Direktlänk till inlägg 11 mars 2014

Hemsk flygresa med Cervikal Stenos

Av Susanne Nietula Edenvik - 11 mars 2014 23:30

Kändes som jag var helt oförberedd på smärttoppen på flygturen. Även om jag hade sökt efter tips för att klara resan så bra som möjligt så hade jag inte kunnat föreställt mig hur det var...
Jag som ser mig ju näääästan som frisk nu jämfört med hur jag har haft det...

Började dagen som vanligt med tidigt cykelpass. Sen rullade fm bara på, packade och fixade, fixade, fixade det sista. BackOnTrack nackskydd och handledsskydd på, knäskydden av eftersom jag skulle sitta i över 5tim. Stödstrumpor på.


Försökte kollra bort mannen så mycket som möjligt som skulle fylla 50år, inför hemliga flygresan. 90% ljug ;) och 10% sanning ;D
Ögonbindel på mannen, såklart med cowboyhatt! Han kallas ju inte för finska cowboyen för inte ;)

Finska cowboyen 50 år


Överaskningsresa för finska cowboyen 50 år.

Sen full fart mot flygplatsen i Örebro. Snabba farten tar smärtan, gött!
En timmes väntan på flygplatsen ökade på smärtan. Jag glömmer bort att jag ska röra på mig??! Att jag ska andas medvetet, genom näsan med magen??! Hallå!!

Äntligen blev det dags att sätta oss på planet. Woohoou!!!! Planet accelerar.... Så j-a underbar skön känsla! Smärtan försvinner, avledning är sååå bra!!! Det är accelerationen som får smärtan på avledning, inte farten som jag trott tidigare. Härligt, underbart och så himla intressant!!!
Somnar nästan direkt när vi är uppe i luften?! Lite märkligt för att vara mig typ kl 15!! Efter en timme slår smärtan till igen med full kraft. Känns som benen brinner, som knäskålarna expanderar och exploderar vilken sekund som helst. Märkligt det är ju knävecken som krånglat i år. Smärtan ökar och ökar. Känns som hela kroppen exploderar vilken sekund som helst!!! Det blir svårare och svårare att hantera smärtan när hela kroppen blir drabbad, mycket enklare om det är vissa kroppsdelar. Självklart har jag inte bara en serveringsvagn vid mig i den trånga plangången, utan två serveringsvagnar! Kortbetalningarna krånglar!! Jag kommer ingenstans!!!! I en halvtimme!! Jag måste resa på mig och röra på mig!!! Smärtan blir outhärdlig! Jag som har så långt till tårar... sitter med trillande tårar på planet påväg till solen.

AVLEDNING Susanne!! Avledning!! Musik, rör på kroppen sittandes, klämmer på handträningsbollarna, försöker skriva, försöker titta på tv, ANDAS för h-e människa!! Andas genom näsan med magen, ANDAS! Skärmar av mig! Känns som hela kroppen exploderar vilken sekund som helst... Skärmar av mig... Tårar trillar sakta... Allt blir så påtagligt, jag är inte frisk...
Folk pratar med mig, jag svarar, tror jag... Sätter på musik i lurarna, då slipper jag prata.
Snart över, snart över, snaaaart över. Andas, andas, musik och skärmar av mig. Tårar trillar på "hårda" mig. Tårar jag längtat efter i ett par månader. Skönt!
Fotograferar och skärmar av mig. Snaaaart framme i solen.

Flygresa Cervikal Spinal Stenos Spondylos Myelopati

Grymma Mr Cervikal Spinal Stenos Cervikal Spondylos Myelopati lurar min hjärna och kropp. Kroppen exploderade naturligtvis inte under flygresan i flygplanet. Det blev väl något konstigt atmosfäriskt tryck där uppe högt uppe i luften i planet.

Efter ett par timmar på fast mark är smärtan från hell glömd. Tacksam att jag glömmer fort.

Nästa flygresa kommer jag vara förbered med AVLEDNING!
Men först en vecka i solen och fira min finska cowboy 50 år!

Costa Los Gigantes Resort Teneriffa

http://www.fritidsresor.se/resa/Spanien/Teneriffa/Los-Gigantes/Costa-Los-Gigantes-Resort/

Hola Teneriffa =)
Hola Los Gigantes =)
Hola Costa Los Gigantes Resort =)

Flygresan hem gick mycket, mycket, MYCKET bättre :)))
Nästa resa kommer jag definitivt boka en extra bra sittplats!

Jag är inte frisk, även om jag vill vara det.

Dagens tänkvärda:
"Avledning är en nyckel mot smärta"

#Cervikal #Spinal #Stenos #Myelopati #Spondylos #Förlorade #Muskler #Kämpa #MedvetenAndning #Solnedgång #Handträning #Panik #Flyga #Flygresa #Solresa #Sol #Avledning #Fotografera #Musik #Attförsättasigienbättrekänsla #Atmosfäriskttryck #Lufttryck #Ryggmärg #Smärta

 
 
Ingen bild

Lisa

20 mars 2014 16:55

Tur du fick en härlig vecka i solen efter en så smärtsam flygresa ! Det är inte klokt va det påverkar att va still. Jag satt still på ett möte i 2 timmar i måndags o fick ett rejält bakslag efter. Värkte o brände som tusan i nacke o skuldrorna. Men det är bara att kämpa på för oftast känns det bättre dagen efter :). Välkommen tillbaka till Sverige :) !

Susanne Nietula Edenvik

20 mars 2014 17:21

Tack Lisa!
Ja det var tur att veckan blev supertoppen =)
Att det ska göra så ont att vara still =(
Bara att kämpa på =) Som du skriver så känns det oftast bättre dagen efter =)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Susanne Nietula Edenvik - 16 oktober 2019 03:36

Ja i måndags kom äntligen kallelsen till en kurs i "Basal Kroppskännedom" som jag själv önskat remiss om. Det ska bli spännande! Men jag fick min diagnos, medfödd Cervikal Spinal Stenos med myelopathi, spondylos och diskbråck i nacken, 2011. Vilket...

Av Susanne Nietula Edenvik - 7 oktober 2019 06:14


  Trasmattan - För bättre balans och livskvalite´   Hur ser min dag ut? Vad lägger jag egentligen min tid på? För att förtydliga hur dagarna ser ut så fick jag lära mig att använda mig av "Trasmattan" av min coach Mia på CoachingTeamet, Finsa...

Av Susanne Nietula Edenvik - 20 september 2019 14:19

Placeboexperimentet svt play Jätteintressant program om placeboeffekten! Man ska inte förakta placeboeffekten, man ska dra nytta av den. Placeboeffekten hjälper även fast man vet att det är placebo. Kroppens egna endorfiner. Tankens kraft är så mä...

Av Susanne Nietula Edenvik - 7 september 2019 20:30


  I veckan såg jag Vetenskapens värld - Frisk av naturen på Svt Play.Se programmet här:https://www.svtplay.se/video/23469350/vetenskapens-varld/vetenskapens-varld-sasong-2-frisk-av-naturenKan ses till 28 feb 2020 23.59 Info om programmet:"F...

Av Susanne Nietula Edenvik - 3 september 2019 04:26


29 augusti... Det är nu tre år sedan jag fick hjälp att ta steget att sjukskriva mig. Det var minst sagt ohållbart på arbetet. Ja hela livet var ohållbart... Utmattningen hade tagit över min hjärna...     Fokus på det som är bra   Solu...

Language

Pinterest

Presentation


Hej där! Här är min blogg =)
Här kommer jag skriva om livet med Cervikal Spinal Stenosis. Jag gör allt som står i min makt för att läka naturligt. Är utmattad sen 2016, därför är min aktivitet ojämn i bloggen. Men ska blogga när jag får lite ork.

Viktigt att läsa!

Sök i bloggen

Fråga mig GÄRNA

57 besvarade frågor

Kategorier

REGISTER

Arkiv

Senaste inläggen

Hjälpmedel

Länkar

Sevärda Film-klipp

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11 12 13 14 15 16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28 29 30
31
<<< Mars 2014 >>>

Flagcounter

Flag Counter

RSS

Tidigare år


Ovido - Quiz & Flashcards