Direktlänk till inlägg 28 juli 2014

Ökar Vitamin D3 till 15000 IE/dygn igen!

Av Susanne Nietula Edenvik - 28 juli 2014 23:20

2 juni var jag till labb i Karlskoga och lämnade bl.a Vitamin D3 prov 25-OH-D.
Samma dag sänkte jag mitt Vitamin D3 intag till 5000 IE.

Några veckor senare fick jag brev från min neurologläkare. Mitt vitamin D3 värde låg på 252. Så hon rådde mig att sänka min dos.
Vilket jag redan gjorde den 2 juni.

Den här sommaren har varit besvärlig för mig med urinvägsbesvär sedan första veckan i juni och har fortfarande inte blivit bra :/ Dessutom var jag förkyld i flera veckor. Feberfri först 11 juli.
Knäna har krånglat sedan januari och nu i juli har jag dragit ner hårt på mina träningsmål angående promis och cykling. Jag kommer inte framåt!!! Jag blir så frustrerad!!

Dessutom bråkar benen, speciellt höger lår domnar bort, strålar, svider och domnar bort mer på djupet.

Benen lyder inte. När jag promenerar så tar det stopp.

Alltså det går inte att komma fram... Det är bara att stå och vänta och vila. Gå, vila, gå vila... Måste kämpa på!! Antagligen är ryggmärg och nervrötter i kläm så att signalerna till benen störs precis som jag hade 2011. Orolig... JA! Men jag är övertygad om att det kommer lösa sig den här gången också. Tröstar mig med att jag haft mycket värre tider när jag bara kunde gå typ 5 meter, vila, 5 meter, vila....

Drar slutsats om min jobbiga sommar att det är dags att öka på vitamin D3 till min vinterdos 15000 IE mitt i Sveriges högsommar värme.

"...muskelförlust. Atrofin kan dock reverseras med tillräcklig dos och duration av D-vitamin, vilket också förbättrar neuromuskulär koordination. På molekylärnivå påverkar D-vitamin både kalciumjontransport och syntes av bla aktin och troponin C"
"En rimlig indikation för D-vitaminbehandling är substitution vid otillräcklig tillgång från sol eller kost för att förebygga negativa hälsoeffekter av D-vitaminbrist oavsett grundsjukdom. 25-OH-D-nivån bör höjas till 75?150 nmol/l. Det bör betonas att det här inte rör sig om farmakologiska megadoser, utan om återställande av den naturliga D-vitamintillgången."
Källa:
http://www.lakartidningen.se/Functions/OldArticleView.aspx?articleId=6279

Vitamin D3 är ett mirakelvitamin för mig. Jag tror att det kan vara en hjälp till att mina ben ska lyda mig bättre. Tiden får utvisa.

Mitt upp i alltihopa har vi varit rökfria i 123 dagar, jippie :)))) Samtidigt som jag inte har kunnat cyklat och promenerat som jag vill... Gissar att jag på första halvåret 2014 låg minus 40 cykelmil och säkert minus 30 promismil :////
Vilket har resulterat i +7kg.
Ingen katastrof, men jag känner mig fluffig. Och i min osäkra kroppskontroll situation så vill jag ärligt inte gå upp för mycket! Det är ju inte muskler som tillkommit...

Positivt iaf att jag är lite starkare i handlederna och fingrarna igen! :))))) Yeah!!

Dagens tänkvärda:
"Är rädsla en väg tillbaks till gotempokämparandan?"

Cervikal #Spinal #Stenos #Myelopati #Spondylos #Hälsa #BliFriskare #Rökfri #Vilja #Envis #Pepp
#ryggmärgikläm #ryggmärg #nervrötterikläm #nervrötter #nervsmärta #bränner #bensomintelyder #vitaminD3 #15000ie #uvi
gotempokämparandan

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Susanne Nietula Edenvik - 16 oktober 2019 03:36

Ja i måndags kom äntligen kallelsen till en kurs i "Basal Kroppskännedom" som jag själv önskat remiss om. Det ska bli spännande! Men jag fick min diagnos, medfödd Cervikal Spinal Stenos med myelopathi, spondylos och diskbråck i nacken, 2011. Vilket...

Av Susanne Nietula Edenvik - 7 oktober 2019 06:14


  Trasmattan - För bättre balans och livskvalite´   Hur ser min dag ut? Vad lägger jag egentligen min tid på? För att förtydliga hur dagarna ser ut så fick jag lära mig att använda mig av "Trasmattan" av min coach Mia på CoachingTeamet, Finsa...

Av Susanne Nietula Edenvik - 20 september 2019 14:19

Placeboexperimentet svt play Jätteintressant program om placeboeffekten! Man ska inte förakta placeboeffekten, man ska dra nytta av den. Placeboeffekten hjälper även fast man vet att det är placebo. Kroppens egna endorfiner. Tankens kraft är så mä...

Av Susanne Nietula Edenvik - 7 september 2019 20:30


  I veckan såg jag Vetenskapens värld - Frisk av naturen på Svt Play.Se programmet här:https://www.svtplay.se/video/23469350/vetenskapens-varld/vetenskapens-varld-sasong-2-frisk-av-naturenKan ses till 28 feb 2020 23.59 Info om programmet:"F...

Av Susanne Nietula Edenvik - 3 september 2019 04:26


29 augusti... Det är nu tre år sedan jag fick hjälp att ta steget att sjukskriva mig. Det var minst sagt ohållbart på arbetet. Ja hela livet var ohållbart... Utmattningen hade tagit över min hjärna...     Fokus på det som är bra   Solu...

Language

Pinterest

Presentation


Hej där! Här är min blogg =)
Här kommer jag skriva om livet med Cervikal Spinal Stenosis. Jag gör allt som står i min makt för att läka naturligt. Är utmattad sen 2016, därför är min aktivitet ojämn i bloggen. Men ska blogga när jag får lite ork.

Viktigt att läsa!

Sök i bloggen

Fråga mig GÄRNA

57 besvarade frågor

Kategorier

REGISTER

Arkiv

Senaste inläggen

Hjälpmedel

Länkar

Sevärda Film-klipp

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5 6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2014 >>>

Flagcounter

Flag Counter

RSS

Tidigare år


Ovido - Quiz & Flashcards