Direktlänk till inlägg 26 januari 2014

Lördag = Gym-dag =)))

Av Susanne Nietula Edenvik - 26 januari 2014 18:30

Klev upp som vanligt kl 6 igår morse. Hade glömt ställa klockan tidigare. Hade tagit åt mig ett extrapass åt en kollega på en annan butik. Jag arbetar mest eftermiddag när min kropp och jag är redo, sisådär 8 timmar efter jag klivit upp. Hade verkligen tur! Kroppen var ganska hyfsat redo 2 timmar senare :)))

Verkligen kul att gästspela i en annan butik. Lite nya rutiner, nya idéer, nya arbetskamrater, nya kunder och många kända ansikten :) eftersom det var i min hemorts-butik.

I like!

Tränade på gym förra lördagen för första gången på över 3år!! SKITKUUUUL!
Har ju hänt en del senaste veckan... Magsjukan som fick både kropp och humör/energi i obalans, sen doktorns ord som jag INTE vill acceptera och som fick mig OBALANS!!!
Jag är tacksam att det är balans både på jobbet och hemma just nu. Men veckan har varit mer än tuff! Gäller att hitta verktyg för att komma i balans igen som t.ex promis, skriva, andas, musik, göra sånt man tycker är kul. Jobba är superviktigt för mig. Så viktigt att jag inte vill sjukskriva mig nångång, förrutom nu i veckan pga smittorisk. Första gången på 4 1/2 år.
Nåja, "halkat av rälsen" och på igen! Om och om igen under veckan. Blandat med matthet. Pust! Tack det räcker nu!!!

Ledig lördag = Gym-dag
Nu var jag ju inte ledig igår. Men jag hade behov av att visa för mig själv att jag faktiskt inte är i så dåligt skick som doktorn ser på MR bilderna. Jag såg verkligen framemot ett kul träningspass på gymmet. Kände mig långt ifrån toppform efter jobbet och den här tuffa veckan. Men tänkte att det blir som det blir... samtidigt som jag satt upp nya "rekord" i huvudet ;)

Värmde upp på cykeln, den tredje cykeln jag provar där. Den visade likadant. Dubbelt så långt mot cykeln hemma?!

Sen drog jag igång! 2 övningar i cirkel. Ökade till 3ggr x 12 rep. Ökade på vikt från andra set. Nyfikna blickar när jag drog fram mitt anteckningsblock och antecknade. Nån sa: - Du går in för't! Jag svarade bara glatt: -Jajamensan, det måste man ;D
Körde på, härligt att klara av att ta i. Jag var noga och gjorde nackövningar, andas och dricka vatten emellan.
Trots det så började nacken krångla på de sista övningarna.

Jag försökte, men backade på vikterna i andra och tredje set. Vill försöka vara klok och inte riskera något i onödan. Jag har det så bra nu kroppsligt jämfört mot hur det varit. Visst kan jag fortfarande känna känslan av att jag står/går på glas, känslan av att gå direkt på skelettet. Men inte dygnet runt längre. Jag har inte längre tandvärk i hela kroppen. Känslan av karvande knivar är bara där stundtals. Kroppen brInner inte hela tiden. Jag har inte kramp i timtals. Kroppen lyder för det mesta. Listan kan göras såå lång.
Jag HAR ett liv nu! Vad än mina MR bilder visar!!!

Cervikal Spinal Stenos Myelopati Spondylos


Klarade att öka på vikt på 5 övningar av 11. Ouieee!!!!

Dessutom hade jag ju även ökat på repetitionerna till 3 x 12.
Visserligen fick jag backa lite på vikt och rep på 3 övningar men det är inget konstigt alls i min värld.
Är sååå nöjd med träningspasset!
"Jag vill, jag kan, jag är stark, jag känner mig som en vinnare!"

Det tog mig 3 timmar efteråt innan jag och armarna var redo att duscha. Visst det kan väl ses som högst onormalt. Men man kan inte begära hur mycket som helst. Jag hade klarat ett tidigt arbetspass plus gym-pass. Jag var mycket nöjd =)
Efter 3 timmar orkade jag, armar och händer att klara av att tvåla in och duscha. Plus smörja kroppen efteråt!! Pluspoäng ;)

Underbart!!!

Idag fyller jag 46 år. Spegelbilden är sliten, rynkig, grå mm. År och kämpigt liv sätter spår. Men jag är så tacksam att få vara med i det braiga skick jag är nu. Att få börja mitt 46-åriga liv med träningsvärk, känns mer än fantastiskt.

Jag har aldrig varit mer LEVANDE än nu. TACKSAM!

Lördagens avklarade tidiga jobbpass och dessutom gym-pass är verkligen bevis på att jag inte är i sååå dåligt skick som min doktor och mina MR-bilder påvisar!!
Jag säger inte att mitt liv är lätt alla gånger.
Men jag orkar och klarar av sååå otroligt mycket mer nu som absolut inte var möjligt förut.

Dagens tänkvärda:
"Once you choose hope,
anything's possible"
Christopher Reeve

#Cervikal #Spinal #Stenos #Myelopati #Spondylos #Förlorade #Muskler #Kämpa #Andas # Ångest #Skriva #Acceptera #Släpp #TräningÄrLivet #Träna #Gym #Benpress #PullDown #Födelsedagspresent #VitaminD3

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Susanne Nietula Edenvik - 16 oktober 2019 03:36

Ja i måndags kom äntligen kallelsen till en kurs i "Basal Kroppskännedom" som jag själv önskat remiss om. Det ska bli spännande! Men jag fick min diagnos, medfödd Cervikal Spinal Stenos med myelopathi, spondylos och diskbråck i nacken, 2011. Vilket...

Av Susanne Nietula Edenvik - 7 oktober 2019 06:14


  Trasmattan - För bättre balans och livskvalite´   Hur ser min dag ut? Vad lägger jag egentligen min tid på? För att förtydliga hur dagarna ser ut så fick jag lära mig att använda mig av "Trasmattan" av min coach Mia på CoachingTeamet, Finsa...

Av Susanne Nietula Edenvik - 20 september 2019 14:19

Placeboexperimentet svt play Jätteintressant program om placeboeffekten! Man ska inte förakta placeboeffekten, man ska dra nytta av den. Placeboeffekten hjälper även fast man vet att det är placebo. Kroppens egna endorfiner. Tankens kraft är så mä...

Av Susanne Nietula Edenvik - 7 september 2019 20:30


  I veckan såg jag Vetenskapens värld - Frisk av naturen på Svt Play.Se programmet här:https://www.svtplay.se/video/23469350/vetenskapens-varld/vetenskapens-varld-sasong-2-frisk-av-naturenKan ses till 28 feb 2020 23.59 Info om programmet:"F...

Av Susanne Nietula Edenvik - 3 september 2019 04:26


29 augusti... Det är nu tre år sedan jag fick hjälp att ta steget att sjukskriva mig. Det var minst sagt ohållbart på arbetet. Ja hela livet var ohållbart... Utmattningen hade tagit över min hjärna...     Fokus på det som är bra   Solu...

Language

Pinterest

Presentation


Hej där! Här är min blogg =)
Här kommer jag skriva om livet med Cervikal Spinal Stenosis. Jag gör allt som står i min makt för att läka naturligt. Är utmattad sen 2016, därför är min aktivitet ojämn i bloggen. Men ska blogga när jag får lite ork.

Viktigt att läsa!

Sök i bloggen

Fråga mig GÄRNA

57 besvarade frågor

Kategorier

REGISTER

Arkiv

Senaste inläggen

Hjälpmedel

Länkar

Sevärda Film-klipp

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2 3 4 5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20 21 22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2014 >>>

Flagcounter

Flag Counter

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards