Direktlänk till inlägg 5 oktober 2014

Glutenintolerans - Autoimmuna sjukdomar - Näringsbrist

Av Susanne Nietula Edenvik - 5 oktober 2014 23:00


Näringsbrist, min kropp tar inte upp näringen som den ska. Som om det inte är nog med att jorden är utarmad så att maten inte innehåller det den ska längre.

I mitten på september var jag på SCIO - Energimedicin - Alternativ Medicin

http://edenvik.bloggplatsen.se/2014/09/25/10871429-scio-energimedicin-alternativ-medicin/

Mina tarmar tar inte upp näringen som de ska. Jag har undvikit vetemjöl i många år nu. Magen har blivit fantastiskt bra, har jag tyckt. Men Scio påvisade näringsbrist. Mitt immunförsvar låg bara på en tvåa.

Kan det vara gluten som är boven? Jag äter visserligen bara några Finn Crisp/dag, de är gjorda på råg. Det räcker för att skada tarmluddet...


"Gluten är ett rent gift. Vi kan inte bryta ner gluten och gluten gör så att vårt tarmludd bryts ner, som i sin tur leder till näringsbrist. 

Tecken på gluten intolerans kan vara: huvudvärk, migrän, ont i leder, andningssvårigheter, svarta ringar under ögonen, hjärndimma, trötthet, försvagat immunsystem, oförklarad infertilitet, svår mensvärk, autoimmuna sjukdomar, humörsvängningar, ångest, depression och ADD. Snacka om att vi inte bör äta gluten om gluten kan ge alla dessa sjukdomar och ohälsa.

6 av 10 är känsliga mot gluten. Är man känslig mot gluten yttrar det sig OFTAST i magen och symptom kan vara uppsvälld, gasig, förstoppad eller diarré. Men, det är inte alltid det yttrar sig just i magen. Magen hänger ihop med hjärnan. Därför kan man få problem med lederna, hjärndimma, dåligt minne, dålig syn, andningssvårigheter osv."

Läs mer: http://madeleineschoice.wordpress.com/2014/03/11/gluten-ar-ett-absolut-gift-for-kroppen-och-bor-undvikas-helt/

 

Jag har trott att min mage mår bra. Allt är relativt...

 

Allt är också en process. Man får ta en liten bit i taget. Scio sa ifrån om Pumkin, pumpakärnor, att det blev inflammation i just min mage. Så det har jag försökt att plocka bort nu. Nästa steg blir att ta bort Finn Crisp så att jag blir helt glutenfri. Jag har köpt glutenfria havregryn,

Jag har även börjat med Surkål, naturligt probiotika.

Surkål naturligt probiotika  

Jag har ökat på alla vitaminer och mineraler. Lagt till cellsalter, aminosyror och multivitaminer. Äter även massa spenat varje dag för att öka järnvärdet. Minskat på bananerna, visserligen bryter min kropp ner fruktos bra.


Läsvärda sidor:

http://www.celiaki.se/

http://www.lakartidningen.se/Klinik-och-vetenskap/Klinisk-oversikt/2014/03/Celiaki-ar-en-vanlig-sjukdom-som-ar-latt-att-missa/

http://www.1177.se/Stockholm/Stall-en-anonym-fraga/Fragor/Vad-ar-dermatitis-herpetiformis-for-nagot/?ar=True

http://www.kostkoll.se/blog.php?bid=299

 

Dagens tänkvärda:

"Jag är på G.

G som i glutenfri."

 

#celiaki #glutenintolerans #glutenfri #autoimmunasjukdomar #näringsbrist #hjärndimma #ontilederna #dåligsyn #magen #trötthet #försvagatimmunsystem #allergi #utslag 

 

 
 
Ingen bild

Lisa

6 oktober 2014 15:56

Jag äter inte heller gluten numer. Kan tipsa dej om ett gott knäckebröd som jag bakar.
I originalreceptet skulle det vara majsmjöl men det hade jag inget hemma så jag tog glutenfria havregryn o malde till mjöl (körde dom i matberedaren )
2dl havregryn
1dl skalade sesamfrön
1dl solroskärnor
1/2 dl hela linfrön
1 tsk salt
1/2 dl rapsolja
2 1/2 dl kokande vatten
jag smaksatte med torkad oregano o rosmarin, välj de kryddor du gillar
smeta ut allt på en bakplåtsfylld plåt o in i ugnen 50-60 min i 150 grader. De blir jätte goda. Rätt så spröda men det får man ta :).
Kram <3

Susanne Nietula Edenvik

6 oktober 2014 16:38

TACK bästa Lisa!! Som på beställning :))) Bara att köra igång o baka :D
Tror förresten att det är nog inte så bra med majsprodukter... Jag undviker majs, har läst att det korsar m gluten plus att det är mycket GMO-tjosan.
Kram kram!!

 
Ingen bild

Lisa

6 oktober 2014 16:58

Vasse god :). Jag äter inte heller majs nu så glutenfritt havregryn var perfekt :). Hoppas du kommer gilla dom. Detta är det godaste knäckebrödet hittills jag bakat. Kramar

Susanne Nietula Edenvik

7 oktober 2014 11:48

Gott, gott :D Jag hade även i nyponskalsmjöl rikt på c-vitamin ;D
Kram

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Susanne Nietula Edenvik - 16 oktober 2019 03:36

Ja i måndags kom äntligen kallelsen till en kurs i "Basal Kroppskännedom" som jag själv önskat remiss om. Det ska bli spännande! Men jag fick min diagnos, medfödd Cervikal Spinal Stenos med myelopathi, spondylos och diskbråck i nacken, 2011. Vilket...

Av Susanne Nietula Edenvik - 7 oktober 2019 06:14


  Trasmattan - För bättre balans och livskvalite´   Hur ser min dag ut? Vad lägger jag egentligen min tid på? För att förtydliga hur dagarna ser ut så fick jag lära mig att använda mig av "Trasmattan" av min coach Mia på CoachingTeamet, Finsa...

Av Susanne Nietula Edenvik - 20 september 2019 14:19

Placeboexperimentet svt play Jätteintressant program om placeboeffekten! Man ska inte förakta placeboeffekten, man ska dra nytta av den. Placeboeffekten hjälper även fast man vet att det är placebo. Kroppens egna endorfiner. Tankens kraft är så mä...

Av Susanne Nietula Edenvik - 7 september 2019 20:30


  I veckan såg jag Vetenskapens värld - Frisk av naturen på Svt Play.Se programmet här:https://www.svtplay.se/video/23469350/vetenskapens-varld/vetenskapens-varld-sasong-2-frisk-av-naturenKan ses till 28 feb 2020 23.59 Info om programmet:"F...

Av Susanne Nietula Edenvik - 3 september 2019 04:26


29 augusti... Det är nu tre år sedan jag fick hjälp att ta steget att sjukskriva mig. Det var minst sagt ohållbart på arbetet. Ja hela livet var ohållbart... Utmattningen hade tagit över min hjärna...     Fokus på det som är bra   Solu...

Language

Pinterest

Presentation


Hej där! Här är min blogg =)
Här kommer jag skriva om livet med Cervikal Spinal Stenosis. Jag gör allt som står i min makt för att läka naturligt. Är utmattad sen 2016, därför är min aktivitet ojämn i bloggen. Men ska blogga när jag får lite ork.

Viktigt att läsa!

Sök i bloggen

Fråga mig GÄRNA

57 besvarade frågor

Kategorier

REGISTER

Arkiv

Senaste inläggen

Hjälpmedel

Länkar

Sevärda Film-klipp

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2014 >>>

Flagcounter

Flag Counter

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards