Direktlänk till inlägg 20 januari 2015

Hälsokost-status Januari 2015

Av Susanne Nietula Edenvik - 20 januari 2015 01:15

Till Bettina och alla andra som är intresserade.

Du är vad du äter. Jag försöker att självläka min kropp på cellnivå. Försöker läka naturligt och bli så smärtfri som möjligt. Och det går onekligen mycket bra för mig. Även om det går sakta. Det är nu fyra år sedan jag blev så sjuk så att jag förlorade en del muskler i armar och händer. Mina händer och armar lydde inte längre och istället för muskler fick jag gropar där musklerna suttit.

Det är flera stycken som frågat vad och hur mycket jag äter.

Kom ihåg att det här passar mig och min kropp. Alla är vi olika!!
Men jag ska försöka beskriva exakt vad jag äter för kosttillskott mm som har hjälpt min kropp så här långt. Hälften av kosttillskotten har jag letat på själv. Resterande har jag tagit hjälp av Annelie AlternativMedicin/SCIO:

http://www.anneliesalternativmedicin.se/behandlingar/scio-19086788
http://edenvik.bloggplatsen.se/2014/09/25/10871429-scio-energimedicin-alternativ-medicin/
Jag rekommendera verkligen att ni tar hjälp så att det blir rätt kosttillskott som passar just DIN kropp.


Jag undviker gluten, mjölk, majs, socker, pumpakärnor, E-nummer.

Jag har ätit två olika cellsalter i tre månader som min kropp behövde. Cellsalterna har fått smälta i munnen. 3 st av varje sort, både morgon och kväll. Men nu är kroppen mättad för nu smälter de inte längre i munnen.



Direkt när jag vaknar:
2 st Aminosyror Natural Life, köper jag från Vitaminbutiken Kenkou.

Aminosyror är byggstenarna i proteiner. Proteiner bygger celler och reparerar vävnader.
Aminosyror Natural Life  


Före frukost:
1 st L-Glutamine Lamberts 500mg. Köper jag från Vitaminbutiken Kenkou.

L-Glutamine är en aminosyra som är mycket bra för att läka tarmen och är viktig för muskler och nerver.

L-Glutamine Lamberts 500mg  


4 st Zink Holistic (a' 30mg zink)
Zink Holistic  


En kopp Anti-ont Dunderkur:
2-3 tsk Nyponskal
1 tsk ingefära ekologisk
1 tsk gurkmeja ekologisk
en nypa svartpeppar ekologisk
1 msk kokosolja ekologisk
+ hett vatten

Anti-ont dunderkur gurkmeja ingefära kokosolja svartpeppar nyponskal  
http://edenvik.bloggplatsen.se/2014/12/20/10961070-anti-ont-dunderkur-mot-smarta-och-inflammation-som-hjalpt-mig/


Till frukost:
IFD-mat
1-2 msk surkål (probiotika)

Ett ägg (äkta bondägg)
En msk kokosolja

Ekologisk Kokosolja Kung Markatta Kallpressad Virgin  


4 st Omega 3 Fritt Flyt (a' 291mg Omega3, fiskolja 500mg)

http://edenvik.bloggplatsen.se/2014/12/02/10943493-omega-3-dampar-inflammation/

Omega 3 Fritt Flyt Omega3  


1 st Mega B-komplex Holistic

http://edenvik.bloggplatsen.se/2014/05/03/10684719-b-komplex-vitamin-b1-b2-b3-b5-b6-b8-b9-b12/

Mega B-komplex Holistic  


1 krm Glucosamine (den jag äter är till hästar)

http://edenvik.bloggplatsen.se/2014/03/05/10581695-glukosamin-mot-artros-spondylos-mm/
Glucosamine  


1 st CalAsorb Calcium Lamberts (267mg Calcium Citrate), köper jag från Vitaminbutiken Kenkou.

CalAsorb Calcium Lamberts  


1 st MultiGuard Lamberts, köper jag från Vitaminbutiken Kenkou

En av de bästa och bredaste multivitamin med mineral.
MultiGuard Lamberts  


1-2st Vitamin D3 5000 Holistic a' 5000 IE (125ug)


Vitamin D3 5000 Holistic  



En kopp Anti-ont Dunderkur:
2-3 tsk Nyponskal
1 tsk ingefära ekologisk
1 tsk gurkmeja ekologisk
en nypa svartpeppar ekologisk
1 msk kokosolja ekologisk
+ hett vatten

Till lunch/middag extra OM jag känner behov:
IFD-mat
1-2 msk surkål (probiotika)
1st Vitamin D3 5000 Holistic (a' 5000 IE (125ug)
1-4 st Omega 3 Fritt Flyt (a' 291mg Omega3, fiskolja 500mg)
1 st CalAsorb Calcium Lamberts (267mg Calcium Citrate)

En kopp Anti-ont Dunderkur:
2-3 tsk Nyponskal,
1 tsk ingefära,
1 tsk gurkmeja,
en nypa svartpeppar,
1 msk kokosolja
+ hett vatten

Före kvällsmat:
1 st L-Glutamine Lamberts 500mg se ovan

Till kvällsmat:
1 msk kokosolja ekologisk
1-2 msk surkål (probiotika)
Äkta bondägg http://edenvik.bloggplatsen.se/2013/05/06/9812713-agg-snabbmat-som-ar-nyttigt-tror-jag/
IFD-mat

Innan jag ska sova:

5 st Magnesium Optimal Helhetshälsa (a' 135mg Magnesiumcitrat) Viktigt att det är -citrat, åtminstone att magnesiumet slutar på -at. Hjälper mot kramp, nervryckningar och resless leg.

http://edenvik.bloggplatsen.se/2014/11/24/10936257-sa-har-kanner-jag-att-min-kropp-behover-magnesium/

http://edenvik.bloggplatsen.se/2013/05/05/9808975-magnesium-slipp-kramp-nervryckningar-och-sov-gott/

Magnesium Helhetshälsa  

Jag får även Magnesium genom bad, fotbad och att jag smörjer kroppen med Magnesiumolja. Jag badar i Epsomsalt, Bittersalt.

Jag använder Kolloidalt Silver när jag tycker jag behöver.

När jag skadade mig i vinter så åt jag även Arnica 5 st x 3 gånger/dag.

Arnica mot skada  

När mitt järn låg lågt åt jag spenat flera gånger/dag.
Jag äter minst ett mål fisk varje dag. Försöker äta mycket broccoli och grönsaker.
Äter 2-5 bananer varje dag för att orka träna varje dag och jobba.

http://edenvik.bloggplatsen.se/2013/05/05/9809298-bananer-blir-man-glad-och-stark-av/
Dricker chaga-te varje dag.

Till alla måltider äter IFD-mat med gott resultat.
Inflammationsdämpande mat:
http://edenvik.bloggplatsen.se/2014/11/16/10927188-ifd-mat-inflammationsdampande-mat/

Det jag äter är en stor del i mitt tillfrisknande, men inte endast!

Jag försöker även andas medvetet, genom näsan och ända ner i magen.

Dricker vatten.

Tänker på kroppshållningen.
Tränar, övar, blodcirkulation är viktigt.

http://edenvik.bloggplatsen.se/2014/03/09/10591721-handledstraning-med-hantel/
Jag använder mig av zonterapi och triggerpunkter.
Försöker aktivt välja bort negativt.
Sitter aldrig i en soffa, utan på en stol.
Är inte still länge.
Sover på en u-formad kudde med små kulor i, så jag kan forma kudden efter min nacke.
Använder BackOnTrack Nack-krage dygnet runt.

http://edenvik.bloggplatsen.se/2013/10/21/10282500-back-on-track-nackskydd-med-kardborre/
Lyssnar mycket på musik. Musik är medicin för mig.
Visualiserar ett stadigt kors i nacken. Visualiserar ett sprakande livskraftigt flöde i min ryggmärg.
Utnyttjar placebo. Det är ju fantastiskt!!
http://oforklaradefenomen.ifokus.se/discussions/509e0ca0d3b4fd6d47000925-lite-om-placeboeffekten

Det är många pusselbitar som ska hittas och passa ihop. Men jag fick iaf med många bitar i detta blogginlägg.

Upprepar igen, detta passar min kropp. Det kan vara en vägledning för fler att googla, läsa och ta hjälp av alternativmedicin för att läka naturligt på cellnivå.

 

Jag har tagit en liten bit i taget! Detta har tagit mig 4 år. Allt är en process!


Medicinfri i sex månader nu. Känns fantastiskt!
Idag är jag friskare än på över 4år.
#happy2015

Ställ gärna frågor om något är oklart Bettina eller någon annan läsare.

Jag önskar att ni får bli lika frisk som jag!

Dagens tänkvärda:
"Bästa doktorn är sin egna kropp"

#cervikal #spinal #stenos #myelopati #spondylos #läkanaturligt #naturligtläkande #alternativmedicin #energi #cellsalter #magnesium #magnesiumcitrat #aminosyror #Lglutamine #zink #multiguard #omega3 #vitaminD3 #Bkomplex #glucosamine #calcium #surkål #kolloidaltsilver


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Susanne Nietula Edenvik - 16 oktober 2019 03:36

Ja i måndags kom äntligen kallelsen till en kurs i "Basal Kroppskännedom" som jag själv önskat remiss om. Det ska bli spännande! Men jag fick min diagnos, medfödd Cervikal Spinal Stenos med myelopathi, spondylos och diskbråck i nacken, 2011. Vilket...

Av Susanne Nietula Edenvik - 7 oktober 2019 06:14


  Trasmattan - För bättre balans och livskvalite´   Hur ser min dag ut? Vad lägger jag egentligen min tid på? För att förtydliga hur dagarna ser ut så fick jag lära mig att använda mig av "Trasmattan" av min coach Mia på CoachingTeamet, Finsa...

Av Susanne Nietula Edenvik - 20 september 2019 14:19

Placeboexperimentet svt play Jätteintressant program om placeboeffekten! Man ska inte förakta placeboeffekten, man ska dra nytta av den. Placeboeffekten hjälper även fast man vet att det är placebo. Kroppens egna endorfiner. Tankens kraft är så mä...

Av Susanne Nietula Edenvik - 7 september 2019 20:30


  I veckan såg jag Vetenskapens värld - Frisk av naturen på Svt Play.Se programmet här:https://www.svtplay.se/video/23469350/vetenskapens-varld/vetenskapens-varld-sasong-2-frisk-av-naturenKan ses till 28 feb 2020 23.59 Info om programmet:"F...

Av Susanne Nietula Edenvik - 3 september 2019 04:26


29 augusti... Det är nu tre år sedan jag fick hjälp att ta steget att sjukskriva mig. Det var minst sagt ohållbart på arbetet. Ja hela livet var ohållbart... Utmattningen hade tagit över min hjärna...     Fokus på det som är bra   Solu...

Language

Pinterest

Presentation


Hej där! Här är min blogg =)
Här kommer jag skriva om livet med Cervikal Spinal Stenosis. Jag gör allt som står i min makt för att läka naturligt. Är utmattad sen 2016, därför är min aktivitet ojämn i bloggen. Men ska blogga när jag får lite ork.

Viktigt att läsa!

Sök i bloggen

Fråga mig GÄRNA

57 besvarade frågor

Kategorier

REGISTER

Arkiv

Senaste inläggen

Hjälpmedel

Länkar

Sevärda Film-klipp

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2015 >>>

Flagcounter

Flag Counter

RSS

Tidigare år


Skapa flashcards