Direktlänk till inlägg 27 maj 2014

Intervju om Orduppfattning & Nervsmärta

Av Susanne Nietula Edenvik - 27 maj 2014 23:28

Huvuduppgiften för lediga dagen var att:
besikta bilen, check!
en intervju angående nervsmärta. check!
Räkna ut stegtävlingen som jag haft på jobbet......
planera lite jobb......
Goaste kissen Luna  
Nåja 2 av 4 på den redan hårt reducerade listan avklarade.
Vi vilade mycket idag Luna o jag :) Vi behövde det!?

Intervjun var inspirerande och pågår i 10 länder. Det handlade om nervsmärta, hur det uppfattas, hur själva orden uppfattas i olika länder. Exempelvis: "Myrkrypningar" för mig handlar om en lättare känsla. En känsla av att smådjur kryper under eller på huden. Att man inte klarar av att vara still för att det är så mycket obehagskänsla så spyan sitter uppe i halsen. Å därför måste jag röra mig, röra mig... För några andra i ett annat land betydde det mer smärtsam stickande känsla.
Ett annat ex var "Brännande". Som jag tolkar brännande så är det varmt, obehaglig värmande, brännande smärta som oftast flyttar omkring på eller i kroppen. Otrevlig känsla men inget som jättestör mig (efter mer än 3 år). Däremot känslan av brinnande, svets låga, glödande kol mm då tycker jag det är tufft.

Känslan av brinnande händer nervsmärta neuropatisk smärta  

Då måste jag definitivt röra på mig och andas medvetet.

http://medvetenandning.se/


Där tyckte vi inte heller lika. Så himla intressant. Brinner det så brinner det! Och bränner det så bränner det!

Nähä inte plättlätt.

Mycket handlar om hur man tolkar ord och känslor. Vet med mig att jag härdar ut mycket smärta genom undersökningar jag gjort.

Men viktigt att översättningen blir rätt så att man kan jämföra länder.
Men jag tyckte att det var väldigt simpelt, borde vara fler nyanser. MEN det beror ju på vad man är ute efter!
Iaf lättförtjänta pengar 150kr/ 15 minuter. Blir en fin timpenning eller kvartspenning om man tänker som I och jag ;) Kanske är sådana här extrajobb jag ska ragga för att dryga ut den lilla kassörskelönen ;D


Läs lite mer om Nervsmärta/Neuropatisksmärta i min presentation: 

http://edenvik.bloggplatsen.se/presentation/

Bara 3 arbetsdagar kvar.
Onsdag, fredag o lördag. Sen semester :))))))
Torsdagen är röd och ledig och då ska det vilas! För på natten fylls bilen med resväskor och blivande studenter. Då kör vi mot Arlanda. Sonen och hans klasskamrater åker till solen en vecka :) Gött för dem! Mammorna är inte alls nervösa ;D
Så tidigt fredagmorgon åker jag hemåt igen. Hoppas på att hinna vila innan eftermiddagsskiftet börjar...
Jag hoppas att jag klarar att sitta still o köra så här långt...... Ok 25 mil, men det blir ju 50 mil. Hade varit en baggis när jag var frisk... Men nu är jag inte frisk! Efter 10mil kommer ansiktet garanterat vara delvis bortdomnat och armarna brinna. Men jag är friskare än på flera år, även om just maj månad är svajigt. Ja, ja det blir nog bra :)

Ibland tycker jag att det är så himla konstigt. Det är så många runtomkring mig som blir sjuka. Det är typ aldrig någon runtom min man som blir sjuk.
Min ena sjuka vän I har inte hunnit återhämta sig än och inte fått alla svar än. Så blir en annan vän sjuk... Hon kom väldigt snabbt in i tryggt förvar. Känns både på gott o ont. Men nu är hon iaf på bästa stället.

Varför blir så många unga sjuka som har små barn som behöver sina föräldrar.

Många tankar... GAH!!!
Fin men kall o bekymmersam dag 27 maj 2014  
Fin dag men kall o bekymmersam dag 27 maj 2014.

Vad händer? Många bekymrade tankar! GAH!!!

Dagens tänkvärda:
"Skickar mycket power-styrka till min vän!
Jag gört!"

#cervikal #spinal #stenos #myelopat #spondylos #nervsmärta #neuropatisksmärta #neuropatisk #vänner #sjukdomar #snartsemester

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Susanne Nietula Edenvik - 16 oktober 2019 03:36

Ja i måndags kom äntligen kallelsen till en kurs i "Basal Kroppskännedom" som jag själv önskat remiss om. Det ska bli spännande! Men jag fick min diagnos, medfödd Cervikal Spinal Stenos med myelopathi, spondylos och diskbråck i nacken, 2011. Vilket...

Av Susanne Nietula Edenvik - 7 oktober 2019 06:14


  Trasmattan - För bättre balans och livskvalite´   Hur ser min dag ut? Vad lägger jag egentligen min tid på? För att förtydliga hur dagarna ser ut så fick jag lära mig att använda mig av "Trasmattan" av min coach Mia på CoachingTeamet, Finsa...

Av Susanne Nietula Edenvik - 20 september 2019 14:19

Placeboexperimentet svt play Jätteintressant program om placeboeffekten! Man ska inte förakta placeboeffekten, man ska dra nytta av den. Placeboeffekten hjälper även fast man vet att det är placebo. Kroppens egna endorfiner. Tankens kraft är så mä...

Av Susanne Nietula Edenvik - 7 september 2019 20:30


  I veckan såg jag Vetenskapens värld - Frisk av naturen på Svt Play.Se programmet här:https://www.svtplay.se/video/23469350/vetenskapens-varld/vetenskapens-varld-sasong-2-frisk-av-naturenKan ses till 28 feb 2020 23.59 Info om programmet:"F...

Av Susanne Nietula Edenvik - 3 september 2019 04:26


29 augusti... Det är nu tre år sedan jag fick hjälp att ta steget att sjukskriva mig. Det var minst sagt ohållbart på arbetet. Ja hela livet var ohållbart... Utmattningen hade tagit över min hjärna...     Fokus på det som är bra   Solu...

Language

Pinterest

Presentation


Hej där! Här är min blogg =)
Här kommer jag skriva om livet med Cervikal Spinal Stenosis. Jag gör allt som står i min makt för att läka naturligt. Är utmattad sen 2016, därför är min aktivitet ojämn i bloggen. Men ska blogga när jag får lite ork.

Viktigt att läsa!

Sök i bloggen

Fråga mig GÄRNA

57 besvarade frågor

Kategorier

REGISTER

Arkiv

Senaste inläggen

Hjälpmedel

Länkar

Sevärda Film-klipp

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3 4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26 27
28
29
30
31
<<< Maj 2014 >>>

Flagcounter

Flag Counter

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards