Direktlänk till inlägg 10 november 2014

Himlen har fått ännu en ängel

Av Susanne Nietula Edenvik - 10 november 2014 23:34

Bearbeta, andas, bearbeta, andas...
Det gör så ont så jag vill skrika rakt ut!! Tårarna tar aldrig slut.

Tankarna bara mal. Det känns som tiden står stilla när någon dör. Tiden bara segar dig fram.

I lördags ungefär klockan 10 tänkte jag att jag måste hälsa på henne. Sen kom det en envis liten fjäder och bråkade med mig när jag står i kassan på jobbet.
Kl 11:30 har jag en kvarts lunch.
Då får jag beskedet att hon är död... Min kusin är död... Vad har hänt? Hastigt!?
Varför hälsade jag inte på när jag tänkte på det så ofta? Speciellt de senaste veckorna!!
Försöker torka tårarna så gott det går, jag måste ut i butiken och jobba! Måste byta av så nästa får rast.

Rödgråten och laddad med näsdukar öppnar jag lagerdörren till lördagstrycket ute i butiken. Där står min kära lillasyster Ewa och ger mig världens tryggaste, varmaste kram. Vi är förtvivlade, vi gråter, allt är så ofattbart.
De sista arbetstimmarna tänker jag bara: Andas Susanne, andas, ända ner i magen.
14:05 har sista kunden gått. Tårarna rinner...

Hon var den kusinen som jag har umgåtts mest med.

Jag och min kusin  

Jag och min kusin. Jag är den knubbiga. Kusin var alltid smal och så hade hon pigga ögon.

 

Kusiner är sina allra första vänner. Vi lekte mycket när vi var små.

Hon var knappt 2 ½ år äldre än mig. Jag såg upp till henne.

Vi dansade och mimade till bl.a Baccara, minns jag.
Min första lägenhet fick jag ta över efter henne. En supermysig lägenhet i Degerfors. En etta med kök och sovalkov.
Hon fixade mitt första butiksjobb. Vi jobbade ihop.
Vi fikade, vi hälsade på farmor & farfar, vi pysslade med våra nylon-blommor som vi gjorde. Det var homeparties tupperware, oriflame mm.
Vi tyckte det var viktigt med stentvättade jeans och randiga kläder minns jag. Vi hade permanentat, fluffigt hår med ljusa slingor, så där som man hade på slutet av -80, början på -90.
Vi festade och var ute, vi sov över, vi pratade allvar och vi hade kul, vi skrattade ihop.

Vi hade jättekul. Det är det jag minns tydligast, Inga-Lills skratt och pigga ögon.

Fina minnen.
Här sitter mitt lilla kusinbarn Malin och lägger pussel i min lägenhet i Huddinge.  
Tidigt 90-tal. Här sitter mitt lilla söta kusinbarn Malin och lägger pussel i min lägenhet i Huddinge. De hälsade på när de var på genomresa.
   
Men nu hade vi inte träffats ordentligt på flera år. Åren gick. Vi sprang på varann på stan, jag lovade att jag skulle höra av mig... Vi sprang på varann igen och jag lovade att höra av mig...

Nu finns hon inte mer.
Hon är död. Hon fick en hjärnblödning. Allt gick väldigt fort.

Hon skulle fylla 49 år nu på torsdag den 13.
Ofattbart!
Det gör så ont. Döden är så definitiv.
Så sorgligt, så sorgligt!
Varför?

Och varför, varför hälsade jag inte på henne när jag tänkte på det så ofta? Nu är det försent.
Imorgon är det 12 år sedan mamma dog i cancer.

Jag vet att mamma tar hand om henne där de är. De tyckte om varann.

 

Mina tankar är hos hela hennes familj   

Vila i frid finaste Inga-Lill   


Dagens tänkvärda:
"Hon blev 17891 dagar.
Jag är idag 17090 dagar.
Ta hand om dina dagar!"
(Dina dagar är räknade på Ratsit)


#ängel #ängelnirummet #hjärnblödning

#förlora #död #kusinerärsinaallraförstavänner

#känslor #bearbeta

 
 
Sarah

Sarah

14 november 2014 22:45

Beklagar verkligen! Livet är så jävla orättvist ibland. Kram

http://Saaarahn.blogg.se

Susanne Nietula Edenvik

14 november 2014 23:31

Tack! Ja livet är verkligen orättvist ibland. Gäller att ta tillvara på livet. Att göra sånt som man tycker är viktigt, att göra sånt som man mår bra av. Att leva. Kram

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Susanne Nietula Edenvik - 16 oktober 2019 03:36

Ja i måndags kom äntligen kallelsen till en kurs i "Basal Kroppskännedom" som jag själv önskat remiss om. Det ska bli spännande! Men jag fick min diagnos, medfödd Cervikal Spinal Stenos med myelopathi, spondylos och diskbråck i nacken, 2011. Vilket...

Av Susanne Nietula Edenvik - 7 oktober 2019 06:14


  Trasmattan - För bättre balans och livskvalite´   Hur ser min dag ut? Vad lägger jag egentligen min tid på? För att förtydliga hur dagarna ser ut så fick jag lära mig att använda mig av "Trasmattan" av min coach Mia på CoachingTeamet, Finsa...

Av Susanne Nietula Edenvik - 20 september 2019 14:19

Placeboexperimentet svt play Jätteintressant program om placeboeffekten! Man ska inte förakta placeboeffekten, man ska dra nytta av den. Placeboeffekten hjälper även fast man vet att det är placebo. Kroppens egna endorfiner. Tankens kraft är så mä...

Av Susanne Nietula Edenvik - 7 september 2019 20:30


  I veckan såg jag Vetenskapens värld - Frisk av naturen på Svt Play.Se programmet här:https://www.svtplay.se/video/23469350/vetenskapens-varld/vetenskapens-varld-sasong-2-frisk-av-naturenKan ses till 28 feb 2020 23.59 Info om programmet:"F...

Av Susanne Nietula Edenvik - 3 september 2019 04:26


29 augusti... Det är nu tre år sedan jag fick hjälp att ta steget att sjukskriva mig. Det var minst sagt ohållbart på arbetet. Ja hela livet var ohållbart... Utmattningen hade tagit över min hjärna...     Fokus på det som är bra   Solu...

Language

Pinterest

Presentation


Hej där! Här är min blogg =)
Här kommer jag skriva om livet med Cervikal Spinal Stenosis. Jag gör allt som står i min makt för att läka naturligt. Är utmattad sen 2016, därför är min aktivitet ojämn i bloggen. Men ska blogga när jag får lite ork.

Viktigt att läsa!

Sök i bloggen

Fråga mig GÄRNA

57 besvarade frågor

Kategorier

REGISTER

Arkiv

Senaste inläggen

Hjälpmedel

Länkar

Sevärda Film-klipp

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2014 >>>

Flagcounter

Flag Counter

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards