Alla inlägg den 23 november 2014

Av Susanne Nietula Edenvik - 23 november 2014 22:00


Vi måste vara medvetna och förstå hur vissa känslor kan påverka vår hälsa.
Kopplingen mellan kropp och själ är mycket kraftfull.

Vi upplever en rad känslor, allt från lycka, sorg, glädje och depression mm. Dessa känslor sätter sig i kroppen. Kroppen skickar runt olika kemikalier. Till exempel om din hjärna skickar serotonin, dopamin eller oxytocin, kommer du att må gott och vara glad. Omvänt skickar din kropp kortisol när du är stressad, så kommer du att ha en helt annan känsla, mer i överlevnadsläge.

Vi kan ha en positiv attityd och ta itu med våra utmaningar och i sin tur skapa en hälsosam livsstil. Eller vi kan vara negativa, ha destruktiva tankar och inte ta itu med våran livssituation. Kanske till och med dölja vissa bitar med affirmationer och positivitet utan att hitta vägen och i sin tur kan vi skapa en ohälsosam livsstil.

Känslor och upplevelser är i huvudsak energi och de kan lagras i den cellulära minnet av våra kroppar.
När du har smärta i kroppen kan det många gånger vara relaterat till något känslomässigt du känner inom dig.
Ju mer man arbetar bort omedvetna tankemönster och känslor i sin kropp, desto mer kan smärtan lätta.

Mitt liv - Eva Dahlgren - En blekt blondins ballader
You have the power
"David Suzuki skrev i "The Sacred Balance" att kondenserad molekyler från andetag som andas ut från verbala uttryck av ilska, hat och svartsjuka, innehåller gifter. Tillsammans under 1 timme så blir dessa gifter tillräckligt för att döda 80 marsvin."
Då kan man föreställa sig den skada den gör med sin kropp när man behåller negativa känslor eller obearbetade känslomässig upplevelser i kroppen. Kroppen blir som förgiftad.

"Anger toward another person is like taking poison and expecting someone else to die!"


Man får fråga sig själv hur kan detta hjälpa mig att se eller vad kan jag lära mig?

Vad är syftet?
Kan jag ändra min uppfattning?

Kan jag "rensa" några känslor inom mig?

Inse och accepterar den?

Vad kan jag göra för att må så bra som möjligt?
Change your thoughts and you change your world  

"Change your thoughts and you change your world" ett av många ordspråk som jag gillar. Denna har jag köpt av Micke & Murre: http://mickeomurre.se/


Jag har jobbat en hel del med min kropp och mina känslor. Jag har haft mycket att vara arg över genom åren. Mycket ilska över sådant jag inte har kunnat påverka. Mycket oro som har förpestat hela mitt vuxna liv. Men mycket har lättat nu, tackolov! Man kan bara förändra sig själv...
rawforbeauty.com  

www.rawforbeauty.com
Jag märker stor skillnad på smärtnivån om jag är arg tex. Ajajaj sluta vara så arg ;) säger jag ofta till mig själv. Ajajaj det är inte värt det ;) Andas! Ut med det negativa och in med det positiva!

Let me out - Pain - You only live twice


Let it go - Idina Menzel - Frozen


Jag har jättestor hjälp av träning och medveten andning. Det förlöser mycket smärta inom mig.
Jag lärde mig en del om andning hösten 2013 när en vän dog i cancer. Jag mådde så dåligt och andades och andades och märkte att smärtan lättade.


Konstigt att vården inte skickar alla smärtpatienter på andnings-kurs! Men då får ju inte läkemedelsbolagen sälja lika mycket medicin förstås...

Tur att jag är envis, målinriktad, stark och numera medicinfri trots allt.

Har provat lite meditation hjälper riktigt bra på smärtan.

Just den här kör jag ganska ofta just nu:


Kroppsscanning mini - Sophie Grace Meditations


Källa: http://www.enlightenedfeelings.com/body.html

Källa: http://www.bokus.com/bok/9781553651666/sacred-balance/

Källa: http://naturalcuresnotmedicine.com/the-effects-of-negative-emotions-on-our-health/
Källa: http://www.youtube.com/watch?v=q8T0hsYLUAo



Dagens tänkvärda:
"If someone wishes for good health, one must first ask oneself if he is ready to do away with the reasons for his illness. Only then is it possible to help him."  

Hippocrates

#cervikal #spinal #stenos #myelopati #spondylos #läkanaturligt #naturligtläkande #alternativmedicin #energimedicin #energi #cellsalter #serotonin #tryptofan #bananer #inflammation #sadness #ledsen #ilska #känslor #smärta #meditera #medvetenandning #egenansvar

Av Susanne Nietula Edenvik - 23 november 2014 19:00


Hittade en så bra artikel av Sanna Ehdin.
"Att uppnå märkbara hälsoförbättringar med IFD-mat tar olika lång tid för olika människor och hälsotillstånd, det beror mycket på i vilken kondition kroppen är i när man börjar samt i vilken ålder man är. Effekt får man, och den börjar märkas redan efter ett par veckor.
 Att äta inflammationsdämpande mat gör att man blir mjukare i lederna, mindre stel i kroppen, huden ser friskare ut och allergier minskar eller till och med försvinner helt. Samtidigt minskar risken för hjärt-kärlsjukdom, Alzheimers sjukdom, astma, cancer, benskörhet, diabetes och andra åldersrelaterade sjukdomar som har inflammation som grund. Det finns bara fördelar för hälsan med IFD-mat och därför rekommenderar jag det till alla, avslutar Sanna."
Läs mer i Sanna Ehdins artikel:
http://www.ehdin.com/uploads/files/175.pdf
I artikeln står det vad du ska äta och vad du ska undvika. Finns även med en matpyramid. Läs den :)))

Läs även mer i min blogg:
http://edenvik.bloggplatsen.se/2014/11/16/10927188-ifd-mat-inflammationsdampande-mat/

Dagens tänkvärda:
"En måltid med mycket socker och fel sorts fett ökar halterna av inflammatoriska ämnen i blodet under minst tre till fyra timmar efter måltiden"
Sanna Ehdin

#cervikal #spinal #stenos #myelopati #spondylos #läkanaturligt #naturligtläkande #alternativmedicin #energi #ifd #inflammationsdämpande #mat #duärvadduäter #inflammation #kämpa

Language

Pinterest

Presentation


Hej där! Här är min blogg =)
Här kommer jag skriva om livet med Cervikal Spinal Stenosis. Jag gör allt som står i min makt för att läka naturligt. Är utmattad sen 2016, därför är min aktivitet ojämn i bloggen. Men ska blogga när jag får lite ork.

Viktigt att läsa!

Sök i bloggen

Fråga mig GÄRNA

57 besvarade frågor

Kategorier

REGISTER

Arkiv

Senaste inläggen

Hjälpmedel

Länkar

Sevärda Film-klipp

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2014 >>>

Flagcounter

Flag Counter

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards