Alla inlägg den 3 maj 2014

Av Susanne Nietula Edenvik - 3 maj 2014 15:32

Hämtade min beställning igår med vitaminer :))) 1179kr :/
   

Vitaminvaruhuset har relativt bra priser och säljer märket Holistic som är ett mycket bra märke :)

Tillagt hösten 2014. Dessvärre är Vitaminvaruhuset styrda av Läkemedelsverket!!! Det gillar jag inte!!! Jag handlar inte hälsokost och gynnar ett företag som inte kan leverera den hälsokost jag behöver pga att de är styrda av Läkemedelsverket. Nej! Det finns många andra bra företag! Så nu är det färdighandlat där. Tack o hej!


Jag brukar jämföra lite priser med pricerunner.
Ja som sagt här gäller inga högkostnadsskydd. Blir lite sur för att medicinvärlden är så prioriterade!!! Money rules the world! =(
Om jag inte vill peta i mig mediciner med alla dessa biverkningar, utan vill gå min egen väg och försöka bygga upp min kropp med vitaminer, mineraler, antioxidanter mm så får jag snällt öppna plånboken.

Jag har iaf kommit på hur jag ska minska kostnaden för Gurkmeja och Glukosamin.

http://edenvik.bloggplatsen.se/2014/02/27/10570138-gurkmeja-istallet-for-inflammationsdampande-medicin/

http://edenvik.bloggplatsen.se/2014/03/05/10581695-glukosamin-mot-artros-spondylos-mm/
Jag spar in (elva tusen kr) 11000kr/år på Gurkmeja från kryddburken och allra minst 1000kr/år på Glucosamin från hästburken istället. Det är en del mer än en månadslön för mig...

B-komplex Vitamin B  
Jag har kört med, vad jag trott, en billigare variant av B-komplex från Friggs 33kr för 120 tabletter. Jag har ätit 3 tabl./dag som gett mig c:a 120% av RDI på just B12 som exempel. B-komplex innehåller ju många olika B-vitaminer.
Nu ska jag prova en burk av Holistic Mega B-komplex 144kr för 120 tabletter. Äter jag 1 tabl./dag kommer det ge mig 2000% av RDI av just vitamin B12.
Prisskillnad per månad blir bara 23kr/månad för den högre dosen. Inte ens 300kr mer/år. Man kan ju inte stirra sig blind på pris/burk, vilket i det här fallet är 33kr och 144kr. Ja det är bra att räkna efter ordentligt! Jag trodde faktiskt det skulle vara mycket större prisskillnad. Ser man dessutom till vilka doser Holistic Mega B-komplex ger så, får jag mycket mer för pengarna. Alltså tjänar jag som vill ha så hög dos på att använda den dyrare burken.

Nu är det vår och de dagar solen tittar fram + de dagar jag har möjlighet att få lite sol tillgodo så har jag minskat Vitamin D3 till min vår/höst dos 10000 IE/dygn. Det är ju onödigt att äta förstora doser i onödan. Dels för kostnaden men framförallt för kroppen.

Jag äter mycket och höga doser kosttillskott på eget bevåg. Det här känns rätt för mig.

Jag går mycket på känsla. Läser en del, skummar mycket, har fått en del vägledande tips och självklart tar jag vissa prover.

Provtagning Vitamin D3 värde Cervikal Spinal Stenos Spondylos Myelopati  

I juni har jag bestämt att kolla mitt vitamin D3 värde och... vad det nu var mer för prov? Minns inte. Jag har ordnat med Neurologen i Örebro om "remiss" till provtagning i Karlskoga. Så slipper jag ringa och bråka med Pilgårdens vårdcentralen i Degerfors. Tack gode gud att jag slipper stånga mig blodig för att få minsta lilla hjälp som ett enkelt test. Tack och lov tillhör jag Neurologen. Sååååååå TACKSAM!

Medicin känner jag starkt nej för! Ibland måste man ju förstås äta medicin. Men inte alltid. Många gånger hjälper inte medicinen det grundavgörande orsaken till sjukdom utan bara döljer eller lättar på symptomen.
Lästips: http://www.ehdin.com/?navid=10

Jag vill hjälpa min kropp att bli så hel som möjligt.
B-komplex, B-vitaminer ingår i många funktioner i cellerna. Funktioner som jag behöver.

"B-vitaminer är viktiga inom många områden av människans fysiska, mentala och känslomässiga välbefinnande. B-vitaminer kan inte lagras i vår kropp så vi är helt beroende av få i oss vår dagliga dos från kosten eller från extra tillskott."
Läs mer: http://www.dinavitaminer.se/b-vitamin/

"De vanligaste B-vitaminerna är:
Vitamin B1 (Tiamin)
Vitamin B2 (Riboflavin)
Vitamin B3 (Niacin)
Vitamin B5 (Pantotensyra)
Vitamin B6 (Pyridoxin)
Vitamin B8 (Biotin)
Vitamin B9 (Folsyra)
Vitamin B12 (Cobalamin)"
Läs mer: http://vitaminsidan.se/vitaminer/b-vitamin/

Jag kanske ska prova att ta B-komplex på kvällen till natten?:
http://www.immun.se/immun-filer/prod_data/b_vitamin.html

Ju mer man läser desto mer förvirrad ;) blir man. Det gäller att sålla och känna sig för vad som känns rätt för en själv.

Det allra bästa är såklart om man kan få i sig vitaminer mm genom kosten!!
Smarta källor till B-vitamin:
http://alltommat.se/smarta-kallor-till-b-vitamin/

Jag äter nyttigt, men jag kan omöjligt få i mig allt det min kropp behöver eftersom min kropp inte fungerar som den ska. Jag har kommit långt :) jag har blivit mycket friskare :) Men jag vill bli så frisk som bara är möjligt!
Mitt nervsystem, celler och kropp behöver kosttillskott. Jag blir hela tiden friskare :))) Jag tror att en dag kommer jag kunna dra ner på de höga doserna med kosttillskott :) Tanken kommer svävande ibland. Jag kanske är närmare än jag tror? Jag väntar in min magkänsla. Den har styrt mig rätt de senaste tre åren.

Det bor nog en liten häxa i mig ;D
Det bor nog en liten häxa i mig ;D  
Jag känner mig relativt frisk trots att jag är sjuk. En frisk människa behöver inte ha mössa på sig inne när det är 22 grader varmt... Mår bättre när det är + 24 grader :)))

Hur det än är. Att tro är jätteviktigt. Placeboeffekten ska man inte förringa!!!

Måste komma ihåg att skriva ett inlägg om det :)
ALLT som kan hjälpa är bra :)
Tankens makt är mäktig.

Dagens tänkvärda:
"Vad behöver just min kropp för att bli friskare?"


#Cervikal #Spinal #Stenos #Myelopati #Spondylos #Hälsa #BliFriskare #Rökfri #Vilja #Envis #Häxa #Gurkmeja #Kosttillskott #vitaminer #mineraler #antioxidanter #Holistic #B-komplex #B1 #B2 #B3 #B5 #B6 #B8 #B9 #B12 #vitamin #D3 #glukosamin #glucosamin

Language

Pinterest

Presentation


Hej där! Här är min blogg =)
Här kommer jag skriva om livet med Cervikal Spinal Stenosis. Jag gör allt som står i min makt för att läka naturligt. Är utmattad sen 2016, därför är min aktivitet ojämn i bloggen. Men ska blogga när jag får lite ork.

Viktigt att läsa!

Sök i bloggen

Fråga mig GÄRNA

57 besvarade frågor

Kategorier

REGISTER

Arkiv

Senaste inläggen

Hjälpmedel

Länkar

Sevärda Film-klipp

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3 4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26 27
28
29
30
31
<<< Maj 2014 >>>

Flagcounter

Flag Counter

RSS

Tidigare år


Skapa flashcards