Direktlänk till inlägg 4 maj 2014

Knäna klarar äääntligen att cykla 1 mil på ettan :)))))

Av Susanne Nietula Edenvik - 4 maj 2014 13:13

Känner mig sååå grymt lättad. Äntligen händer det grejer. Knäna klarar äntligen att cykla en mil på ettan! YES!

"And I feel alright, and I feel alright,
'Cause I worked it out, yeah I worked it out.
I'll be doin' this, if you ever doubt" ;D

Mina knän har plågat mig hela det här året. Minns inte riktigt när det började... Men vet att jag från januari 2014 var tvungen att börja sitta i kassan istället för att stå.

Jag brukar till 90% stå när jag jobbar i kassan för att avlasta nacken. Även om fötter eller ben varit trötta, svaga eller bränt av smärta har jag "vackert" försökt stå iaf pga Spinal stenos nacken.

I samband med att knäna blev sämre blev nacken tackolov bättre. Mycket bättre :D

Jag har i princip klarat att suttit i kassan till 90%. Jag har ju såklart varit superglad över det :)))) samtidigt som jag har tålmodigt kämpat mig fram med mina rent ut sagt j-a knän =(((
Nu är det ju så att i nacken sitter det massor med nerver mm som styr hela kroppen... Så får jag välja... så väljer jag såklart urkassa knän. Men är nu lycklig över att de äntligen är bättre :)))


Båda knäna har varit besvärliga. Men höger knät har varit allra sämst. Troligtvis Bakerscysta (eller Bursta eller Bursit eller vad det var sg sa mer som förslag? Minns inte just nu.) Ofarligt iaf :))))
Iaf hade jag som svullnader i knävecken, typ knäskål i knävecket. Och ont. Det har känts som att köttet dras isär i knävecken. Strålat ner i vaderna och upp i låren. Nästan som ischias fast från knäna.
BackOnTrack knäskydd Bakerscysta  

www.backontrack.se


Det här har hjälpt mig:

Jag har använt BackOnTrack knäskydd i princip dygnet runt. För värme, stöd och blodcirkulation av de infraröda strålarna.
Stödstrumpor dagtid eftersom vaderna svullnat.
Suttit i kassan på jobbet istället för att stå.
Började med Glukosamin, hästmedicin ;) 

http://edenvik.bloggplatsen.se/2014/03/05/10581695-glukosamin-mot-artros-spondylos-mm/
Sänkt sadeln en aning på cykeln inne. Cyklat på lättaste växeln. Cyklat max så långt knäna klarat 1-5 km/gång.
Jag haft "knäna i ytterläge förbud". Alltså knäna ständigt böjda, aldrig raka.

Minipromisar på max 20 minuter.


Sjukgymnasten sa att när jag väl blir bättre skulle jag vänta flera veckor innan jag ökade på 5 minuter på promenaderna. I mina öron var det ett stort straff!! Jag som känner efter för stunden och kör det jag klarar. Skulle jag vänta i VECKOR!!!!
Veckor blev till månader....

Jag har varit förbannad, lidit, tÅlmodig, bitit ihop och kämpat på så gott jag orkat. Jag har haft förståelse för mig själv att jag inte orkat alla dagar. Jag har varit missnöjd, tjutfärdig nästan tår på ögonfransen, men mest FÖRBANNAD =((( Träningsgnistan slocknat...

Å NU ÄNTLIGEN VÄNDER DET. Svullnaderna i knävecken har minskat, strålningarna från knäna har minskat till tunnare strimmor och känslan av att köttet i knävecken dras isär har minskat. Jag kan gå lite fortare och med lite rakare knän.

I slutet på april utökade jag mina minipromisar till hela 2km. Tjoho! Belönas med god fika ;)  
I slutet på april utökade jag mina minipromisar till hela 2km. Tjoho! Belönas med god fika ;)


Nu vågar jag äntligen tro på en härlig sommar, idag har knäna hållit i en hel vecka att cykla 1 mil på ettan.
Benen försvinner inte, inte fötterna heller. Bara lite extra nervryckningar i armarna och kinderna och haka pirrar och bränner lite. Men det är ingen fara alls.

Repeat, repeat ;D
"And I feel alright, and I feel alright,
'Cause I worked it out, yeah I worked it out.
I'll be doin' this, if you ever doubt" ;D

Kroppen är fantastisk!! :))

Dagens tänkvärda:
"ÄNTLIGEN! Jag har ju sagt att 2014 är mitt år!"

#Cervikal #Spinal #Stenos #Myelopati #Spondylos #BackOnTrack #Bakerscysta #Knän #Aldrigytterläge #Ytterlägeförbud #Tålamod #Stödstrumpor #Cykla #Minipromis #Hästmedicin #Glukosamin #Knäskåliknävecken #Hälsa #BliFriskare #Rökfri #Vilja #Envis #Pepp #känslanavattköttetdrasisär #strålaruppostrålarner


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Susanne Nietula Edenvik - 16 oktober 2019 03:36

Ja i måndags kom äntligen kallelsen till en kurs i "Basal Kroppskännedom" som jag själv önskat remiss om. Det ska bli spännande! Men jag fick min diagnos, medfödd Cervikal Spinal Stenos med myelopathi, spondylos och diskbråck i nacken, 2011. Vilket...

Av Susanne Nietula Edenvik - 7 oktober 2019 06:14


  Trasmattan - För bättre balans och livskvalite´   Hur ser min dag ut? Vad lägger jag egentligen min tid på? För att förtydliga hur dagarna ser ut så fick jag lära mig att använda mig av "Trasmattan" av min coach Mia på CoachingTeamet, Finsa...

Av Susanne Nietula Edenvik - 20 september 2019 14:19

Placeboexperimentet svt play Jätteintressant program om placeboeffekten! Man ska inte förakta placeboeffekten, man ska dra nytta av den. Placeboeffekten hjälper även fast man vet att det är placebo. Kroppens egna endorfiner. Tankens kraft är så mä...

Av Susanne Nietula Edenvik - 7 september 2019 20:30


  I veckan såg jag Vetenskapens värld - Frisk av naturen på Svt Play.Se programmet här:https://www.svtplay.se/video/23469350/vetenskapens-varld/vetenskapens-varld-sasong-2-frisk-av-naturenKan ses till 28 feb 2020 23.59 Info om programmet:"F...

Av Susanne Nietula Edenvik - 3 september 2019 04:26


29 augusti... Det är nu tre år sedan jag fick hjälp att ta steget att sjukskriva mig. Det var minst sagt ohållbart på arbetet. Ja hela livet var ohållbart... Utmattningen hade tagit över min hjärna...     Fokus på det som är bra   Solu...

Language

Pinterest

Presentation


Hej där! Här är min blogg =)
Här kommer jag skriva om livet med Cervikal Spinal Stenosis. Jag gör allt som står i min makt för att läka naturligt. Är utmattad sen 2016, därför är min aktivitet ojämn i bloggen. Men ska blogga när jag får lite ork.

Viktigt att läsa!

Sök i bloggen

Fråga mig GÄRNA

57 besvarade frågor

Kategorier

REGISTER

Arkiv

Senaste inläggen

Hjälpmedel

Länkar

Sevärda Film-klipp

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3 4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26 27
28
29
30
31
<<< Maj 2014 >>>

Flagcounter

Flag Counter

RSS

Tidigare år


Skapa flashcards