Direktlänk till inlägg 6 april 2014

Inatt sprang jag in och över mitt hemska 3års mål ;D

Av Susanne Nietula Edenvik - 6 april 2014 19:15

Idag är jag världens tacksammaste.
Idag är dagen här =))))
Dagen som skulle vara omöjlig för mig att klara utan att bli betydligt mer förlamad pga att ryggmärgen i nacken är i kläm.
Jag har besegrat min hemska 3års gräns.

Tacksam att jag är så envis och knäpp ;)    


Tacksam, lycklig blekfis ;)) Syns att vissa fingrar fortfarande lever sitt eget liv.

Jag påstår inte att jag är frisk. Kroppen lyder inte alltid. I veckan har jag fått tagit hjälp med att dra upp blixtlåset i tröjan och behövt hjälp att ta av mig byxorna. Hmm... bakslag som är vardagsmat men jag ser det inte som ett misslyckande. Jag klarar det nästa gång :) Sätter fokus på det jag klarar av och är så oerhört lycklig över allt jag klarar själv nu. Som ex skär min egen mat, lagar mat, händerna klarar oftast av att hålla runt hantlarna. Jag har gjort så många, många framsteg. Fokus tror jag är en mycket stor del. Sedan i dec 2013 har framstegen haglat tätt. Framsteg som jag inte ens kunde drömma om i november att jag skulle klara av i framtiden, är nu min verklighet. Det är min nya värld!!! SÅÅÅÅ TACKSAM!

Hur kan det vara möjligt?!? Läser någon läkare det här får ni gärna kontakta mig!
Ok jag kämpar en hel del med träning och äter en väldigt massa gurkmeja och hästmedicin ;) och mängder med tillskott. Gjort många förändringar i mitt liv. Har alltid på mig BackOnTrack skydd för ökad blodcirkulation. Men ändå!?!
Även om jag hade opererat mig våren 2011 så kunde de varken garantera att jag skulle bli bättre eller smärtfriare. Pga att kroppen har smärtminne så kan det vara mycket svårt att komma ifrån smärtan även efter operation. Ännu svårare ju längre man väntar med operation.
Nu 2014 har jag i min värld som jag upplever det smärtfria TIMMAR. Var är min kropps smärtminne?!?

Helt fantastiskt. Kroppen är verkligen en fantastisk manick. Likaså psyket.
"The body achieves what
the mind belivies"

Jag tror det är min räddning att jag är så knäpp så jag tror innerst inne att jag klarar det här.
Såklart blir jag osäker ibland eftersom jag inte har läkarna och vetenskapen på min sida.
Men jag fortsätter gärna att vara knäpp, ha min övertro på min magkänsla, fortsätter äta massa tillskott och fortsätter träna. Jag är helt övertygad om att det här är rätt för mig nu.
Blir jag sämre kan jag ångra mig, tror jag? Men läkarna tror att det då kommer vara försent?
30% av de som gör den här operationen får inom 10år ny myelopati. Så mina odds som inte är opererad är kanske inte så höga? Eller?

Muskelatrofi, förlorade muskler. Cervikal Spinal Stenos med myelopati. Cervikal Spondylos.  
Muskelatrofi, förlorade muskler. Cervikal Spinal Stenos med myelopati. Cervikal Spondylos.

Ingen, ingen vet något om framtiden.
Jag har aldrig varit mer levande än nu. Jag lever här och nu.

Tacksam! Jag har vunnit tid, mindre smärta, mycket starkare fungerande muskler och nervbanor.

Jag sprang in, över mitt hemska 3års mål ;D

Det är mycket jag inte får göra. Men gör ändå..

Inatt sprang jag för att hinna med sista bussen hem. Längesen jag sprang.

Det var en härlig euforisk känsla i regnet, jag klarar allt!


Nu i efterhand undrar jag hur det såg ut ;D
46årig tant på kanelen, festklädd, springer med kilklack skor som klapprar mot asfalten, med böjda knän (bakers cysta), musik på i lurarna, ätandes banan för att få lite mer krafter ;D
Folk skingrades efter vägen och hejade på mig ;D ;D ;D
Kändes som jag sprang in och över mitt hemska 3års mål. Heja mig, vilken tant ;D
"Jag klarar allt!" Även om det kommer dröja innan jag springer igen, för det var inte rätt för min kropp, iaf inte i kilklack skor ;D

Tacksam att jag är så envis och knäpp ;)
"Bara" att kämpa vidare mot nya mål. Fortsätta träna, träna, träna och hålla liv i muskler och nervbanor.

En del mått på vänster underarm har tyvärr minskat, men där den största muskeln sitter på underarmen har måttet ökat :))) och måtten på överarmar har ökat :)))

Huvudsaken är att jag har fungerande funktioner. Signalerna går oftast fram. Benen fungerar för det mesta riktigt bra. Jag fortsätter följa min magkänsla.

Solen strålar på frosten i gräset. Magisk glittrig morgonpromis.

Solen strålar på frosten i gräset. Magisk glittrig morgonpromis.

Livet och naturen är så vackert och fantastiskt. Precis som att jag har hittat den vackraste skatten, tacksamhet. Kanske får man bara uppleva det här om man varit riktigt sjuk. Eller är lite knäpp ;)
Jag är gärna knäpp, alternativet är så mycket sämre för mig.

Tacksam att jag inte är rädd för smärta. Även om man blir sliten av smärta. Tacksam att jag kan sortera mellan farlig och ofarlig smärta. Jag har varit så fruktansvärt, fruktansvärt jävla rädd för att bli förlamad från nacken och neråt, att inte kunna bestämma över min egen kropp...
Idag 3år senare åker "operations" lappen från Uppsala Akademiska Sjukhuset ner från mitt kylskåp.

Känner mig fri   

Och nu när jag är så här frisk så har jag hittat kraften att sluta röka igen.

Äntligen! Är inne på rökfri dag 11 idag =)))

Såå härligt!
Det här kommer jag att klara! Jag klarar allt!

Jag är starkare än dig grymma Mr Cervikal Spinal Stenos

Jag har tränat varje dag för morgondagen. Nu tränar jag varje dag för resten av mitt liv. Jag är starkare än dig grymma "Mr Cervikal Spinal Stenos"! Eat my dust ;D

Klämmet på ryggmärg och nerver stör signalerna till mina muskler. Jag tränar och tränar och vinner dem tillbaka. Klämmet på ryggmärg och nervrötter lurar min kropp att den står i brand , under svetslåga, knivhugg, rinnande vatten mm Men jag ser ju att det är ju inte sant det jag känner.

Jag tränar och tränar och blir hela tiden starkare. Muskler är till för att användas.
TACK alla fina vänner   som stöttat, peppat och trott på mig.

Det betyder oerhört mycket för mig.
TACK till er   som orkar läsa.


Hoppas att inlägget ger kraft och pepp till den som behöver   

Ge aldrig upp! Kämpa!

Många dagens tänkvärda:
"Får inte jag bestämma över min kropp, så ska ingen annan heller få göra det."
"Livet kan förändras allt för snabbt"
"Det omöjliga tar bara lite längre tid"

"Du blir vad du äter"
"The body achieves what the mind belivies"
"Jag har misslyckats om och om igen, det är därför jag lyckas" Michael Jordan

"What we think, we become" Buddha
"The limit is not in the sky. The limit is in the mind"
"Här och nu"



#Cervikal #Spinal #Stenos #Myelopati #Spondylos #Förlorade #Muskler #Kämpa #Vinna #TräningÄrLivet #Träna #Nervbanor #Funktioner #Lycklig #TACKSAM

 
 
Ingen bild

Lisa

6 april 2014 19:54

Så underbart att läsa dina inlägg. Du är så otroligt duktig som kämpat dej dit du är idag. Stort grattis till din framgång o fortsatt lycka till �� .

Susanne Nietula Edenvik

6 april 2014 21:04

TACK Lisa =)))
Kämpa på! Stor Kram!!

 
Ingen bild

zanna

6 april 2014 20:03

Du är bara så bra och så inspirerande!!!

Fortsätt så:)

Susanne Nietula Edenvik

6 april 2014 21:05

TACK Zanna =)))
Kämpa på! Stor Kram!!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Susanne Nietula Edenvik - 16 oktober 2019 03:36

Ja i måndags kom äntligen kallelsen till en kurs i "Basal Kroppskännedom" som jag själv önskat remiss om. Det ska bli spännande! Men jag fick min diagnos, medfödd Cervikal Spinal Stenos med myelopathi, spondylos och diskbråck i nacken, 2011. Vilket...

Av Susanne Nietula Edenvik - 7 oktober 2019 06:14


  Trasmattan - För bättre balans och livskvalite´   Hur ser min dag ut? Vad lägger jag egentligen min tid på? För att förtydliga hur dagarna ser ut så fick jag lära mig att använda mig av "Trasmattan" av min coach Mia på CoachingTeamet, Finsa...

Av Susanne Nietula Edenvik - 20 september 2019 14:19

Placeboexperimentet svt play Jätteintressant program om placeboeffekten! Man ska inte förakta placeboeffekten, man ska dra nytta av den. Placeboeffekten hjälper även fast man vet att det är placebo. Kroppens egna endorfiner. Tankens kraft är så mä...

Av Susanne Nietula Edenvik - 7 september 2019 20:30


  I veckan såg jag Vetenskapens värld - Frisk av naturen på Svt Play.Se programmet här:https://www.svtplay.se/video/23469350/vetenskapens-varld/vetenskapens-varld-sasong-2-frisk-av-naturenKan ses till 28 feb 2020 23.59 Info om programmet:"F...

Av Susanne Nietula Edenvik - 3 september 2019 04:26


29 augusti... Det är nu tre år sedan jag fick hjälp att ta steget att sjukskriva mig. Det var minst sagt ohållbart på arbetet. Ja hela livet var ohållbart... Utmattningen hade tagit över min hjärna...     Fokus på det som är bra   Solu...

Language

Pinterest

Presentation


Hej där! Här är min blogg =)
Här kommer jag skriva om livet med Cervikal Spinal Stenosis. Jag gör allt som står i min makt för att läka naturligt. Är utmattad sen 2016, därför är min aktivitet ojämn i bloggen. Men ska blogga när jag får lite ork.

Viktigt att läsa!

Sök i bloggen

Fråga mig GÄRNA

57 besvarade frågor

Kategorier

REGISTER

Arkiv

Senaste inläggen

Hjälpmedel

Länkar

Sevärda Film-klipp

Kalender

Ti On To Fr
  1 2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14 15 16 17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2014 >>>

Flagcounter

Flag Counter

RSS

Tidigare år


Skapa flashcards