Alla inlägg under april 2014

Av Susanne Nietula Edenvik - 30 april 2014 21:30

Laddade ner en app för ett tag sedan... Jag kom inte ihåg den förräns igår när jag kände att jag var tvungen att göra något åt min situation!! Jag behöver ny inspiration för att hitta tillbaks till rätta gnistan för träningen igen, som svalnat av sedan jag slutade röka... Det har väl funkat kroppsligt ok med underhållningsträning. Men jag vill verkligen hitta tillbaka till träningsglädjen, det blir mycket roligare då. Plus att jag kommer få må bättre :) 

iMuscle2 app - muskler och tydliga övningar till träning

Kroppen i appen är 3D och man kan snurra, vrida, förstora och förminska den.
Alltså appen är imponerande bra. Rekommenderas varmt.

iMuscle2 app - muskler och tydliga övningar till träning

Man bara klickar på den muskel man behöver/vill träna så kommer det upp massor med olika förslag på övningar. Kroppen i appen rör på sig och visar tydligt hur man genomför övningarna.

Nånstans måste man börja. Jag intresserade mig t.ex för Triceps eftersom jag har problem med den muskeln. Triceps är trehövdad. Men sjukgymnasten misstänker att jag bara har liv i en "hövding".

iMuscle2 app - muskler och tydliga övningar till träning

Iaf så kan man enkelt klicka på stjärnan i de övningar man vill lägga till bland sina favoriter.

Man kan göra ordning personliga träningsprogram, skriva in vikt och mått mm. Finns även stretchövningar för de olika musklerna.

Toppenapp!
"Bara" att sätta fart ;D försöker jag intala mig själv :)
Bäst att ladda både med bananer och hög pepp musik på så man får energi och kommer i bra stämning!

Passar på att ladda inför Sweden Rock 2014 också ;D

Talisman - Break your chains



Dagens tänkvärda:
"Never stop learning
and never give up!"

#iMuscle2 #app #Muskler #övningar #träning #triceps #inspiration #Cervikal #Spinal #Stenos #Myelopati #Spondylos #SlutaRöka #Hälsa #BliFriskare #Rökfri #Vilja #Envis #Pepp #Musik #Talisman #Breakyourchains #Träningsgnista

Av Susanne Nietula Edenvik - 28 april 2014 22:12

Rökfria timmar blev till dagar som blev veckor som nu igår blev RÖKFRIA EN HEL MÅNAD! Woohoou!!
Sååå himla befriande :)))) Jag kan äntligen släppa det dåliga samvetet.

En del röksug finns kvar, men inte alls som för 4 veckor sedan.

Nikotinplåstren fortsätter vi definitivt med ett tag till.

sluta röka coach Petra från Rökfri app 1177

Min sluta röka coach Petra från Rökfri app 1177.

Appen är ett bra stöd. Jag gillar när Petra höjer på ögonbrynen ;D

Den värsta hostan har dessutom lagt sig tack och lov. Tacksam att inte hostan berodde på att kotorna c5/c6 irriterade. Jag har tur :)

Nu gäller det bara att försöka hitta tillbaks till träningslusten som har sänkts rejält under sluta-röka insatsen. Jag vill må lika bra som förut. Visst har jag tränat under den här månaden men inte med gnista och lust och jag har bara tränat det allra nödvändigaste...
Mitt mål har varit att sluta röka så jag har tillåtit mig att äta alldeles för mycket godis/socker än vad som är bra för min kropp. Jag har mycket mer smärta nu igen. Men jag andas medvetet och det lindrar för stunden. Jag har huvudvärk dagligen, vet inte om det beror på allt socker, mindre träning eller att jag senaste månaden sovit alldeles för länge typ varje natt. Kanske är det atlaskotan som bråkar igen? Jag får de där huggen på framsidan halsen som jag hade för ungefär ett år sedan när atlaskotan, översta kotan, krånglade. Kanske är det från atlaskotan huvudvärken kommer från?
känslan av att ha ett stag/ett spett längs med min högra sida av övre ryggraden, nacken och upp i bakhuvudet  
Det som är nytt är att jag har känslan ibland av att ha ett stag/ett spett längs med min högra sida av övre ryggraden, nacken och upp i bakhuvudet.

Jag har försökt att gunga med huvudet i de vinklar jag tror blir rätt för att det ska lossna eller lindra... och faktum är att det blivit lite bättre. Troligtvis pga rörelse och blodcirkulation i nacken. Eller så har jag motat tillbaks en irriterad nerv som är i kläm. Ja inte vet jag, men bättre är det :)
Men nu gäller det bara att komma in i de bra rutinerna igen så kommer allt bli bättre igen :)

=)))) knäna är definitivt bättre nu så nu börjar jag se lite hopp om både promisar och att jag kan hitta träningsglädjen igen. Även om jag måste fortsätta med minipromisar flera veckor till enligt sjukgymnasten.
Min kropp är ju fiffig iaf och lät nacken vara i hyfsat bra skick när knäna krånglade som mest.

"Bara" att sätta fart!! Mot nya mål.

Vilket innebär plocka bort sockret och öka på träningen igen.

Så kommer nog matlusten igång också när jag slutar med onyttigheter :)

Men nu är jag iaf rökfri! Tjoho!!

Dagens tänkvärda:
"Det jag tänker bestämmer!
Jag väljer att tänka: Befriande att vara rökfri"

#Cervikal #Spinal #Stenos #Myelopati #Spondylos #SlutaRöka #SlutaRökaApp #Nikotinplåster #Hälsa #BliFriskare #Rökfri #Vilja #Envis #Pepp #Känslanavettspettlängsmedryggraden

Av Susanne Nietula Edenvik - 22 april 2014 22:01

Tillbringade förmiddagen på USÖ med en vän som står inför en operation. Tufft, men hon är tuff!
Det var mycket information och hon skulle träffa flera olika personer på sjukhuset. Rörigt värre tyckte jag som "står utanför", hur rörigt var det inte för henne då. Men nu är hon ett steg närmre i rätt riktning. Hon om någon klarar det!

Efter att jag skjutsat hem henne åkte jag hem för att käka lite. Många tankar efter den röriga fm...
Kände att jag var tvungen ut och få frisk luft och rensa hjärnan. Kom på att det skulle vara härligt att cykla UTE. Cyklade ju ute på flacka Öland förra sommaren på min lilla cykel. Det var en stor seger:
http://edenvik.bloggplatsen.se/2013/08/14/10099152-lyckan-ar-total-jag-kan-cykla-ute-igen/


Men jag cyklade på tok för långt i min ivrighet... Natten blev inte så bra:

http://edenvik.bloggplatsen.se/2013/08/15/10100767-natten-efter-ute-cykelturen/

Men, men, det rättade till sig och jag har lärt mig att inte cykla så himla långt!!


Nu idag skulle jag bara cykla ner till Degernäs 1,5 km från mitt hem. För att där nere ta en minipromis på max 20 minuter för knänas skull. Tycker knäna är bättre varannan dag nu :))) Tack vare minipromisar, alltid böjda knän och så den braiga hästmedicinen som jag har ätit i 7 veckor. Glucosamin är bra grejer det :))) Dessutom är nacken betydligt bättre sedan jag började med hästmedicinen !
http://edenvik.bloggplatsen.se/2014/03/05/10581695-glukosamin-mot-artros-spondylos-mm/

BioGlucomin Hästmedicin Glucosamin mot artros och spondylos  

BioGlucomin, glucosamin finns att köpa på Granngården för 399kr, räcker typ ett år till mig.


Iaf så gick jag ut och pumpade i luft i vintertrötta cykeldäcken. Sen bar det iväg :))) Mindes inte att cykeln var sååå liten. Är ju tvungen att cykla med rak rygg och nacke, viktigt! Men benen blir ju typ dubbelvikta! Hahaha jag undrade allt hur det såg ut?!? Men glömde bort sådana tankar innan jag cyklade över Rakavägen, max en minut från mitt hem ;)
Solen strålade och det var underbart härligt att känna vinden i håret :))) Jag kan cykla UTE!! Det är en sådan obeskrivlig härlig känsla när man återvinner styrkan och balansen i kroppen. När man klarar av att styra cykeln istället för att ramla. När man blir friskare istället för betydligt mer förlamad. Smärtfritt är det inte, men jag har blivit mycket friskare.

Lilla cykeln Gun. Cykla ute Cervikal spinal stenos myelopati spondylos

Parkerade lilla cykeln Gun (min normalstora cykel heter Dagny) Jag har döpt cyklarna efter tanterna som hade cyklarna från början.

Degernäs Degerfors

Tog en härlig minipromis med handträningsbollarna i händerna. Gick runt udden och längs stranden vid stora Degernäs. För mig är det magiskt. Naturen är så fantastisk vacker och det finns alltid massa fint att fotografera. Extra vackert när solen skiner och det blir så mycket olika nyanser :))) Vem behöver droger ;) Allt finns ju där om man verkligen tittar och är tacksam. Det är som att jag kliver in i en helt annan värld.

Naturen är underbar :)

Stora Degernäs strand Degernäs Beach Degerfors

Uppför stora backen tordes jag inte cykla med min nacke och inte vet jag ifall jag skulle orka heller för den delen!

Cykla UTE! Cervikal spinal stenos myelopati spondylos

Så uppför backen gick jag :)

Seger på seger tar mig vidare framåt. Jag klarar det här! Min hjärna är inställd på att jag ska ha ett bra och så friskt liv som möjligt. Jag har för mycket liv i mig :)))
En annan dag ska jag prova att cykla på "Dagny". Tänk om jag kan det nu, nu när jag har blivit så här pass frisk.

Nu ikväll har det väl varit lite extra besvärligt med nacken. Kan vara cyklingen, men kan även vara att mina tankar är hos min vän. Det blir ju att man spänner sig när man oroar sig. Ändå känner jag att hon fixar det här!!!

Sådärja under tiden jag skrev det här, har jag cyklat en mil inne :)

Det var längesen jag klarade en mil... nångång 2013. Knäna är definitivt bättre!! Och varken ben eller fötter domnade bort. Här kommer jag ;D

Dagens tänkvärda:
"Man måste lära sig vilken smärta som är farlig och inte.

Svårt men nödvändigt för att komma framåt och bli friskare."

#cervikal #spinal #stenos #myelopati #spondylos #glukosamin #glucosamine #hästmedicin #cykla #cyklaute #stark #balans #styrka #blodcirkulation

Av Susanne Nietula Edenvik - 17 april 2014 08:21

Go'morron, go'morron :)
Ääääntligen! Det tog mig 20 dagar att komma igenom abstinens, ovanorna och värsta tröttheten från tonåren... Jag känner äntligen igen mig själv igen =))))
Att sluta röka innebär stora förändringar för nervsystemet humöret och hela kroppen. Att sluta röka är energikrävande!

Det värsta har helt klart varit mina supertrötta morgnar, apatiska jag hela förmiddagarna. Att inte komma upp på morgonen fast jag är en morgonpigg människa har varit tufft. Snoozat i flera timmar varje morgon. Att vara nästan apatisk hela fm när man ska träna och promenera mm har INTE funkat. Jag har tränat minimalt för att vara mig. Har haft mycket svårt att starta och för att överhuvudtaget hittat gnistan. Har funkat bra på gymmet men inte hemma. Så nu hoppas jag att jag hittar gnistan igen. Min KROPP behöver det, jag behöver det!

Jag är tacksam att jag har sådan hög arbetsmoral. Annars hade det varit lätt att stanna hemma och fortsätta må ännu sämre! Att vältra sig i apati och "tycka" att livet är slut... ;)
Rökfri dag 19 var jag förtvivlad och nästan tår på ögonfransen när jag kom till jobbet vid lunchtid. (Jag jobbar till störst del eftermiddag/kväll för min kropps skull, funkar bättre då.) Jag undrade om det aldrig skulle vända??? Röksuget hade avtagit Jag hade läst att den värsta tröttheten när man slutar röka går över ungefär efter 14 dagar. Jag var på dag 19!! Jag orkade inte vara sur, arg, trött och grinig längre! Jag tyckte att jag hade haft otroligt långt tålamod med mig själv och att jag tänkt att det går över, det blir bättre sen... NÄR SEN??? Alltså det är ju superjobbigt och bara ligga i sängen och försöka med alla krafter att vakna! Det är jättejobbigt att vara sur, apatisk, sur, apatisk, sur heeeela förmiddagarna som varit värst! Jag har inte fått nånting gjort!
Jag har glömt bort en del viktiga saker, som ex betala vissa räkningar, lämna in jobbgrejer i rätt tid, tvätta mm Ja, man måste t.o.m tvätta fast man slutar röka. Mycket märkligt ;D

Från trötthet och apati till att dansa på morgonen :)
Äntligen tillbaka till livet och vi är rökfria 3 veckor idag!
YEAH! YEAH! YEAH!

Förhoppningsvis är våra kroppar nu avgiftade från 4500 gifter. Nu är det bara nikotinplåstren kvar och de kommer vi köra med i flera veckor till för säkerhetsskull.

Såklart hoppas jag på att få känna ytterligare hälsovinster nu när jag slutat rökt. Är lite sämre just nu. Men snart kan jag lägga all min kraft på "Mr Cervikal Spinal Stenos" igen.
Det kommer bli så bra så :)

Dagens tänkvärda:
"Back to life"

#Cervikal #Spinal #Stenos #Myelopati #Spondylos #Slutaröka #Apati #TRÖTT #RökFri3veckor #Kämpa

Av Susanne Nietula Edenvik - 16 april 2014 09:54

Kroppshållningen är superviktig för mig!!
Hur sitter man "rätt" i en soffa?
Jag har satt soff-förbud på mig i flera omgångar de senaste tre åren. Jag känner att jag blir mycket sämre om jag sitter eller ligger i tv-soffan. Nu tittar jag ytterst sällan på tv så det är ett lätt val för mig att välja bort soffan. Inga problem alls att välja bort tv:n. Tv slukar tid som jag behöver för att bli friskare. Tv tar energi från min hjärna som jag behöver för att bli friskare. Som sagt ett lätt val för mig.

Igår kväll efter jobbet var vi och gratulerade släktingar som fyllde år. Jag brukar alltid, alltid ta en stol att sätta mig på. Men stolarna var upptagna och jag tycker jag är så "frisk" nu, så jag satt mig i soffan. På mindre än en timme blev jag mycket sämre... Höger sida på hals gjorde riktigt ont. Höger ansiktshalva domnade bort, fick som tusen nålar känsla och brände. Dessutom fick jag blixthuvudvärk i kortare attacker. Jag har väldigt sällan huvudvärk, tackolov! Annars är huvudvärk en av många olika symptom som Cervikal Spinal Stenos personer lider av. Jag är mycket lyckligt lottad som slipper!!

Jag har nu haft sofförbud på mig själv sedan slutet på november 2013. Det underlättar otroligt mycket för mig. Slipper mycket nervsmärta och domningar på huvudet tack vare soff-förbud.
Mitt problem i höstas var att när jag satt i soffan eller när jag la ner huvudet i soffan, kan bara ligga på rygg, så kändes det alltid som jag låg på asfalt med bakhuvudet. Den asfaltskänslan satt i, i flera veckor efteråt. =(((

Tååålamod!
Som tur är lättade det efter några veckor tack vare soff-förbud, bra kroppshållning och nackövningar flera gånger/dag. Jag tror även att vitaminer med B-komplex, kokosolja och magnesium har hjälpt min kropp att bli av med en hel del nervsmärta.

Iaf så åkte vi hemåt efter kalaset och jag satt mig och cyklade så kroppen fick blodcirkulation, drack vatten och gjorde nackövningar. Huvudvärks attackerna avtog, nervsmärtan och domningarna i ansiktet blev lättare :)))

Idag har jag bara kvar lite lättare känsla av domningar och nervsmärta på höger kindben och lite värre på höger öra och höger bakhuvud. Känns bättre när jag rör på mig, "inte vara still" ;D

Soff-förbud ger mindre nervsmärta och domningar

När jag sitter i vardagsrummet och håller finska cowboyen sällskap sitter jag antingen på en köksstol, en stor boll eller solstol. Eller så cyklar jag =D
Man måste inte sitta i en soffa. Jag väljer det jag mår bra av.
Är ju inte fint i vardagsrummet med allt! Men det skiter jag i. Jag vill må så bra som möjligt :) Kissen Luna vill också vara med på bild :)

Tänk sådana där bortdomningar och nervsmärtor hade jag dygnet runt på flera ställen i kroppen för mindre än ett halvår sedan...


Dagens tänkvärda:
"Tänker mig in i tanken att när jag rör på mig så får ryggmärg, nerver och nervrötter cirkulation. Känner riktigt hur det flödar och ger mig smärtlindring."

#Cervikal #Spinal #Stenos #Myelopati #Spondylos #ryggmärg #nerver #nervrötter #sofförbud #domningar #nervsmärta #kokosolja #bkomplex #magnesium #träna #intevarastill #nackrörelser #friskare #tankenskraft #flöde

Av Susanne Nietula Edenvik - 15 april 2014 09:00

Fingerövningen på bilden nedan gör jag varje dag 3ggr x 20st med varje finger allra minst, ibland gör jag hundratals.

Sedan början på 2011 och hela året övade jag febrilt. Vänster tumme, långfinger var svåra. Ringfinger och lillfinger var omöjliga. Musklerna hade förtvinat och flera funktioner i armar och händer var borta.

Men jag övade och övade. Sjukgymnasten sa att det kan växa nya nervbanor 1 mm/dygn. Neurologen sa att andra muskler kan lära sig att kompensera de muskler jag förlorat.


Vad hade jag för val? Fanns bara ett val för mig, intensivträning! ÖVA, ÖVA och åter ÖVA!

Krävdes otroligt mycket kraft från hela överkroppen och från hjärnan för att lära fingrar röra på sig som man inte har kontakt med. Jag lovar jag tog till och med i med magmusklerna för att få fungerande fingrar igen. Förbindelsen mellan muskler och hjärna gick inte fram.

Nu snackar vi fullt fokus på intensivträning av fingrar. Fruktansvärd kraftansträngning att förmå armar och händer att röra sig och att röra sig i något sånär rätt rörelse. Ibland blundar jag för att få så mycket fokus som möjligt när jag intensivtränar, knäpper knappar, kissar mm. Allt som är extra svårt för mig, när kroppen inte lyder så brukar jag blunda. Ofta får jag då lättare att koncentrera mig när inte ögonen behöver ta kraft att se. Men det beror helt på vilken övning det är och i vilket skick jag är i. När jag blundar ser jag inte hur jag gör, jag tror att jag gör rätt, men jag gör inte sidlikt.

Läs mer om intensivträning:

http://www.vetenskaphalsa.se/traning-aterskapar-funktion-efter-stroke/


Skillnaden mellan en stroke patient och min myelopati är att strokepatienten som övat med intensivträning och fått gott resultat får behålla sina fingerfärdigheter. Medans jag kommer få öva resten av mitt liv. En operation kanske skulle kunna hjälpa mig, men det är tyvärr inte alls säkert :(

Nu lite mer än 3år senare efter jag förlorade musklerna, nu i april 2014 är det mest lillfingret som är svårast. Framsteg! Jag är fortfarande svag i händerna och stundtals mycket svag. Och ibland är jag riktigt stark, för att vara mig =)))

Men hoppar jag över övningen ett par dagar blir jag genast sämre, eftersom trycket på ryggmärg, nerver och nervrötter i nacken stör signalerna till musklerna. Öva, öva, bara att öva på!


Tillagt 28 juni 2015: Mina nervbanor och muskler är mycket starka nu. Jag är inte alls lika känslig längre som jag varit de sista 4-5 åren. Jag måste röra på mig och träna men inte alls lika intensivt. Jag är helt klart på rätt väg. Tur att jag litar på mig själv :))))

Fingerövning Muskelatrofi Cervikal Spinal Stenos Myelopati Spondylos  

Fingerövning topp mot topp.

Tummetopp möter pekfingertopp x 20ggr.

Tummetopp möter långfingertopp x 20 ggr.

Tummetopp möter ringfingertopp x 20 ggr.

Tummetopp möter lillfingertopp x 20 ggr.

Alla toppar möts x 20 ggr


Fingerövning med gummisnodd.

Samma som ovan fast då med gummisnodd som man då drar isär.

Tummetopp och pekfingertopp drar isär gummisnodden x 20ggr.

Tummetopp och långfingertopp drar isär x 20 ggr.

Tummetopp och ringfingertopp drar isär  x 20 ggr.

Tummetopp och lillfingertopp drar isär x 20 ggr.

Alla toppar och drar isär x 20 ggr.


Luciaövning har jag övat mycket flitigt på också. Och det har blivit mycket bättre. Men jag måste underhålla.


Trycka handflatorna emot bordet, mot min kropp, mot ratten när jag kör bil, mot kassadisken när jag jobbar, mot badrumsväggen när jag borstar tänderna, mot väggar, jag trycker handflatorna emot det mesta och har gjort stora framsteg.


Hushållspapper. Extra svår övning för mig är att lägga hushållspapper på bordet och lägga handflatorna emot och dra isär... Det måste jag öva mycket mer på.


Sen gör jag massa andra automatiska fingerövningar, rörelser som jag egentligen inte gör medvetet utan händerna själv bestämmer och bara gör som exempelvis masserar, knyter nävarna och släpper, spretar med fingrarna och ihop om och om igen. De här omedvetna rörelserna blir automatiskt och rörelserna förekommer mycket mer när jag har ont, när det stramar, bränner, brinner osv. Jag tänker inte, jag bara gör.


Rörelse och träning ger mig avledning och smärtlindring.


Ska blogga om fler handövningar en annan dag. Har många på lager.


Dagens tänkvärda:

"Övning ger fingerfärdighet"


#Cervikal #Spinal #Stenos #Myelopati #Spondylos #intensivträna #fingrar #händer #muskler #träna #fingerfärdighet #träninggerhopp #träninggersmärtlindring #smärtlindring #avledning



Av Susanne Nietula Edenvik - 14 april 2014 11:32

Tillbringade lördag-söndag med Bokklubbs gänget. Så det blev ingen GymLördag... så igår kväll blev det GymSöndag!

Igår var det den elfte gången jag tränade på Träningsverket. Första gången jag tränade var 18 januari. Då hade jag satt upp som mål att träna jobblediga lördagar, alltså ungefär varannan lördag. Nu har det gått högt över förväntan. Jag har dels blivit mycket friskare, gjort många framsteg. Jobbat flera lördagar än beräknat och dessutom haft kraft att träna trots att jag haft jobblördag. Visst det går ju inte helt smärtfritt. Ofta, speciellt i januari och februari fick jag vänta typ 3 timmar efter träningen innan armarna klarade av duscha. Inget som direkt har bekymrat mig, jag är van efter tre år med en kropp som inte fungerar som den ska. Men har märkt nu i mars och april att det är stora framsteg även med att duscha. Armarna klarar av att duscha efter nån timme efter gympass :))) Ett par gånger har armarna klarat av att duscha nästan direkt :))) Så himla kul med framsteg!!

Eftersom jag vill bli starkare försöker jag köra 3 x 6 repetitioner per träningsmaskin. Men märker att jag av gammal vana gärna gör fler repetitioner... Ska skärpa mig! Benen kör jag lättare vikt pga knäna och 3 x 12 rep. Eftersom jag blivit så stark och så pass frisk så törs jag ta i relativt hårt. Samtidigt som jag tänker mycket på andningen. Jätteviktigt! Andas in med näsan. Ända ner i magen. Man blir mycket starkare =)))) Fokus, fokus, fokus!!

De första 7 gympassen fick jag "Knivhugg i nacken" och blodsmak av den här maskinen.

Stiff arm pullover

Det 8:e gympasset gick den så lätt så jag var tvungen att kontrollera att vikterna överhuvudtaget var med ;D
Igår kÄmpade jag bl.a med den här maskinen "Stiff arm pullover". Jag klarade 40kg över nacknivå!!
6 rep, 4 rep och 4 rep.
Nöjd men ändå inte nöjd ;)) Nästa gång då minsann ;)

Tillsvidare fortsätter jag med alla mina tillskott. Jag tror nu att jag kan bli ännu friskare. Min hjärna är helt inställd på det. Det här har gjort mig mycket friskare och jag slipper äta massa mediciner och kemikalier. Så himla skönt!

Det här har gjort mig friskare och jag slipper massa mediciner

Nu i april 2014 äter jag/dag:
Gurkmeja 3 tsk
Kokosolja
Glucosamin nästan 2 krm
Vitamin D3 15000 IE
Omega3 4 kapslar
Magnesium 460 mg
B-komplex 3 tabletter

Zink 30 mg
Kisel 50 mg
Berocca 

Tillagt hösten 2014. Slutat med Berocca. Råder ingen att använda vitaminer och mineraler i brusform. Innehåller massa onyttigt som aspartam och annat skit. Så jag slutade med Berocca. 


Försöker äta så mycket inflammations dämpande mat som möjligt som lök, vitlök, ingefära mm
Använder alltid BackOnTrack nackskydd som ökar blodcirkulationen och värmer nacken.
Blodcirkulation är jätteviktigt, det för slaggprodukter ut ur kroppen. Så det blir en hel del cykling, promis och träning. Visst kan det göra ont, men jag får mycket ondare om jag är inaktiv.

Ljus framtidstro :)

Dagens tänkvärda:
"Don't loose your grip!"

#gurkmeja #glucosamin #träna #kämpa #cervikal #spinal #stenos #myelopati #spondylos #ryggmärg #muskler #framtidstro

Av Susanne Nietula Edenvik - 7 april 2014 11:12

Börjar dagen med snooza, snooza, snooza! Det här är inte jag!! Försöker ha tålamod, målet är att sluta röka. Men dag 12 i snoozeträsket börjar jag bli trött på minst en timmes snoozande varendaste dag!! Hallå! Vart är morgonpigga jag?? Känner mig som en 46-årig tonåring på morgnarna. Suck! Det går åt en chokladkaka varje morgon. Tröstar mig med att choklad är mycket bättre än cigg. Låter det få vara så här i början, trots sockret. Blir lite orolig att allt socker ska öka inflammationer i kroppen som ökar smärta. Men tror att jag har läget under kontroll. Målet är att vara rökfri =)))

För övrigt tycker jag att det går jättebra! När röksuget blir störst tar jag ett par djupa friska andetag och tänker typ: AH! Härligt och befriande med ren luft i lungorna! Skönt! Befriande att slippa skiten!

Jag tror att det är oerhört viktigt att tänka rätt. Man kan påverka sina tankar och psyke otroligt mycket. Det har jag märkt inte minst under de senaste åren när jag fått kämpa mot Cervikal Spinal Stenos.

Du blir vad du tänker.

Imorse vaknade jag inte till förens efter en uppfriskande regnig minipromis ;D

Tussilagona gör sitt bästa iaf med att lysa när solen inte får idag.

Bra start på dagen =)
Nu har jag laddat kroppen med frukost. Ett kul träningspass väntar =))

Efter lunch blir det ett långt arbetspass ända till sena kvällen. "Jag klarar allt." Fixar jag när jag är i så bra form.
Jag gillar BraDagar =)

Dagens tänkvärda:
"Du blir vad du tänker"

Language

Pinterest

Presentation


Hej där! Här är min blogg =)
Här kommer jag skriva om livet med Cervikal Spinal Stenosis. Jag gör allt som står i min makt för att läka naturligt. Är utmattad sen 2016, därför är min aktivitet ojämn i bloggen. Men ska blogga när jag får lite ork.

Viktigt att läsa!

Sök i bloggen

Fråga mig GÄRNA

57 besvarade frågor

Kategorier

REGISTER

Arkiv

Senaste inläggen

Hjälpmedel

Länkar

Sevärda Film-klipp

Kalender

Ti On To Fr
  1 2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14 15 16 17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2014 >>>

Flagcounter

Flag Counter

RSS

Tidigare år


Skapa flashcards