Direktlänk till inlägg 9 december 2014

Is, halka och smärthantering

Av Susanne Nietula Edenvik - 9 december 2014 15:18


Jag halkade på våran isiga trappa hemma förrförra veckan, eller var det veckan innan...? Tyckte jag var förvirrad innan, men nu är jag verkligen jätte förvirrad.
Den var svinhal, trappen alltså och jag blev skiträdd rent ut sagt!

Tyvärr så halkade jag smärtmässigt tillbaks ett år i tiden. JäklA skiiiit!! Jag som har kommit så långt. Jag vet inte om det är atlaskotan som bråkar igen eller om ryggmärg och/eller nervrötter fick sig en smäll eftersom hela kroppen är påverkad igen. GAH!!!
Här är några MR-bilder som visar kanske både sämsta och bästa bilder från lite olika håll.
Magnetkamera MR MRI Magnetröntgen Halsrygg Ryggmärg Cervikal Spinal Stenos Myelopati Spondylos  

Magnetkamera MR MRI Magnetröntgen Halsrygg Ryggmärg Cervikal Spinal Stenos med Myelopati Spondylos
På övre bilden ser ryggmärgen nästan ut som den är av... Ja vem vill bli förlamad från nacken och neråt... Hemska tanke! Varken min ryggmärg eller nervrötter tål så mycket mer kläm... Men den undre magnetkamerabilden ser iaf bättre ut även om den inte ser bra ut.


Och här har vi MR (magnetkamera) bilder med ryggmärg och nervrötter i genomskärning. Så den övre bilden med pilen visar på vänster sida om kota c5/c6 så är den väldigt svag, därför har jag förlorat muskler i vänster hand, arm och triceps. OM jag tolkar bilderna rätt?

Dessutom har jag en smiley gubbe i min ryggmärg på vissa bilder ;D
Magnetkamera Halsrygg Cervikal Spinal Stenos Myelopati Spondylos  

Magnetkamera bild Halsrygg Cervikal Spinal Stenos Myelopati Spondylos

Och den undre MR-bilden med pil visar på att det är höger sida vid kota c6/c7 som är svag, därför har jag förlorat muskler i höger hand och arm. OM jag tolkar bilderna rätt?


Jag blev riktigt, riktigt rädd när jag halkade. Jag blev så jävla skiträdd så jag började tjuta. Det är stora framsteg för mig i min bearbetning. Jag pratar och jag skriver, men fattar inte på riktigt...

Jag är så oerhört glad och tacksam att det inte blev värre än det blev när jag ramlade.

Jag har alla funktioner och nervbanor kvar som jag jobbat fram. Armar och fingrar fungerar, lite svagare bara. Så nu har jag problem med blixtlås igen, jag får hjälp att ta av mig arbetsskjortan, jag får stå upp och skära min mat mm. Men det är ju smågrejer i det stora hela.
Jag är såå tacksam att det inte blev värre, hemska tanke!!! 
Vid det här laget är jag ju dessutom smärthanteringsexpert ;)
Smärtkarta efter att jag ramlade i nov-14      
Smärtkarta efter att jag ramlade i nov-14

Men ajajaj fotsulorna, händer och ansikte bränner, svetslåga i knän och handleder mm, muskler som känns alldeles förkorta. Delvis bortdomnade ben, speciellt höger och huden på armar, händer och ansikte känns bortdomnat. Känslan av knivhugg i nacken, längs ryggraden, hjärnan och armar. Knäna blev onda igen, men efter en vecka kände jag åtminstone av de speciella ömma punkterna på benen mm så då blev det lättare att gnugga med knogarna på punkterna och då lättade det onda i knäna åtminstone. Och det är stora framsteg :)))) att jag kan sortera bland smärtorna än att det är ont precis överallt, att smärtan löper amok.
Läs gärna mer om hur det fungerar när smärtan löper amok, en superbra länk:

http://ki.se/forskning/varningssignal-som-loper-amok

Är lite ;) förvirrad i vanliga fall... Men nu är jag väldigt förvirrad fortfarande fast det var minst 14 dagar sedan jag halkade. Eller var det 3 veckor sen??? Jag säger helt fel saker vid fel tillfälle mm. Jag har jättesvårt att fokusera, svårt att få nånting gjort överhuvudtaget...

Ja symtomen är så otroligt många så jag kan omöjligt få med alla. Men första veckan var jag tvungen att hålla i mig för att jag kände mig så yr. Men det tycker jag redan har blivit bättre :))))

I söndags kunde jag kissa normalfort igen :)))) Igår var jag inte alls lika stel i nacken längre, gick riktigt bra att vrida på huvudet. Många smärtor har dragits tillbaks :)))) Är redan mycket bättre :)))) Men följer jag inte min smärthanteringslista så blir jag mycket sämre. Det går inte att hoppa över något.
Smärtkarta 14dagar efter jag ramlade. Mindre smärta!  

Smärtkarta 14dagar efter jag ramlade. Mindre smärta :)))))    
Fake it til you make it!


Även om det var och är mer än supertufft nu så är jag övertygad om att med mycket sol i sinnet, fokus, magnesium, gurkmeja, ingefära och medveten andning mm mm så är jag snart bättre.
November bjöd på många gråa dagar. Men för ett år sedan ungefär var det en underbar soluppgång. Solen är en av mina bästa smärtlindrare. Så även om det är gråa dagar... Så har jag många solar i både kameran och hjärnan ;))
Solen är en av mina bästa smärtlindrare  
Min bästa EXTRA smärthanteringslista just nu:
Riktigt bra smärtlindring får jag av dessa! Jag är imponerad!

Musik
Fokus
Kroppshållning och försiktiga nackövningar.

Kroppshållning Cervikal Spinal Stenos Myelopati Spondylos  
Föreställer mig ett oerhört starkt och färgrikt flöde i nacken.
Sol, på riktigt, foto eller i tanken.
Tänka på positiva saker
Andas medvetet är oerhört viktigt!

Smärtlindrare - Kokosolja Gurkmeja Nypon Ingefära EpsomBad Magnesiumolja  
Ingefära minst 3 tsk/dag
Gurkmeja minst 3 tsk/dag
Nyponskal minst 3 msk/dag
Kokosolja minst 5-8 msk/dag
Omega3, (8 kapslar) c:a 2500 mg
Blodcirkulation
Magnesiumbad Epsom
Bastubad
Smörjer in hela kroppen med magnesium-olja. Jäpp hela kroppen där jag kommer åt.
Underställ under arbetskläderna för att behålla värmen.
Mössa igen för att hålla värmen.
http://edenvik.bloggplatsen.se/2013/07/02/9987211-korta-bakslag-satt-pa-dig-mossan-karring-d/


Jag som har varit så stolt i höst att jag kan gå utan mössa utan att kylan ända in i ryggmärgen bokstavligen river, sliter och får mig att bli ur funktion.

Bildbevis på att jag klarat att gå utan mössa i höst-14  

Bildbevis på att jag klarat att gå utan mössa i höst-14 

Jag har varit så stolt och lycklig och tagit det som ett bevis att jag kan vara utan mössa för att jag håller på att läka mig själv!  Jag SKA tillbaks!


Mår skit även om jag blivit bättre. Men idag har jag fan haft ångest!! Blä!!! Varför fick jag det????


Men jag gillar ju utmaningar ;) Det är bara att köra på!! Heja mig ;)

Dessutom är det äntligen återbesök till AlternativMedicin i Karlstad imorgon. LÄNGTAR!!!!!! Vet inte hur jag ska stå ut tills imorgon!!


Vad är ditt bästa smärthanteringstips?
Tipsa mig :)


Smärtkarta innan jag ramlade. Jag SKA tillbaks!

Dessutom kunde jag hålla nervryckningarna i schack senaste tiden med Magnesiumcitrat.

Titta vad bra jag hade blivit :D

Smärtkarta innan jag ramlade. Jag SKA tillbaks!!  

Dagens tänkvärda:
"Vilken otrolig tur jag har! Tacksam!"

#läkanaturligt #healnaturally #nervsmärta #kroppenbrinner #bortdomnad #knivhugg #sol #smärthantering #magnetkamera #halsrygg #cervikalspinalstenos #myelopati #spondylos

 
 
Ingen bild

camilla S

14 december 2014 20:30

hej Susanne
Det var som att läsa om mig själv när jag hittade in i en slump på din blogg. Samma kosthållning och livstänk! Jag vet ännu inte riktigt. Vad det är för fel på mig men har varit EMG och ska få träffa neurolog snart!
Tack för att du delar med dig. Jag känner förresten igen dig, går du på Rörelseapparaten i Karlstad?

Susanne Nietula Edenvik

14 december 2014 22:58

Hej Camilla!
Nej jag vet inte ens vad Rörelseapparaten är för något...? Jag bor i Degerfors men jobbar i Karlskoga. Du kanske känner igen mig från jobbet?? Bor du i Karlstad? Nyfiken jag blev ;)
Skönt att du har fått EMG gjort och att du ska få träffa neurolog snart. Har du också förlorat muskler och funktioner? Har du gjort magnetkamera?
Hoppas du har en bra söndag :)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Susanne Nietula Edenvik - 16 oktober 2019 03:36

Ja i måndags kom äntligen kallelsen till en kurs i "Basal Kroppskännedom" som jag själv önskat remiss om. Det ska bli spännande! Men jag fick min diagnos, medfödd Cervikal Spinal Stenos med myelopathi, spondylos och diskbråck i nacken, 2011. Vilket...

Av Susanne Nietula Edenvik - 7 oktober 2019 06:14


  Trasmattan - För bättre balans och livskvalite´   Hur ser min dag ut? Vad lägger jag egentligen min tid på? För att förtydliga hur dagarna ser ut så fick jag lära mig att använda mig av "Trasmattan" av min coach Mia på CoachingTeamet, Finsa...

Av Susanne Nietula Edenvik - 20 september 2019 14:19

Placeboexperimentet svt play Jätteintressant program om placeboeffekten! Man ska inte förakta placeboeffekten, man ska dra nytta av den. Placeboeffekten hjälper även fast man vet att det är placebo. Kroppens egna endorfiner. Tankens kraft är så mä...

Av Susanne Nietula Edenvik - 7 september 2019 20:30


  I veckan såg jag Vetenskapens värld - Frisk av naturen på Svt Play.Se programmet här:https://www.svtplay.se/video/23469350/vetenskapens-varld/vetenskapens-varld-sasong-2-frisk-av-naturenKan ses till 28 feb 2020 23.59 Info om programmet:"F...

Av Susanne Nietula Edenvik - 3 september 2019 04:26


29 augusti... Det är nu tre år sedan jag fick hjälp att ta steget att sjukskriva mig. Det var minst sagt ohållbart på arbetet. Ja hela livet var ohållbart... Utmattningen hade tagit över min hjärna...     Fokus på det som är bra   Solu...

Language

Pinterest

Presentation


Hej där! Här är min blogg =)
Här kommer jag skriva om livet med Cervikal Spinal Stenosis. Jag gör allt som står i min makt för att läka naturligt. Är utmattad sen 2016, därför är min aktivitet ojämn i bloggen. Men ska blogga när jag får lite ork.

Viktigt att läsa!

Sök i bloggen

Fråga mig GÄRNA

57 besvarade frågor

Kategorier

REGISTER

Arkiv

Senaste inläggen

Hjälpmedel

Länkar

Sevärda Film-klipp

Kalender

Ti On To Fr
1 2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2014 >>>

Flagcounter

Flag Counter

RSS

Tidigare år


Skapa flashcards