Direktlänk till inlägg 20 januari 2014

Klarade första gym-passet på över 3år med bravur =)))

Av Susanne Nietula Edenvik - 20 januari 2014 15:51

Sällan jag önskar mig något när jag fyller år.

Men i år har jag kommit på en jättebra grej: "Jag vill träna på ett speciellt gym de lördagar jag är ledig iaf."
Och på det här "speciella" ;) gymmet måste finska cowboyen vara med annars får inte jag vara där...

Gym i Degerfors Järnverk

Ett gym som vissa företag här i Degerfors har byggt upp och på helgerna får man ta med familjen gratis.
Så nu kommer nog finska cowboyen äntligen igång och tränar igen! Yes! =)
Är det, det här som kallas kvinnlig list ;D

Dubbel glädje!

För bara ett par månader sedan var det helt otänkbart för mig att gå på "gym". Jag kämpade hemma med min 2,5kg hantlar, lättaste gula gummibandet, promisar och cyklade på låg växel.

Tog ut en del av födelsedagspresenten redan i lördags!! Jag hade ju ledig lördag :) Jag var sååå spralligt förväntansfull =))))))) Så där glad så det bubblade i magen ;D


Hade tänkt ut precis hur jag skulle gå tillväga! Inga extra vikter på! Och endast 3 x 5 rep. Så att kroppen skulle få vänja sig vid rörelserna.
Vissa maskiner förstod jag att jag var tvungen att undvika.

När jag kommer ner så började jag med att värma upp på en av cyklarna. Eftersom jag är såå känslig i nacken, känner jag genast vilket motstånd jag kan cykla på. Det märkliga var att jag hann cykla dubbelt så långt jämfört mot hemma!??
Nåja! Hade med papper och penna så att jag skulle kunna göra minnesanteckningar om varje maskin. Kör alltid cirkelträning mellan 2-3 maskiner åt gången.

Min plan var som bortblåst från det att jag satt mig i första maskinen!!

Körde försiktigt, kroppen lydde och den var stark! Jag ökade på vikter allt eftersom och körde 3 x 10 rep i cirkel om 2 maskiner i taget. Gjorde nackövningar mellan de flesta repetitioner. Mycket viktigt för mig!

Benen var mycket starkare än vad jag trodde! Klarade/vågade på vikter mellan 35-80kg på "ben"maskinerna. Helt otroligt!! Är så glad att jag hade en dag som benen lydde ordentligt! Och att inte nacken satte stopp för allt.

Armarna var mycket starkare än jag trodde! På "arm"maskinerna klarade/vågade jag på vikter mellan 5-50kg! Hahaha =D
Körde försiktigt och koncentrerat beroende på hur nacken klarade det.

Armarna och händerna lydde!!
Måste poängtera att det är supersvårt att genomföra vissa saker när händerna inte kan greppa eller om armarna inte lyder eller hackar.

Körde lite hantlar också, här 7,5kg. Mannen var djupt impad :) Men han vet inte vad jag kör med hemma, hemma kör jag tyngre ändå just nu ;D

Överlycklig! Tanten kan ;D Cervikal Spinal Stenos

ASG!!! Den här bilden bjuder jag på! Jag ser fördjä-g ut, men överlycklig ;D Tanten kan!! ;D

Grimasera måste man ju när man tar i ;D


11 maskiner/övningar körde jag! Woohoou!!

Avslutade träningspasset med cykling på en annan cykel...den visade samma som den första cykeln?! Undrar om de har glädjemätare där eller om min cykel hemma bara visar hälften!?

(För visar min cykel bara hälften hemma, så har jag isf cyklat 690mil 2013?)

Känns så sjukt, otroligt, helt fantastiskt!!!
Vilken seger för mig!

Jag är så otroligt tacksam och nöjd att jag kämpat hemma med lågintensiv träning hemma i 3år.


Träningsvärk deluxe dagen efter och även idag. Men inte i benen! Så nästa lördag kommer jag helt klart lägga på mer vikter på mina starka ben =)
Tjoho! Tack vitamin D3, promisar och cykling =D
Tacksam att signalerna funkade mellan ryggmärg och muskler. LYCKA!
Tänk att jag klarade allt det här! Jag som har så svårt för att tvätta mig, klä mig, sträcka fram kvittot till kunden mm


Det här känns alldeles för bra för att vara sant!! Känns som en fantastisk saga för mig.

6 april 2014 har det gått 3 år sedan jag träffade Neurokirurgen från Uppsala. 3 år som jag absolut inte skulle klara utan att bli mycket mer förlamad...


JAG ÄR SÅ GLAAAAD!!!
Hej 2014!!!
OM jag måste operera mig så ska jag vara såå stark i kroppen!


Dagens tänkvärda:
"Träning är livet!"

#Cervikal #Spinal #Stenos #Myelopati #Ryggmärgen i kläm #Nacke #Förlorade #Muskler #Armar #Händer #TräningÄrLivet #Träning #Gym #Legpress #PullDown #Födelsedagspresent #VitaminD3 #Kämpa

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Susanne Nietula Edenvik - 16 oktober 2019 03:36

Ja i måndags kom äntligen kallelsen till en kurs i "Basal Kroppskännedom" som jag själv önskat remiss om. Det ska bli spännande! Men jag fick min diagnos, medfödd Cervikal Spinal Stenos med myelopathi, spondylos och diskbråck i nacken, 2011. Vilket...

Av Susanne Nietula Edenvik - 7 oktober 2019 06:14


  Trasmattan - För bättre balans och livskvalite´   Hur ser min dag ut? Vad lägger jag egentligen min tid på? För att förtydliga hur dagarna ser ut så fick jag lära mig att använda mig av "Trasmattan" av min coach Mia på CoachingTeamet, Finsa...

Av Susanne Nietula Edenvik - 20 september 2019 14:19

Placeboexperimentet svt play Jätteintressant program om placeboeffekten! Man ska inte förakta placeboeffekten, man ska dra nytta av den. Placeboeffekten hjälper även fast man vet att det är placebo. Kroppens egna endorfiner. Tankens kraft är så mä...

Av Susanne Nietula Edenvik - 7 september 2019 20:30


  I veckan såg jag Vetenskapens värld - Frisk av naturen på Svt Play.Se programmet här:https://www.svtplay.se/video/23469350/vetenskapens-varld/vetenskapens-varld-sasong-2-frisk-av-naturenKan ses till 28 feb 2020 23.59 Info om programmet:"F...

Av Susanne Nietula Edenvik - 3 september 2019 04:26


29 augusti... Det är nu tre år sedan jag fick hjälp att ta steget att sjukskriva mig. Det var minst sagt ohållbart på arbetet. Ja hela livet var ohållbart... Utmattningen hade tagit över min hjärna...     Fokus på det som är bra   Solu...

Language

Pinterest

Presentation


Hej där! Här är min blogg =)
Här kommer jag skriva om livet med Cervikal Spinal Stenosis. Jag gör allt som står i min makt för att läka naturligt. Är utmattad sen 2016, därför är min aktivitet ojämn i bloggen. Men ska blogga när jag får lite ork.

Viktigt att läsa!

Sök i bloggen

Fråga mig GÄRNA

57 besvarade frågor

Kategorier

REGISTER

Arkiv

Senaste inläggen

Hjälpmedel

Länkar

Sevärda Film-klipp

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2 3 4 5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20 21 22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2014 >>>

Flagcounter

Flag Counter

RSS

Tidigare år


Skapa flashcards