Direktlänk till inlägg 22 april 2014

Cykla UTE! Woohou!

Av Susanne Nietula Edenvik - 22 april 2014 22:01

Tillbringade förmiddagen på USÖ med en vän som står inför en operation. Tufft, men hon är tuff!
Det var mycket information och hon skulle träffa flera olika personer på sjukhuset. Rörigt värre tyckte jag som "står utanför", hur rörigt var det inte för henne då. Men nu är hon ett steg närmre i rätt riktning. Hon om någon klarar det!

Efter att jag skjutsat hem henne åkte jag hem för att käka lite. Många tankar efter den röriga fm...
Kände att jag var tvungen ut och få frisk luft och rensa hjärnan. Kom på att det skulle vara härligt att cykla UTE. Cyklade ju ute på flacka Öland förra sommaren på min lilla cykel. Det var en stor seger:
http://edenvik.bloggplatsen.se/2013/08/14/10099152-lyckan-ar-total-jag-kan-cykla-ute-igen/


Men jag cyklade på tok för långt i min ivrighet... Natten blev inte så bra:

http://edenvik.bloggplatsen.se/2013/08/15/10100767-natten-efter-ute-cykelturen/

Men, men, det rättade till sig och jag har lärt mig att inte cykla så himla långt!!


Nu idag skulle jag bara cykla ner till Degernäs 1,5 km från mitt hem. För att där nere ta en minipromis på max 20 minuter för knänas skull. Tycker knäna är bättre varannan dag nu :))) Tack vare minipromisar, alltid böjda knän och så den braiga hästmedicinen som jag har ätit i 7 veckor. Glucosamin är bra grejer det :))) Dessutom är nacken betydligt bättre sedan jag började med hästmedicinen !
http://edenvik.bloggplatsen.se/2014/03/05/10581695-glukosamin-mot-artros-spondylos-mm/

BioGlucomin Hästmedicin Glucosamin mot artros och spondylos  

BioGlucomin, glucosamin finns att köpa på Granngården för 399kr, räcker typ ett år till mig.


Iaf så gick jag ut och pumpade i luft i vintertrötta cykeldäcken. Sen bar det iväg :))) Mindes inte att cykeln var sååå liten. Är ju tvungen att cykla med rak rygg och nacke, viktigt! Men benen blir ju typ dubbelvikta! Hahaha jag undrade allt hur det såg ut?!? Men glömde bort sådana tankar innan jag cyklade över Rakavägen, max en minut från mitt hem ;)
Solen strålade och det var underbart härligt att känna vinden i håret :))) Jag kan cykla UTE!! Det är en sådan obeskrivlig härlig känsla när man återvinner styrkan och balansen i kroppen. När man klarar av att styra cykeln istället för att ramla. När man blir friskare istället för betydligt mer förlamad. Smärtfritt är det inte, men jag har blivit mycket friskare.

Lilla cykeln Gun. Cykla ute Cervikal spinal stenos myelopati spondylos

Parkerade lilla cykeln Gun (min normalstora cykel heter Dagny) Jag har döpt cyklarna efter tanterna som hade cyklarna från början.

Degernäs Degerfors

Tog en härlig minipromis med handträningsbollarna i händerna. Gick runt udden och längs stranden vid stora Degernäs. För mig är det magiskt. Naturen är så fantastisk vacker och det finns alltid massa fint att fotografera. Extra vackert när solen skiner och det blir så mycket olika nyanser :))) Vem behöver droger ;) Allt finns ju där om man verkligen tittar och är tacksam. Det är som att jag kliver in i en helt annan värld.

Naturen är underbar :)

Stora Degernäs strand Degernäs Beach Degerfors

Uppför stora backen tordes jag inte cykla med min nacke och inte vet jag ifall jag skulle orka heller för den delen!

Cykla UTE! Cervikal spinal stenos myelopati spondylos

Så uppför backen gick jag :)

Seger på seger tar mig vidare framåt. Jag klarar det här! Min hjärna är inställd på att jag ska ha ett bra och så friskt liv som möjligt. Jag har för mycket liv i mig :)))
En annan dag ska jag prova att cykla på "Dagny". Tänk om jag kan det nu, nu när jag har blivit så här pass frisk.

Nu ikväll har det väl varit lite extra besvärligt med nacken. Kan vara cyklingen, men kan även vara att mina tankar är hos min vän. Det blir ju att man spänner sig när man oroar sig. Ändå känner jag att hon fixar det här!!!

Sådärja under tiden jag skrev det här, har jag cyklat en mil inne :)

Det var längesen jag klarade en mil... nångång 2013. Knäna är definitivt bättre!! Och varken ben eller fötter domnade bort. Här kommer jag ;D

Dagens tänkvärda:
"Man måste lära sig vilken smärta som är farlig och inte.

Svårt men nödvändigt för att komma framåt och bli friskare."

#cervikal #spinal #stenos #myelopati #spondylos #glukosamin #glucosamine #hästmedicin #cykla #cyklaute #stark #balans #styrka #blodcirkulation

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Susanne Nietula Edenvik - 16 oktober 2019 03:36

Ja i måndags kom äntligen kallelsen till en kurs i "Basal Kroppskännedom" som jag själv önskat remiss om. Det ska bli spännande! Men jag fick min diagnos, medfödd Cervikal Spinal Stenos med myelopathi, spondylos och diskbråck i nacken, 2011. Vilket...

Av Susanne Nietula Edenvik - 7 oktober 2019 06:14


  Trasmattan - För bättre balans och livskvalite´   Hur ser min dag ut? Vad lägger jag egentligen min tid på? För att förtydliga hur dagarna ser ut så fick jag lära mig att använda mig av "Trasmattan" av min coach Mia på CoachingTeamet, Finsa...

Av Susanne Nietula Edenvik - 20 september 2019 14:19

Placeboexperimentet svt play Jätteintressant program om placeboeffekten! Man ska inte förakta placeboeffekten, man ska dra nytta av den. Placeboeffekten hjälper även fast man vet att det är placebo. Kroppens egna endorfiner. Tankens kraft är så mä...

Av Susanne Nietula Edenvik - 7 september 2019 20:30


  I veckan såg jag Vetenskapens värld - Frisk av naturen på Svt Play.Se programmet här:https://www.svtplay.se/video/23469350/vetenskapens-varld/vetenskapens-varld-sasong-2-frisk-av-naturenKan ses till 28 feb 2020 23.59 Info om programmet:"F...

Av Susanne Nietula Edenvik - 3 september 2019 04:26


29 augusti... Det är nu tre år sedan jag fick hjälp att ta steget att sjukskriva mig. Det var minst sagt ohållbart på arbetet. Ja hela livet var ohållbart... Utmattningen hade tagit över min hjärna...     Fokus på det som är bra   Solu...

Language

Pinterest

Presentation


Hej där! Här är min blogg =)
Här kommer jag skriva om livet med Cervikal Spinal Stenosis. Jag gör allt som står i min makt för att läka naturligt. Är utmattad sen 2016, därför är min aktivitet ojämn i bloggen. Men ska blogga när jag får lite ork.

Viktigt att läsa!

Sök i bloggen

Fråga mig GÄRNA

57 besvarade frågor

Kategorier

REGISTER

Arkiv

Senaste inläggen

Hjälpmedel

Länkar

Sevärda Film-klipp

Kalender

Ti On To Fr
  1 2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14 15 16 17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2014 >>>

Flagcounter

Flag Counter

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards