Alla inlägg den 21 januari 2014

Av Susanne Nietula Edenvik - 21 januari 2014 18:07

Frust, stön, stånk, pust och alla svordomar blandat med "Oh My God Jesus Christ SuperStar"!!! Den där sista ramsan säger jag ofta mina sämsta dagar. Vet inte varför, det har bara blivit så sedan jag blev sjuk.
Hade jag varit med i en tävling hade jag lätt fått första pris i "Stånk-tävlingen" ;)

Hade väl bara hunnit sova en timme drygt efter en trevlig lördagskväll med tjejkompisarna. När jag åkte på magsjukan i söndagsmorse vid 5 =/
Måste tillägga att jag aldrig blir direkt bakis, bara seg, trött och hungrig.
Fick magkramper från HELL. Fick springa på toan stup i kvarten. Krampanfallen var värst!! Försökte andas genom näsan med magen för att lätta lite på smärtorna.
Svimmade emellan, jag svimmar typ aldrig. Som tur var svimmade jag på tvätt-tunnan. Hade kunnat gått illa med nacken eller huvudet om jag hade svimmat på elementet eller handfatet. Puh! TUR, inte mer ryggmärg i kläm TACK!
Läste att man kunde svimma vid magsjukan för att kroppen är tvungen att ta timeout.

Usch vidriga sjukdom!!!! Men jag får vara glad att jag slapp spy!
Blir extra jobbigt när man i grunden redan är sjuk. När man får kämpa nästan vareviga dag för att själv hålla sig uppe "under armarna". När man letar guldkorn och strategier för allt i den vanliga vardagen... Så kommer det en extra "vanlig" sjukdom uppepå. Så man blir dubbelt sjuk. I grunden Cervikal Spinal Stenos + (förkylning eller) magsjuka som det var den här omgången. Alltså man blir sååååå MATT! Som att jag raaaaamlar ner i ett mörkt djupt hål.

Idag har jag iaf försökt få i mig lite mer vanlig mat, vitaminer och bananer så att jag får mer energi.
Imorse när jag skjutsade ungdomarna till skolan tog jag en sväng ner till sjön i Karlskoga för att fotografera soluppgången :)

"Underbar start på dagen! Idag blir det en BraDag bestämde jag!" ;D


Guldkorn i vardagen som jag får enormt mycket energi av! Ett måste för mig, för att jag ska få må så bra som möjligt.

Är så matt så jag somnar flera ggr/dag. Somnar mitt i samtal. Rimmar illa med att "inte vara still". Försöker röra mig så gott jag orkar. Nackövningarna, lera, gummibandet och träningsbollarna är guld värda.
Likblek, nästan varje rörelse är besvärlig, huvudet, händer, armar, fötter småbränner. Kan inte vara still. Tvår, gnider och masserar händer och armar stup i kvarten. Klämmer och trycker så att klämmandet ska göra ondare än bränderna. Hjälper bara några sekunder, men det är sköna sekunder :)

Våndades över hur jag skulle klara av att ligga still i tandläkarstolen imorgon... Som på beställning ringer de återbud o skjuter upp tiden en vecka.
Perfekt! Då har jag en hel vecka på mig att komma i form efter energi-dränerande magsjukan.
Tack, tack bästa tandläkarn!

Efter lunch och två bananer tvingade jag mig ut på en långsam härlig promis. Frisk luft och sol, ovärderligt! Tacksam att jag är så envis.

Underbara vackra Degernäs, Degerfors. Golfbana på sommarn - Skidspår på vintern  

Underbara vackra Degernäs, Degerfors. Golfbana på sommarn - Skidspår på vintern.


Första lilla promisen efter magsjukan. Tog näääästan dubbelt så lång tid än vanligt på min minsta Degernäs-runda... Tog inte med handträningsbollarna ens, förstod att jag skulle ha fullt sjå med att ta mig framåt. Tog med kameran och en banan. Båda ger mig energi. Naturen och solen ger mig energi. Hade även musik på i lurarna, det ger mig också energi. Det är något med musik som gör att det "funkar i min hjärna" det underlättar för min kropp att röra sig, sedan jag blev sjuk. Jag kan inte leva utan musik. Musiken, speciellt vissa toner eller viss sång tänder min hjärna.

Det blev "Zombiewalk", MEN jag tog mig igenom sakta :) Hellre sakta än tvinga mig att gå fort för då ramlar jag bara. Hjärnan och kroppen måste liksom hinna samarbeta. Signalerna måste hinna med.

Väl hemma slukade jag två glas hemmagjord blåbärssaft. Mums!
Sen kom sonen hem :) Vi skrattade ihop. UNDERBART!
Fick härlig energi utav promisen och skratten. Men energin tar snabbt slut. Så det gäller att passa på att fixa lite under energi-glimtarna.
Tur att jag har ledig dag imorgon. Då har jag en extra dag att ladda batterierna innan jobb på torsdag. Det var första gången som jag sjukskrev mig på 4 1/2år!! De skrattade åt mig på jobbet när jag frågade om jag skulle ringa FK också. Nåja har man magsjukan är det störtförbjudet att komma till jobbet direkt efter. Fattar t.o.m jag ;D

Nu ska jag försöka hitta fler energikällor! T.ex andas medvetet, tänka på mitt superbraiga gym-pass i lördags =)
Ska nog kosta på mig att ta en Ipren också. Måste få till både cykling och intensivpass innan det är läggdags. Suck ibland är livet tufft. Men imorgon blir det en bättre dag :)

Dagens tänkvärda:
"Guldkorn ger energi - energi ger kraft"
Give me Guldkorn!!

#Cervikal #Spinal #Stenos #Myelopati #Förlorade #Muskler #Energi #Sjukdom #Musik #Vila #Promis #Magsjuka #Andas #Guldkorn #Sol #FriskLuft #Skratt

Language

Pinterest

Presentation


Hej där! Här är min blogg =)
Här kommer jag skriva om livet med Cervikal Spinal Stenosis. Jag gör allt som står i min makt för att läka naturligt. Är utmattad sen 2016, därför är min aktivitet ojämn i bloggen. Men ska blogga när jag får lite ork.

Viktigt att läsa!

Sök i bloggen

Fråga mig GÄRNA

57 besvarade frågor

Kategorier

REGISTER

Arkiv

Senaste inläggen

Hjälpmedel

Länkar

Sevärda Film-klipp

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2 3 4 5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20 21 22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2014 >>>

Flagcounter

Flag Counter

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards