Direktlänk till inlägg 27 februari 2014

Gurkmeja istället för inflammationsdämpande medicin.

Av Susanne Nietula Edenvik - 27 februari 2014 10:10

Inflammation i kroppen skapar smärta och sjukdom. Valet mellan Ipren, NSAID läkemedel mm och inflammationsdämpande kost är lätt för mig. Jag blir hela tiden lite bättre och jag spar både mage och lever.


Läs gärna mitt tidigare inlägg: 

http://edenvik.bloggplatsen.se/2013/05/06/9810321-gurkmeja-dampar-inflammationer-kanske-kan-gurkmeja-reparera-ryggmargen/


Men det börjar bli dyrt för mig med alla hälsokosttillägg. Eftersom jag äter så många sorter och höga doser. Men har nu hittat några sätt att få i mig Gurkmeja från vanlig kryddburk. Förut åt jag en karta om 10 kapslar/dag. Idag äter jag minst 3tsk från kryddburken/dag.
Vilket jag spar typ 900kr varje månad på, enbart på Gurkmejan!
Ja det gäller att vara påhittig för här gäller inga högkostnadsskydd. Smaken vänjer man sig vid.

Gurkmeja istället för inflammationsdämpande medicin.

Blandar 1tsk Gurkmeja i makrill med tomatsås. Strör även på svartpeppar som samarbetar med gurkmeja.

Gurkmeja istället för inflammationsdämpande medicin.

Blandar 1tsk gurkmeja i yoghurt, fil eller liknande.

Gurkmeja istället för inflammationsdämpande medicin.

Blandar 1tsk gurkmeja med 2tsk Kokosolja, kallpressad. Som jag brer ut på en Finn Crisp (gjord av råg. Ej inflammationshöjande vetemjöl.)
Kokosolja är en av de viktigaste och nyttigaste valet av olja.

Gurkmeja istället för inflammationsdämpande medicin.

Blandar 1tsk gurkmeja med 1-2tsk honung. Äter som det är eller brer ut på en Finn Crisp.

Maten vi lagar har vi oftast mer eller mindre gurkmeja i. Nyttigt för alla.

Läs mer om Gurkmeja:
http://www.ehdin.com/?id=1408

Inflammationsdämpande som jag äter mycket av varje dag:
Gurkmeja (tidigare kapslar, nu kryddburk)
Vitamin D3
Omega3
Fisk
Ingefära
Kokosolja
Olivolja
Vitlök
Gul lök

Jag äter anti inflammatorisk mat istället för medicin. Bättre för magen. Läs mer:
http://www.healthyandnaturalworld.com/how-to-reduce-inflammation-with-these-foods/

http://www.ehdin.com/?navid=176&sub=10

http://www.ehdin.com/?navid=61&sub=10


http://dinamediciner.se/blogg/felicia-thorell/fran-det-indiska-koket-till-forskningskliniken

Självklart påverkar det kroppen vad vi stoppar i oss.

Mitt val är lätt.

Jag vill må så bra jag kan och jag vill framåt!

Inget småjams med försmå doser!

Det kan jämföras med att äta för lite mat, man blir inte mätt och kroppen fungerar inte.

Kan även jämföras med t.ex sportframgångar, ingen stjärna utan hög dos träning!


Dessutom tränar jag och rör mycket på mig. Träning ger blodcirkulation och slaggprodukter transporteras bort och muskler kan fungera mer normalt.

Vid träning bildas endorfiner.

I extrema fall kan kroppen bilda endorfiner som är tusen gånger starkare än morfin.


VIKTIGT!
Socker och vetemjöl är inflammationshöjande!

Dessutom blir magen mindre bråkig och plattare =)

Tipsa mig gärna om hur ni använder Gurkmeja :)

Dagens tänkvärda:
"Läkarna säger att jag ska bli mer och mer förlamad...

Det är INTE ren tur att jag blir friskare fast jag inte ska kunna bli friskare.

Jag säger inte att jag är frisk, men jag är mycket friskare än förut.

Gurkmeja är en del av mitt friskare liv"


#Cervikal #Spinal #Stenos #Myelopati #Spondylos #Förlorade #Muskler #Kämpa #MedvetenAndning #TräningÄrLivet #Gurkmeja #IFD #Inflammationsdämpande #Anti-inflammation #Inflammationssänkande
Cervikal Spinal Stenos Myelopati Spondylos Ryggmärgsförträngning

 
 
Karre

Karre

14 oktober 2014 01:22

Bra inlägg! Jag brukar äta gurkmeja med nässelpulver varje morgon. Funkar mkt bra.

http://www.gratisdejting.eu

Susanne Nietula Edenvik

2 november 2014 21:44

Tack för tipset! Det måste jag prova :)

 
Ingen bild

Kristin

16 juni 2015 19:36

Hej, du ville ha tips. Jag dricker sk. guldmjölk varje dag. Bra recept hittar du om du googlar. För att ta det mot ledvärk (som jag har) är det viktigt att gurkmejapastan skjuder i minst 8 minuter. Jag tycker att osötad mandelmjölk är godast att göra den på och har i nästan en hel matsked gurkmejspasta i koppen. Det är även bra att ha i svartpeppar då det ökar upptaget av curcuminet. Det går även att ha i ingefära i guldmjölken. Så kryddar jag med kardemumma, kanel och sötar med honung. Samt en sked ghee eller kokosolja i. Jag köper min gurkmjeja i storpack, ekologisk, över nätet. Bara gogla på det oxå.
Lycka till.

 
Ingen bild

Josefin

30 december 2015 01:29

Jag äter med upphettad och vispad oatley-mjölk "ikaffe" heter den. Sedan slänger jag i svartpeppar, gurkmeja, kardemumma, kanel och en liten skvätt kaffe under omrörning tills det doftar jul i köket! Blir supergott!

 
Ingen bild

Bim

6 juli 2016 12:54

Tips: köp storpack gurkmeja billigt på barabramat.se och blanda gärna med olja och svartpeppar då det tas upp bättre av kroppen då. Har ingen värk längre i axeln som jag annars har gått med i flera år. visst är dettoppen bra med gurkmeja!

 
Kosttillskottguiden

Kosttillskottguiden

17 augusti 2017 11:24

Här finns mer info om gurkmeja och dess nyttiga egenskaper: https://www.kosttillskottguiden.nu/gurkmeja

http://https://www.kosttillskottguiden.nu

Susanne Nietula Edenvik

24 augusti 2017 19:43

Tack! Mycket bra läsning om både gurkmeja och annat också :)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Susanne Nietula Edenvik - 16 oktober 2019 03:36

Ja i måndags kom äntligen kallelsen till en kurs i "Basal Kroppskännedom" som jag själv önskat remiss om. Det ska bli spännande! Men jag fick min diagnos, medfödd Cervikal Spinal Stenos med myelopathi, spondylos och diskbråck i nacken, 2011. Vilket...

Av Susanne Nietula Edenvik - 7 oktober 2019 06:14


  Trasmattan - För bättre balans och livskvalite´   Hur ser min dag ut? Vad lägger jag egentligen min tid på? För att förtydliga hur dagarna ser ut så fick jag lära mig att använda mig av "Trasmattan" av min coach Mia på CoachingTeamet, Finsa...

Av Susanne Nietula Edenvik - 20 september 2019 14:19

Placeboexperimentet svt play Jätteintressant program om placeboeffekten! Man ska inte förakta placeboeffekten, man ska dra nytta av den. Placeboeffekten hjälper även fast man vet att det är placebo. Kroppens egna endorfiner. Tankens kraft är så mä...

Av Susanne Nietula Edenvik - 7 september 2019 20:30


  I veckan såg jag Vetenskapens värld - Frisk av naturen på Svt Play.Se programmet här:https://www.svtplay.se/video/23469350/vetenskapens-varld/vetenskapens-varld-sasong-2-frisk-av-naturenKan ses till 28 feb 2020 23.59 Info om programmet:"F...

Av Susanne Nietula Edenvik - 3 september 2019 04:26


29 augusti... Det är nu tre år sedan jag fick hjälp att ta steget att sjukskriva mig. Det var minst sagt ohållbart på arbetet. Ja hela livet var ohållbart... Utmattningen hade tagit över min hjärna...     Fokus på det som är bra   Solu...

Language

Pinterest

Presentation


Hej där! Här är min blogg =)
Här kommer jag skriva om livet med Cervikal Spinal Stenosis. Jag gör allt som står i min makt för att läka naturligt. Är utmattad sen 2016, därför är min aktivitet ojämn i bloggen. Men ska blogga när jag får lite ork.

Viktigt att läsa!

Sök i bloggen

Fråga mig GÄRNA

57 besvarade frågor

Kategorier

REGISTER

Arkiv

Senaste inläggen

Hjälpmedel

Länkar

Sevärda Film-klipp

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18 19
20
21
22
23
24
25
26 27
28
<<< Februari 2014 >>>

Flagcounter

Flag Counter

RSS

Tidigare år


Skapa flashcards