, sjukgymnastik, friskvård framåt.

Från 2013 fortsätter jag med det som funkat! "Kastar" sånt som var mindre bra.


"Genombrott" och största "aha" från 2013 års bok är:

Lagom är bäst,

Fokus, fokus, fokus

Vikten av att andas,

Att socker ökar inflammationer i kroppen, http://edenvik.bloggplatsen.se/2013/07/02/9987211-korta-bakslag-satt-pa-dig-mossan-karring-d/

Jag är vad jag äter, upptäckte inflammationsdämpande mat, powermat, http://edenvik.bloggplatsen.se/2013/07/24/10045361-lycka-att-plocka-ur-diskmaskinen-och-power-mat/

smärthantering,

smärtorna har minskat och jag kan sortera bättre bland alla märkliga smärtor.


Värme, alltid 24 grader inne och handledsvärmare, halsduk o alltid mössa ute, http://edenvik.bloggplatsen.se/2013/07/02/9987211-korta-bakslag-satt-pa-dig-mossan-karring-d/

Jag är en stark människa, http://edenvik.bloggplatsen.se/2013/12/13/10407074-idag-kom-decemberangesten-s/

superbraiga cyklingen http://edenvik.bloggplatsen.se/2014/01/04/10456648-kan-man-alska-en-sak/

och så ska jag förstås fortsätta på dec-13 braiga styrkepass. http://edenvik.bloggplatsen.se/2013/12/08/10397626-dags-att-ta-armtraningen-till-en-ny-niva/

Får inte glömma nackövningarna jag gör flera ggr om dagen, så fort jag blir stel, superbra!


"Vid träning bildas endorfiner :)))) I extrema fall kan kroppen bilda endorfiner som är tusen gånger starkare än morfin."

Jag använder mig av lite olika sätt att skriva. Här är en del tips:
Skriver upp dags/vecko/månads/kvartal/års mål med träningen. Prio 1, 2, 3. Plan A/B.

Misslyckas många gånger, men kommer sakta framåt!

Mina riktlinjer och mål i 2014års Träning & SmÄrt Dagbok. Cervikal Spinal Stenos   

Mina riktlinjer och mål i 2014års Träning & SmÄrt Dagbok. #Cervikal #Spinal #Stenos.


Bra frågeställningar i allt man vill lyckas med tex ang smärta/träning är: När? Var? Hur? Vad? Varför?

Krävs en hel del övning att sortera bland smärtor, iaf för mig. Likaså träning när energin är låg. Alltså måste jag komma åt energin för att få till träningen.

Ex.1 Vad? Energi, ork, lust.
Varför? Är energin hög i kroppen hanterar jag smärta, träning, ALLT mycket bättre.

Var? Överallt. Har alltid med tex nötter och banan.
När? Äter oavsett om jag är hungrig eller inte! Innan jag dippar! Äter tätt! 
Hur? Försöker lägga fokus på nyttig kost. Laddar alltid med nötter, honung, bananer och vatten. ANDAS!


Ex.2 Vad? Cykling.
Varför? För att jag vill må så bra som möjligt, blodcirkulation, uppvärmning och framförallt smärtlindring, släcker mina bränder i kroppen. 
Var? Hemma på träningscykeln, den står alltid redo ;)
När? Direkt på morgonen, innan träning, innan städning, när jag har ont.

Hur? Alltid, alltid glad musik. Tränar händerna samtidigt. Minst 3km så att jag får den goda effekten. Max typ 8km, sluta innan kroppsdelar domnar bort! Alltså 3-8km/gång passar mig just nu.

Ang. smärtan/humör ritar jag ibland gubbar som visar glad, nöjd, jämn mun, sur mun, SUR mun, typ död gubbe. Men oftast använder jag mig av siffror 0-12. 1 är låg smärta, 12 är död.
Ibland skriver jag upp vad för slags smärta och var, ex: fotsulorna bränner, ansiktet brinner, svets-låga på handleden, tusen nålar på bakhuvudet, kramp, knivhugg i nacken, "hårt-fall-mot-asfalts-känsla" mot bakhuvud/handflator osv. Försöker analysera varför? Vad kan jag begränsa? Vad behöver min kropp? Är smärtan farlig? Oftast inte. Det är när svagheten slår till jag ska oroa mig, då är det risk för fler förlamade muskler.

Numrerar energi, stelhet, dusch mm 1-12.
Skriver även upp tips till mig själv när jag kommit på i vilket läge jag ska hålla en kroppsdel för att minska smärtan i tex ansiktet. Skriver upp vad jag behöver undvika för att må bättre tex undvika socker, vetemjöl, konflikter mm Infört soff-förbud. Begränsar vila till typ 15min, sitta vid datorn typ 15min. Sova typ 6tim, då mår jag allra bäst.

Träning tar fasligt mycket tid, men det gör smärta och tv också! Jag väljer träning. Ett lätt val för mig :)

Jag börjar dagen med att skriva upp mål för dagen. Kikar även på vad som har varit besvärligt senaste dagarna, så fyller jag i vad jag behöver tänka extra på idag tex kroppshållning, andas, vatten, kissa, glad musik mm
 
Ett exempel på hur en vanlig dag kan se ut för mig i min bok.

Skriver ned dagens träning. Avslutar med vad som varit värst under dagen. Vad som varit BÄST =) Och vad jag är tacksam över.
Jag utvärderar vad jag behöver ändra på i mitt liv för att komma framåt. Jag misslyckas tusen gånger men jag är målmedveten och går ett steg bakåt och två framåt. Det går långsamt, men det går framåt.
Jag vill inte bo i en trasig kropp. Jag vill leva och må så bra som möjligt.
Och OM jag blir tvungen tillslut att ta bort de där kotkropparna i nacken för att rädda muskler så ska jag banne mig vara i bästa skick!


I år ska jag även ta kontakt med en Näringsterapeut som ska få hjälpa mig att hitta vad min kropp behöver för att bli så hel som möjligt. Ska bli sååå spännande!

Har även förhoppningar på att i år kunna schemalägga viss träning. Idag går jag oftast helt på känsla, inväntar rätt tidpunkt, laddar med banan, hounung och vatten. Laddar mentalt och med glad musik. Ibland blundar jag, fokuserar sen kör jag igång!

Vore så himla skönt att bara bestämma att kl 9 går jag på promenad tex. Tiden får utvisa men jag trooor att jag närmar mig.

Hoppas ni som undrade hittade något som passar just DIG.

Hoppas jag sådde ett lite frö som kan leda till mindre smärta.
Jag tar tacksamt emot idéer och tips :D

Dagens tänkvärda läste jag nånstans i ett EDS-forum igår. Det etsade sig fast:
"Förfölj smärtan och besegra den!"


#cervikal #spinal #stenos #träningsdagbok #smärtdagbok #träning #smärta #träning #sjukgymnastik #friskvård

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Susanne Nietula Edenvik - 16 oktober 2019 03:36

Ja i måndags kom äntligen kallelsen till en kurs i "Basal Kroppskännedom" som jag själv önskat remiss om. Det ska bli spännande! Men jag fick min diagnos, medfödd Cervikal Spinal Stenos med myelopathi, spondylos och diskbråck i nacken, 2011. Vilket...

Av Susanne Nietula Edenvik - 7 oktober 2019 06:14


  Trasmattan - För bättre balans och livskvalite´   Hur ser min dag ut? Vad lägger jag egentligen min tid på? För att förtydliga hur dagarna ser ut så fick jag lära mig att använda mig av "Trasmattan" av min coach Mia på CoachingTeamet, Finsa...

Av Susanne Nietula Edenvik - 20 september 2019 14:19

Placeboexperimentet svt play Jätteintressant program om placeboeffekten! Man ska inte förakta placeboeffekten, man ska dra nytta av den. Placeboeffekten hjälper även fast man vet att det är placebo. Kroppens egna endorfiner. Tankens kraft är så mä...

Av Susanne Nietula Edenvik - 7 september 2019 20:30


  I veckan såg jag Vetenskapens värld - Frisk av naturen på Svt Play.Se programmet här:https://www.svtplay.se/video/23469350/vetenskapens-varld/vetenskapens-varld-sasong-2-frisk-av-naturenKan ses till 28 feb 2020 23.59 Info om programmet:"F...

Av Susanne Nietula Edenvik - 3 september 2019 04:26


29 augusti... Det är nu tre år sedan jag fick hjälp att ta steget att sjukskriva mig. Det var minst sagt ohållbart på arbetet. Ja hela livet var ohållbart... Utmattningen hade tagit över min hjärna...     Fokus på det som är bra   Solu...

Language

Pinterest

Presentation


Hej där! Här är min blogg =)
Här kommer jag skriva om livet med Cervikal Spinal Stenosis. Jag gör allt som står i min makt för att läka naturligt. Är utmattad sen 2016, därför är min aktivitet ojämn i bloggen. Men ska blogga när jag får lite ork.

Viktigt att läsa!

Sök i bloggen

Fråga mig GÄRNA

57 besvarade frågor

Kategorier

REGISTER

Arkiv

Senaste inläggen

Hjälpmedel

Länkar

Sevärda Film-klipp

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2 3 4 5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20 21 22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2014 >>>

Flagcounter

Flag Counter

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards