Direktlänk till inlägg 1 januari 2015

Från 2014 - Smärt & Tränings Dagbok - till 2015

Av Susanne Nietula Edenvik - 1 januari 2015 20:30


Strategier, medvetna mål och val. Det är banne mig JAG som bestämmer i mitt liv!

Allt tar sin tid, men ibland måste man komma framåt! Man får inte fastna för länge även om man är sjuk...

Två steg fram, ett steg bak... Men två steg framåt osv :)))

Från motgång till aha-upplevelse. Från hemska nederlag till fantastiska framsteg.

Starkare, starkare och starkare. Friskare och friskare!
En viktig nyckel för att lyckas är medvetna mål, prioriteringar och anpassningar som passar just mig själv. Mål som tar mig framåt.
Jag skriver upp viktiga saker i min Träning & Smärt Dagbok i perioder.

De största händelserna under 2014 som jag kommer ihåg just nu var:
* Att jag överhuvudtaget har klarat mig så här långt utan att bli förlamad från nacken och neråt.

http://edenvik.bloggplatsen.se/2014/04/06/10640535-inatt-sprang-jag-in-och-over-mitt-hemska-3ars-mal-d/
* Jag började träna på gym de helger som passat in. Jättekul :D

* Att jag har fått ett helt suveränt arbetsschema med eftermiddag/kvällsskift 2014. TACK!
* Mina onda knän som krånglat hela året och medfört att jag inte klarat varken promenadmål eller cykelmål 2014... Men i slutet på året hittade jag triggerpunkter som jag använder knogarna och trycker på. "Trolleri" och nu fungerar mina knän bara jag trycker på de ömma punkterna. Hahaha! Magic, magic ;D
* 27 mars slutade jag röka!!! Besvärligt med tonårströtthet på morgnarna mm. Mycket svårt men jag har lyckats! Slutet på december BÖRJADE jag känna igen mig själv :)
* 10 juli fick vi barnbarn :))))) Underbart!!!! Vilken känsla :)))))

* Medicinfri sedan i somras :))))

* 14 veckors urinvägsinfektion botade jag tillslut med lingon och probiotika.

http://edenvik.bloggplatsen.se/2014/10/05/10882678-laka-naturligt-urinvagsinfektion-uvi/
* Under hösten/vintern har jag fått massor med hjälp av Annelies Alternativmedicin i Karlstad. Plus mängder av kosttillskott som verkligen har stärkt mig.

http://edenvik.bloggplatsen.se/2014/09/25/10871429-scio-energimedicin-alternativ-medicin/
* Två dödsfall i min släkt under sensommaren och hösten har förstås sänkt mig... Jag orkar inte fler!!!
* En rad andra fruktansvärda händelser som jag har mått mycket dåligt över i höst. Så dåligt så jag ibland har suttit i bilen och skrikigt rakt ut av maktlösthet... AAAAAAAAAAA!!!!!!
* Hittade Kokosolja.
* Upptäckte Kolloidalt silver.
* Utvecklat min IFD-mat.

http://edenvik.bloggplatsen.se/2014/11/16/10927188-ifd-mat-inflammationsdampande-mat/
* Halkade i november och fick tillbaks fruktansvärda smärtor i hela kroppen pga nacken och eller atlaskotan.

http://edenvik.bloggplatsen.se/2014/12/09/10950608-is-halka-och-smarthantering/

Men hittade även triggerpunkter för massor av symtom. Som trolleri!

Triggerpunkter Muskler Nervsmärta Cervikal Spinal Stenos  

Ex. Jag trycker på X och släcker "branden", nervsmärtan i armen.

Fantastiskt! Varför i helvete har ingen inom vården talat om detta för mig??? Som jag lidit i fyra år!! Fy fan, rent ut sagt!! Det enda vården vill/får är att erbjuda piller och operation.... De har inte ens informerat om vilken stor betydelse andningen har!?

Nåja vidare!
* Blandade även ihop min IFD Anti-Ont Dunder-Kur. Fantastiskt Inflammationsdämpande.

http://edenvik.bloggplatsen.se/2014/12/20/10961070-anti-ont-dunderkur-mot-smarta-och-inflammation-som-hjalpt-mig/
* Bastubad och även Magnesiumbad har förgyllt min höst/vinter.
Avslutar året med många sätt att hantera min smärta.

Jag är i mycket gott skick mot förväntningarna. Allt är relativt förstås! Men huvudsaken är att jag inte har förlorat fler funktioner, att jag inte har förlorat fler muskler.
2014 års Smärt & Tränings Dagbok 2015  
Till 2015 tar jag med mig hela grundstommen från 2014 års Smärt & Tränings Dagbok: http://edenvik.bloggplatsen.se/2014/01/05/10458976-tranings-smart-dagbok/

I det blogginlägget finns många bra tips.
"Förfölj smärtan och besegra den"


Jag kommer att öka på med ekologiskt, speciellt kosten mm.
Målet är att träningen ska ta ett stort steg framåt. Tiden är inne :)
Mitt jobb är superviktigt för mig, men jag ska försöka lägga fokus på träning, sömn och rätt kost 2015.
Jag har även som mål att vissa förändringar ska hända här hemma. Känns som tiden stått stilla under de här 4 åren som jag varit sjuk. Dags att det händer något så vi kommer framåt tillsammans.
Vi har även planerat in några roliga festivaler i sommar. KUL!! Det är jätteviktigt att man har kul. Att man verkligen lever sitt liv. Musik är livet :))))
Yoga kom jag inte igång med under 2014... Så det ska jag ta tag i nu i januari.
Jag ska även se över rutiner och mina måbra-listor som behöver ändras för att mitt liv ska bli lättare.

Känns underbart att mitt liv ser så ljust ut trots allt :)

Tacksamhet mår man mycket bra av =)

Tacksamhet har hjälpt mig mycket att komma vidare och över tuffa situationer.

Kanske låter bakvänt. Men jag blir starkare i det stora hela.

Tacksamhet  

Dagens tänkvärda:
"Ta makten över ditt liv"

#läkanaturligt #healnaturally #viktigtmedmål #happy2015 #myelopati #spondylos #cervikal #spinal #stenos #träningsdagb



ok #smärtdagbok 

#träning #smärta #träning #friskvård #tacksamhet

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Susanne Nietula Edenvik - 16 oktober 2019 03:36

Ja i måndags kom äntligen kallelsen till en kurs i "Basal Kroppskännedom" som jag själv önskat remiss om. Det ska bli spännande! Men jag fick min diagnos, medfödd Cervikal Spinal Stenos med myelopathi, spondylos och diskbråck i nacken, 2011. Vilket...

Av Susanne Nietula Edenvik - 7 oktober 2019 06:14


  Trasmattan - För bättre balans och livskvalite´   Hur ser min dag ut? Vad lägger jag egentligen min tid på? För att förtydliga hur dagarna ser ut så fick jag lära mig att använda mig av "Trasmattan" av min coach Mia på CoachingTeamet, Finsa...

Av Susanne Nietula Edenvik - 20 september 2019 14:19

Placeboexperimentet svt play Jätteintressant program om placeboeffekten! Man ska inte förakta placeboeffekten, man ska dra nytta av den. Placeboeffekten hjälper även fast man vet att det är placebo. Kroppens egna endorfiner. Tankens kraft är så mä...

Av Susanne Nietula Edenvik - 7 september 2019 20:30


  I veckan såg jag Vetenskapens värld - Frisk av naturen på Svt Play.Se programmet här:https://www.svtplay.se/video/23469350/vetenskapens-varld/vetenskapens-varld-sasong-2-frisk-av-naturenKan ses till 28 feb 2020 23.59 Info om programmet:"F...

Av Susanne Nietula Edenvik - 3 september 2019 04:26


29 augusti... Det är nu tre år sedan jag fick hjälp att ta steget att sjukskriva mig. Det var minst sagt ohållbart på arbetet. Ja hela livet var ohållbart... Utmattningen hade tagit över min hjärna...     Fokus på det som är bra   Solu...

Language

Pinterest

Presentation


Hej där! Här är min blogg =)
Här kommer jag skriva om livet med Cervikal Spinal Stenosis. Jag gör allt som står i min makt för att läka naturligt. Är utmattad sen 2016, därför är min aktivitet ojämn i bloggen. Men ska blogga när jag får lite ork.

Viktigt att läsa!

Sök i bloggen

Fråga mig GÄRNA

57 besvarade frågor

Kategorier

REGISTER

Arkiv

Senaste inläggen

Hjälpmedel

Länkar

Sevärda Film-klipp

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2015 >>>

Flagcounter

Flag Counter

RSS

Tidigare år


Skapa flashcards