Direktlänk till inlägg 16 november 2014

IFD mat - Inflammationsdämpande mat

Av Susanne Nietula Edenvik - 16 november 2014 01:45


Kronisk inflammation är involverade i alla välfärdssjukdomar.

Här har jag gjort en smoothie på broccoli, spenat, ingefära, gurkmeja, svartpeppar, olivolja, chaga-te. Den ser godare ut än vad den var ;D Jag måste slipa på receptet. Förslag mottages tacksamt på grönsaks-smoothies.
Grönsaks-smoothie  
Som jag skrivit förut så äter jag inflammationsdämpande mat istället för inflammationsdämpande medicin. Ibland har man inget val utan måste äta medicin, så är det. Men man behöver inte förstöra för sig själv i onödan och äta massa inflammationshöjande livsmedel som man blir sjukare av.

IFD-kost är bästa sättet att motverka inflammation i kroppen. Men det gäller att äta lika ofta som medicin för att få ett bra resultat. Att verkligen aktivt välja in IFD-mat flera gånger, varje dag.

Förra året fick jag det tipset av min kusin Lotta som tipsade mig om inflammationsdämpande mat och Sanna Ehdin. Tack kusin Lotta   
Sanna Ehdin; Sannas Matbok - för den självläkande människan  
Jag skickade genast efter några böcker av Sanna Ehdin. Bl.a hennes Matbok.

Här är några tidigare blogginlägg berör IFD kost:

http://edenvik.bloggplatsen.se/2013/07/30/10059183-att-undvika-vid-cervikal-spinal-stenos/

http://edenvik.bloggplatsen.se/2013/07/24/10045361-lycka-att-plocka-ur-diskmaskinen-och-power-mat/

http://edenvik.bloggplatsen.se/2014/02/27/10570138-gurkmeja-istallet-for-inflammationsdampande-medicin/



Jag har hittills SATSAT mest på 3 tsk gurkmeja + svartpeppar, ingefära, lök, vitlök, omega3, kokosolja, olivolja, fisk varje dag.
Jag får i skrivande stund inte fram tydliga värden på kokosolja?? Måste kolla upp det!

Några exempel på BRA kost för hälsan, ju högre värde desto bättre.

Ät mer av:
1 tsk Fiskolja innehåller 1889 IFD-värde.
1 tsk Gurkmeja pulver innehåller 501 IFD-värde
1 tsk ingefära färsk innehåller 390 IFD-värde.
1 tsk ingefära pulver innehåller 501 IFD-värde.
1 dl olivolja innehåller 466 IFD-värde.
1 vitlöksklyfta innehåller 111 IFD-värde.

Minst lika viktigt är vad man UNDVIKER. Jag undviker gluten, socker, majs, laktos men även en del laktosfria varor, solrosolja, många E-nummer. Jag har t.o.m minskat drastiskt på chips-intaget. Det är stort för mig, jag som har varit värsta godisråttan med största godispåsarna på över ett kg, en halv chipspåse per dag har inte varit ovanligt i min vardag... Tack och goodbye sjukdomar!

Några exempel på negativ kost för hälsan, ju lägre desto sämre.

Välj bort:
1 dl socker innehåller -622 IFD-värde.
1 dl solrosolja innehåller -590 IFD-värde.
1,2 dl Majs innehåller -108 IFD-värde.
250g Chips innehåller -881 IFD-värde.

En banan innehåller -118 IFD-värde. Så mina 3-5 banan-intag /dag ligger mig i fatet... Men jag behöver energin och bananens tryptofan mm. Så då får man se till helheten. Jag kan t.ex öka på omega3 kapslarna igen. Just nu äter jag 4 kapslar, men kan öka till 6-8 st /dag igen. Jag kan ju öka på gurkmeja en extra tsk eller ingefära.
Man får jämka helt enkelt.

Det viktigaste är att man kommer på plus-sidan varje dag!


Dags att vidareutforska IFD!


Några IFD tips som man enkelt kan tillföra kosten varje dag är via de kryddor och örter man använder i maten. Dessa kryddor ska jag lägga till ytterligare i min mat varje dag som ett steg mot ett friskare liv:

1 tsk Cayennepeppar pulver innehåller 509 IFD-värde

1 tsk Vitlökspulver innehåller 440 IFD-värde

1 tsk Ingefära malen innehåller 501 IFD-värde (idag använder jag mest färsk).

Bara att starta!

OMG nu kommer jag bli ännu friskare ;D

Här kommer jag!

 

Visst låter det enkelt att med ganska små medel förändra sin situation!


Viktigt att i den mån det är möjligt att välja ekologiskt. Ekologiskt gör skillnad.

Dyrt men skit-livsmedel är dyrare.

Mitt gigantiska godis och snacks-konto har jag bytt ut till ekologiskt konto.

Hittade precis en jättebra blogg med IFD-tabell =)
http://tillbakatillmittliv.wordpress.com/ifd-tabell/
Den MÅSTE ni läsa!


Och den här bloggen är jättebra också =)

https://kanjagkandu.wordpress.com/2014/08/03/a-typical-day-in-my-cancer-fighting-part-1/

Källa: Sanna Ehdin; Sannas Matbok - för den självläkande människan
Källa: Monica Reinagel; The Inflammation Free Diet Plan
Källa: http://tillbakatillmittliv.wordpress.com/ifd-tabell/

Dagens tänkvärda:
"Hälsan är inte statisk utan den påverkas av allt du gör"
Sanna Ehdin

#Cervikal #Spinal #Stenos #Myelopati #Spondylos #Förlorade #Muskler #Kämpa #Omega3 #Ingefära #Gurkmeja #Cayennepeppar #Vitlök #IFD #Inflammationsdämpande #Anti-inflammation #Inflammationssänkande #kost #mat #ekologiskt #eko

 
 
Ingen bild

Lars-Gunnar Blomkvist

8 juli 2016 08:44

Vem kan något om kirskål (eller kärs)? Från början av maj har jag trädgården över full. Lika bra IFD som spenat? Anrättning? Jag gör smoothie med anis o fänkål, "annorlunda" smak, kummin kanske skulle gå också

Susanne Nietula Edenvik

9 juli 2016 13:48

Hej Lars-Gunnar.
Jag kan tyvärr inte svara på din fråga ang vilket IFD Kirskål har, om det är samma som spenat?
Jag använder kirskål i sallad, men mest i smoothie tillsammans med lingon, blåbär, svartvinbär och ingefära. Tänkte jag skulle prova att göra pesto av Kirskål någongång. Jag har läst iaf att Kirskål innehåller massa klorofyll. Bättre att äta upp ogräset än att rensa bort det ;D

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Susanne Nietula Edenvik - 16 oktober 2019 03:36

Ja i måndags kom äntligen kallelsen till en kurs i "Basal Kroppskännedom" som jag själv önskat remiss om. Det ska bli spännande! Men jag fick min diagnos, medfödd Cervikal Spinal Stenos med myelopathi, spondylos och diskbråck i nacken, 2011. Vilket...

Av Susanne Nietula Edenvik - 7 oktober 2019 06:14


  Trasmattan - För bättre balans och livskvalite´   Hur ser min dag ut? Vad lägger jag egentligen min tid på? För att förtydliga hur dagarna ser ut så fick jag lära mig att använda mig av "Trasmattan" av min coach Mia på CoachingTeamet, Finsa...

Av Susanne Nietula Edenvik - 20 september 2019 14:19

Placeboexperimentet svt play Jätteintressant program om placeboeffekten! Man ska inte förakta placeboeffekten, man ska dra nytta av den. Placeboeffekten hjälper även fast man vet att det är placebo. Kroppens egna endorfiner. Tankens kraft är så mä...

Av Susanne Nietula Edenvik - 7 september 2019 20:30


  I veckan såg jag Vetenskapens värld - Frisk av naturen på Svt Play.Se programmet här:https://www.svtplay.se/video/23469350/vetenskapens-varld/vetenskapens-varld-sasong-2-frisk-av-naturenKan ses till 28 feb 2020 23.59 Info om programmet:"F...

Av Susanne Nietula Edenvik - 3 september 2019 04:26


29 augusti... Det är nu tre år sedan jag fick hjälp att ta steget att sjukskriva mig. Det var minst sagt ohållbart på arbetet. Ja hela livet var ohållbart... Utmattningen hade tagit över min hjärna...     Fokus på det som är bra   Solu...

Language

Pinterest

Presentation


Hej där! Här är min blogg =)
Här kommer jag skriva om livet med Cervikal Spinal Stenosis. Jag gör allt som står i min makt för att läka naturligt. Är utmattad sen 2016, därför är min aktivitet ojämn i bloggen. Men ska blogga när jag får lite ork.

Viktigt att läsa!

Sök i bloggen

Fråga mig GÄRNA

57 besvarade frågor

Kategorier

REGISTER

Arkiv

Senaste inläggen

Hjälpmedel

Länkar

Sevärda Film-klipp

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2014 >>>

Flagcounter

Flag Counter

RSS

Tidigare år


Skapa flashcards