Direktlänk till inlägg 2 december 2014

Omega 3 dämpar inflammation

Av Susanne Nietula Edenvik - 2 december 2014 14:02


Jag har nu ökat mitt omega 3 intag igen till 8 kapslar/dag. Jag halkade förra veckan och jag har tyvärr fått tillbaks mina gamla smärtor i typ hela kroppen, precis som att jag har backat ett år i tiden. GAH!!! Jag ska skriva ett eget blogginlägg om det, när jag får kraft. Just nu måste jag fokusera på positivt för att få må lite bättre :)


Som sagt så har jag nu ökat på mitt omega 3 intag igen till 8 kapslar/dag. Jag har även ökat på kokosolja, ingefära och gurkmeja. Smörjer även med Magnesiumolja. Funkar oerhört bra. Jag är imponerad och medicinfri fortfarande.

Läs mer om IFD-mat: http://edenvik.bloggplatsen.se/2014/11/23/10934932-at-dig-fri-fran-inflammation-med-ifd-mat/

Omega 3 sägs kan reparera cellmembran.  Det sägs även lindra Spinal Stenos om man äter 2500mg Omega3 per dag.

http://edenvik.bloggplatsen.se/2013/05/06/9810289-omega-3-fiskolja-minskar-inflammationer-i-kroppen/


Idag hittade jag ett intressant föredrag av Professor Karl Arfors som jag måste dela med mig av:



Man kan bli sensationellt mycket friskare utan socker och om man ökar på med mer vitamin D3 och omega 3. Även kokosolja nämns. Se filmen! Är bara typ 30 minuter. Mycket att ta in så jag lär absolut titta på den minst en gång till. Stora framsteg även för ulcerös colit patienter och andra tarmsjukdomar.

Omega 3 påverkar 1040 gener!!


Även kostdoktorn skriver mycket bra om Omega3

http://www.kostdoktorn.se/omega-3

Bl.a: En effekt på inflammatoriska sjukdomar lär bero på omega 3-effekter på immunsystemet. I denna studie visades att tillskott på 1.8 gram omega 3 dagligen ändrade genuttrycket i immunceller till ett mindre inflammatoriskt läge:

Bouwens M et al. Fish-oil supplementation induces antiinflammatory gene expression profiles in human blood mononuclear cells. Am J Clin Nutr August 2009; vol. 90 no. 2: 415-424.

Klimakteriebesvär

Tillskott av EPA (omega 3) minskade besvär med värmevallningar tydligt jämfört med placebo hos en grupp på 120 kvinnor:

Lucas M, et al. Effects of ethyl-eicosapentaenoic acid omega-3 fatty acid supplementation on hot flashes and quality of life among middle-aged women: a double-blind, placebo-controlled, randomized clinical trial. Menopause. 2009 Mar-Apr;16(2):357-66.

Muskelstyrka

Äldre kvinnor fick bättre effekt av muskelträning om de tog 2 gram fiskolja dagligen:

Rodacki CL, et al. Fish-oil supplementation enhances the effects of strength training in elderly women. Am J Clin Nutr. 2012 Feb;95(2):428-36.

Finns massor med bra info. Läs Kostdoktorn. Där finns även bra råd om vilka omega 3 sorter som är bra.


Dagens tänkvärda:

“In an animal model of myelopathy, we have demonstrated that DHA and curcumin can counteract the effects of chronic spinal cord compression through several molecular mechanisms, resulting in the preservation of neurological function.”

http://chiro.org/wordpress/2012/08/01/do-omega-3-and-turmeric-have-a-role-in-promoting-neuroprotection/


#cervicalspinalstenos #myelopati #spondylos #omega3 #kokosolja #vitaminD# #inflammation #ulceröscolit #chrons #fiskolja #klimakteriebesvär #muskler #inflammatoriskasjukdomar

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Susanne Nietula Edenvik - 16 oktober 2019 03:36

Ja i måndags kom äntligen kallelsen till en kurs i "Basal Kroppskännedom" som jag själv önskat remiss om. Det ska bli spännande! Men jag fick min diagnos, medfödd Cervikal Spinal Stenos med myelopathi, spondylos och diskbråck i nacken, 2011. Vilket...

Av Susanne Nietula Edenvik - 7 oktober 2019 06:14


  Trasmattan - För bättre balans och livskvalite´   Hur ser min dag ut? Vad lägger jag egentligen min tid på? För att förtydliga hur dagarna ser ut så fick jag lära mig att använda mig av "Trasmattan" av min coach Mia på CoachingTeamet, Finsa...

Av Susanne Nietula Edenvik - 20 september 2019 14:19

Placeboexperimentet svt play Jätteintressant program om placeboeffekten! Man ska inte förakta placeboeffekten, man ska dra nytta av den. Placeboeffekten hjälper även fast man vet att det är placebo. Kroppens egna endorfiner. Tankens kraft är så mä...

Av Susanne Nietula Edenvik - 7 september 2019 20:30


  I veckan såg jag Vetenskapens värld - Frisk av naturen på Svt Play.Se programmet här:https://www.svtplay.se/video/23469350/vetenskapens-varld/vetenskapens-varld-sasong-2-frisk-av-naturenKan ses till 28 feb 2020 23.59 Info om programmet:"F...

Av Susanne Nietula Edenvik - 3 september 2019 04:26


29 augusti... Det är nu tre år sedan jag fick hjälp att ta steget att sjukskriva mig. Det var minst sagt ohållbart på arbetet. Ja hela livet var ohållbart... Utmattningen hade tagit över min hjärna...     Fokus på det som är bra   Solu...

Language

Pinterest

Presentation


Hej där! Här är min blogg =)
Här kommer jag skriva om livet med Cervikal Spinal Stenosis. Jag gör allt som står i min makt för att läka naturligt. Är utmattad sen 2016, därför är min aktivitet ojämn i bloggen. Men ska blogga när jag får lite ork.

Viktigt att läsa!

Sök i bloggen

Fråga mig GÄRNA

57 besvarade frågor

Kategorier

REGISTER

Arkiv

Senaste inläggen

Hjälpmedel

Länkar

Sevärda Film-klipp

Kalender

Ti On To Fr
1 2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2014 >>>

Flagcounter

Flag Counter

RSS

Tidigare år


Skapa flashcards