Alla inlägg den 9 mars 2014

Av Susanne Nietula Edenvik - 9 mars 2014 22:55

Jag har tränat bl.a handledsträning sedan 21 Feb 2011, övningar som jag fick av sjukgymnasten.

Diagnos fick jag först 15 Mars 2011 medfödd Cervikal Spinal Stenos med myelopati och diskbråck, ryggmärg och nervrötter i kläm som förhindrade signalerna mellan hjärna och muskler i armar och händer. Vilket resulterade i muskelatrofi.

Muskelatrofi Cervikal Spinal Stenos Myelopati Cervikal Spondylos

Muskelatrofi Cervikal Spinal Stenos Myelopati Cervikal Spondylos. Förlorade muskler som ersatts med gropar och funktionsnedsättning.

Men jag har lyckats träna upp flera funktioner och mer och mer styrka i armar och händer. De muskler jag har kvar kompenserar troligtvis för de muskler som är förlorade. Träna, träna, träna och återigen träna. Gäller att hålla igång nervbanorna!

Jag startade med 1/2kg hantlar 2011, ofta gjorde jag enbart "luftrörelsen" utan vikt.

3 x 20ggr vid intensivträning. Helst flera träningspass/dag för gott resultat, intensivträning.

Minst en gång/dag. När jag har haft träningsuppehåll någon dag eller under semester så tappar jag muskler och funktioner. Ajabaja!! "Inte vara still!"

Idag 3år senare kör jag 3kg hantlar vid intensivpass och 4,5-6,5kg hantlar vid styrkepass. Vid styrkepass kör jag 3 x 6-12ggr.

Handledsträning med hantel. Cervikal Spinal Stenos Myelopati Spondylos

Stabilisera underarmen mot en bänk/bord/skokartong med handen och hanteln utanför.

Med handryggen uppåt, böj handleden uppåt/nedåt.


Handledsträning med hantel. Cervikal Spinal Stenos Myelopati Spondylos

Stabilisera underarmen mot en bänk/bord/skokartong med handen och hanteln utanför.

Med tummen uppåt böjs handleden uppåt och nedåt.


Handledsträning med hantel. Cervikal Spinal Stenos Myelopati Spondylos

Stabilisera underarmen mot en bänk/bord/skokartong med handen och hanteln utanför.

Med handflatan uppåt, böjs handleden uppåt/nedåt.

Jag tränar ofta för att få behålla muskler och nervbanor. Och har nu lyckats bli mycket starkare.
2011 klarade knappt vänster handled att hålla upp ett TOMT ölflak på jobbet. Blev det två så vek sig handlederna garanterat. Precis ingenting har varit lätt... Handledsskydd med skena har varit ett måste.
Blodsmak, svett och tårar! Men såååå värt det! Idag kan jag laga mat själv och t.o.m kört tungt plockpass på jobbet på lördagspasset 8/3-14, UTAN handledsskydd med skena!! Woohoou!! Nu är det bara att fortsätta kämpa för att få behålla muskler och funktioner!

Bye bye "tarm"armar! Tackar handledsskydden med skena för stöd senaste 3 åren, bye bye!

Hoppas övningen kan göra någon mer stark :)


Dagens 2 tänkvärda:
"Känslan när händerna klarar av att greppa runt hantlarna är obetalbar. Sann lycka!"
"What we think, we become"
Buddha

#Cervikal #Spinal #Stenos #Myelopati #Spondylos #Förlorade #Muskler #Kämpa #Handledsträning #TräningÄrLivet #Träna #Nervbanor #Funktioner #Hantlar

Language

Pinterest

Presentation


Hej där! Här är min blogg =)
Här kommer jag skriva om livet med Cervikal Spinal Stenosis. Jag gör allt som står i min makt för att läka naturligt. Är utmattad sen 2016, därför är min aktivitet ojämn i bloggen. Men ska blogga när jag får lite ork.

Viktigt att läsa!

Sök i bloggen

Fråga mig GÄRNA

57 besvarade frågor

Kategorier

REGISTER

Arkiv

Senaste inläggen

Hjälpmedel

Länkar

Sevärda Film-klipp

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11 12 13 14 15 16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28 29 30
31
<<< Mars 2014 >>>

Flagcounter

Flag Counter

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards