Alla inlägg den 3 mars 2015

Av Susanne Nietula Edenvik - 3 mars 2015 22:30



Nånting har hänt i mina ben. Det är nånting som fungerar så himla mycket bättre nu. Jag har ett helt nytt flyt i mina steg. Det är någon muskel som förstår hur den ska fungera när jag nötade med februari månads utmaning: Squat/Knäböj.
I mitten på februari klarade jag helt plötsligt av att cykla på treans växel. Har kört på ettan typ hela 2014. Jag klarade även av att köra tyngre på crosstrainern utan känslan av knivhugg i nacken mm

Jag hittade en rolig februari utmaning på Facebook som jag antog. Jag läste inte ordentligt. Jag bara hoppade på, tänkte att jag kör så långt det går.

Utmaningen började med 50 benböj i rad första dagen!!! Jag trodde inte det var sant! Men med försök med rätt andning och en hel del svordomar på slutet så klarade jag det en dag i taget!

Så här gjorde jag:
Stå med fötterna höftbrett isär. Armarna håller jag en stång bakom nacken, under nackknölen.
Andas ut under tiden som du böjer knäna och spänner rumpan o pressar rumpan ner som om du sätter dig i en stol. Håll din vikt på hälarna.
Kom ner tills låren är parallellt med golvet. Se till att hålla ryggen rak.
Pressa upp benen för att komma tillbaka upp. Andas in under tiden du reser dig. Bara att köra ;D
Andningen är jätteviktig!!

Dag 1-50 reps
Dag 2-55 reps
Dag 3-60 reps
Dag 4-65 reps
Dag 5 - vila
Dag 6-70 reps
Dag 7-75 reps
Dag 8-80 reps
Dag 9 - vila
Dag 10-100 reps
Dag 11-105 reps
Dag 12-110 reps
Dag 13 - vila
Dag 14-130 reps
Dag 15-135 reps
Dag 16-140 reps
Dag 17 - vila
Dag 18-150 reps
Dag 19-155 reps
Dag 20-160 reps
Dag 21 - vila
Dag 22-170 reps
Dag 23-175 reps
Dag 24-180 reps
Dag 25 - vila
Dag 26-190 reps
Dag 27-200 reps
Dag 28 - SÄTT så många du kan

Den här utmaningen kan man ju göra om till sin egen. Jag gjorde alla reps i rad.
Men man kan ju göra en i taget eller fem eller vad man nu vill. Huvudsaken är att man utmanar sig och att man får en mer fungerande kropp.

Sista veckan hittade jag de här braiga länkarna:
Breathing Squat - Paul Chek
http://youtu.be/xujyjRG18J0

Medveten andning
http://www.medvetenandning.se/artiklar/din-andning-kraftfullt-verktyg-smartlindring/

Dag 28 satt jag 350 knäböj i rad. Woohoou!! Sen var jag värd en bastu och en öl. Så nöjd att klarat detta så bra i mitt skick.

Mars månads utmaning har börjat: Plankan.
Hur ska jag fixa det med min nacke?? Jag tänkte att jag kör så långt det går ;) Det verkar ju funka ;)

Idag 3 mars var jag till neurologen och det gick så bra så! Men det får jag berätta om en annan dag. Nu är det sovdags det har varit en händelserik dag idag :))))

Dagens tänkvärda:
"Man blir bra på det man övar!"

#benböj #squat #utmaning #öva #cervikal #spinal #stenos #myelopati #spondylosis #rotpåverkan #nervpåverkan #starkaben #medvetenandning

Language

Pinterest

Presentation


Hej där! Här är min blogg =)
Här kommer jag skriva om livet med Cervikal Spinal Stenosis. Jag gör allt som står i min makt för att läka naturligt. Är utmattad sen 2016, därför är min aktivitet ojämn i bloggen. Men ska blogga när jag får lite ork.

Viktigt att läsa!

Sök i bloggen

Fråga mig GÄRNA

57 besvarade frågor

Kategorier

REGISTER

Arkiv

Senaste inläggen

Hjälpmedel

Länkar

Sevärda Film-klipp

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23 24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2015 >>>

Flagcounter

Flag Counter

RSS

Tidigare år


Skapa flashcards