Direktlänk till inlägg 8 juli 2014

Allt är relativt

Av Susanne Nietula Edenvik - 8 juli 2014 23:28


När "ingenting" fungerar måste man förändra.


SUCK! Jobbiga dagar... Tycker jag förändrar massa saker i mitt liv, men kör fast iaf hela tiden.
Tycker att jag har kontroll på nacken igen och det är det absolut viktigaste i mitt liv.

Knävecken har nu krånglat i 6 månader. Känns som "köttet" i knävecken dras isär och det strålar upp i låret och ner i vaden. GAH!!! Jag är så TRÖTT på mina knän, de förstör min "go"-känsla. Knävecken har visserligen blivit bättre, jag har ju inte längre "knäskålar" i knävecken. Försöker tänka på att aldrig ha knäna i ytterläge.
Men att hela tiden vara begränsad minskar min träningslust som i sin tur minskar mina muskler och styrka. Kämpa, kämpa!

Urinvägsinfektionen + feber är inne i 5:e veckan...

Jag är mycket tacksam att jag numera känner att jag kissar taggtråd.

Jag får nog uvi upprepade gånger för att jag inte alltid känner att jag är kissnödig, jag kissar inte klart. Det blir bakterier, uvi och risk för njurbäckeninflammation, hua det vill jag inte ha igen :/ En gång blev jag inlagd med antibiotika intravenöst :/ Väntade för länge :/
Men uvi och småfebrig tar på krafterna. Jag är iaf nästintill fri från förkylningen, nästan :)
Vill ju inte äta antibiotika utan provar nu: D-Mannose:
http://edenvik.bloggplatsen.se/2014/07/05/10774861-kan-d-mannose-och-berocca-hjalpa-mot-urinvagsinfektion/


Vi har ju inte direkt flyt här hemma heller. Så idag var det tungt... Är ju inte konstigt att man blir lite störd av alla problem ;D
Efter en tung morgon/förmiddag var jag tvungen att släpa mig ut på en sakta promis. I med musik i lurarna. Högt så det typ överröstar mina tankar.

Sakta gick jag, solen sken och allt luktade så gott nere vid golfbanan.

Susanne Nietula Edenvik Cervikal Spinal Stenos Myelopati Spondylos  

Mötte en rullstol, då bytte jag perspektiv genast!

Hur kunde jag glömma???

ALLT ÄR JU RELATIVT!

Så viktigt att komma ihåg. Speciellt när det är saker man inte kan rå på.
Stort tack till rullstolen som väckte mig idag. Man behöver sådana där väckarklockor. Små och stora tecken som kan leda en framåt.

Under dagen bestämde jag mig för att förändra mina träningsutmaningar.

Läste igenom min motivation (från våren 2012) på Runkeeper häromdagen: 

Nu någon dag senare inser jag att det var nyttigt att läsa.
40 mil UNDER mitt mål för promis/cykel under 6 månader. Det är promenaderna som har varit svårast att få ihop. Men cyklingen har varit svår för knäna med trots att jag cyklar på lättaste.
Runkeeper Första halvåret 2014  
Jag fick iaf ihop strax över 200 mil på ett halvår. Det får jag vara nöjd med i det skick jag är.
Kanske finns en mening med att knävecken hindrar mig?? Jag har läst om personer med Cervikal Spinal Stenos som tränar så de blir helt utslitna istället.
Nån mening är det nog. Vill trösta mig med det iaf ;)

Mitt nya träningsmål som jag ska prova är: max 3 km/tillfälle som jag cyklar eller promenerar.

Efter jobbet handlade jag grapefrukt och citroner.
Så kvällens insats mot uvi blev:
Kvällsmat: Yoghurt med mycket lingon och blåbär x 2.
Efter träningen blev det kokt ägg och egenpressad grapefrukt.
Lingon Blåbär Grapefrukt Citron  
Tycker redan det känns bättre nu på kvällen. Taggtråden kanske är utkissad ;) Wish, wish, wish :)

Snart dags för Berocca, massor med C-vitamin i, närmare bestämt 500mg/625% av RDI. Plus Magnesium så musklerna får slappna av när jag ska sova :) Magnesium är bra mot kramp, nervryckningar och bidrar till nervsystemets normala funktion och till normal muskelfunktion. 460mg Magnesium/dygn är jag uppe i nu :)


Tillagt hösten 2014. Slutat med Berocca. Råder ingen att använda vitaminer och mineraler i brusform. Innehåller massa onyttigt som aspartam och annat skit. Så jag slutade med Berocca.

Dagens tänkvärda:
"Allt är relativt"

#Cervikal #Spinal #Stenos #Myelopati #Spondylos #Förändramål #Hälsa #BliFriskare #Rökfri #Vilja #Envis #Pepp
#ryggmärg #tecken #nervsmärta #taggtråd #uvi #lingon #blåbär #grapefrukt #citron #D-Mannose #Berocca #C-vitamin #urinvägsinfektion #knäveck #Magnesium

 
 
Ingen bild

Lisa

9 juli 2014 13:08

Styrkekramar till dej <3 !
Vi kämpar på hela tiden, det är som en berg o dalbana. Det går upp o det går ner. Blir ibland så trött på alla friska som gnäller på det minsta, de skulle leva vårt liv en vecka, då kunde de gnälla sen !!
Kämpa på! Kramar <3

Susanne Nietula Edenvik

9 juli 2014 23:30

Tack Lisa "hjärta"
Mina hjärtan försvinner...mystiskt?
Ja tänk om alla fick prova en vecka :D skulle vara så nyttigt! Nu tror jag hornen kom fram ;D
Snaaaart är vi bättre "hjärta" Styrkekramar!!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Susanne Nietula Edenvik - 16 oktober 2019 03:36

Ja i måndags kom äntligen kallelsen till en kurs i "Basal Kroppskännedom" som jag själv önskat remiss om. Det ska bli spännande! Men jag fick min diagnos, medfödd Cervikal Spinal Stenos med myelopathi, spondylos och diskbråck i nacken, 2011. Vilket...

Av Susanne Nietula Edenvik - 7 oktober 2019 06:14


  Trasmattan - För bättre balans och livskvalite´   Hur ser min dag ut? Vad lägger jag egentligen min tid på? För att förtydliga hur dagarna ser ut så fick jag lära mig att använda mig av "Trasmattan" av min coach Mia på CoachingTeamet, Finsa...

Av Susanne Nietula Edenvik - 20 september 2019 14:19

Placeboexperimentet svt play Jätteintressant program om placeboeffekten! Man ska inte förakta placeboeffekten, man ska dra nytta av den. Placeboeffekten hjälper även fast man vet att det är placebo. Kroppens egna endorfiner. Tankens kraft är så mä...

Av Susanne Nietula Edenvik - 7 september 2019 20:30


  I veckan såg jag Vetenskapens värld - Frisk av naturen på Svt Play.Se programmet här:https://www.svtplay.se/video/23469350/vetenskapens-varld/vetenskapens-varld-sasong-2-frisk-av-naturenKan ses till 28 feb 2020 23.59 Info om programmet:"F...

Av Susanne Nietula Edenvik - 3 september 2019 04:26


29 augusti... Det är nu tre år sedan jag fick hjälp att ta steget att sjukskriva mig. Det var minst sagt ohållbart på arbetet. Ja hela livet var ohållbart... Utmattningen hade tagit över min hjärna...     Fokus på det som är bra   Solu...

Language

Pinterest

Presentation


Hej där! Här är min blogg =)
Här kommer jag skriva om livet med Cervikal Spinal Stenosis. Jag gör allt som står i min makt för att läka naturligt. Är utmattad sen 2016, därför är min aktivitet ojämn i bloggen. Men ska blogga när jag får lite ork.

Viktigt att läsa!

Sök i bloggen

Fråga mig GÄRNA

57 besvarade frågor

Kategorier

REGISTER

Arkiv

Senaste inläggen

Hjälpmedel

Länkar

Sevärda Film-klipp

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5 6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2014 >>>

Flagcounter

Flag Counter

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards