Alla inlägg den 12 mars 2015

Av Susanne Nietula Edenvik - 12 mars 2015 09:49


Ja igår var då dagen för magnetkameran. Kändes så himla mycket lättare när man inte är livrädd för MR-svaret. Woop, woop!
Rätt laddning är viktigt.
Bestämde mig direkt på morgon för att prioritera att ladda med promis, träning, chaga, gurkmeja och ingefära mm och lite andra häxkonster ;D som att ta hjälp av mina "änglar", träd, medveten andning, musik, visualiseringar mm
Tankens kraft är mäktig!

Gårdagens promis var fantastisk och sagolik. Så härligt i vårsolen.
   

Här har jag flera av mina änglar  

Här har jag flera av mina "änglar". Som ger mig ofantligt mycket kraft.
Träden och naturen ger mig mycket kraft  
Träden och naturen ger mig också kraft. Som sagt jag tar till mig allt som ger mig kraft, jag behöver det :))) Att tro, att ha en övertro är harmlöst och skadar inte. Dessutom är det perfekt avledning i många situationer då det goda tar plats istället för det besvärliga och jobbiga. Alla sätt är bra.

Solen strålade varmt så mössan åkte av flera gånger. Bevis på att jag har återhämtat mig bra sedan senaste vurpan i vinter. TJOHO!
Perfekt uppladdning! Sonen hade fixat en cd-skiva åt mig med Volbeat som jag skulle kunna lyssna på under magnetröntgen. Tacksam! Musik hjälper mig otroligt mycket. Musik hjälper min hjärna, min kropp fungerar mycket bättre med musik.

Kl 13:00 var jag kallad. Man ska vara där tio minuter innan. Kommer dit och cd-spelaren är TRASIG!! Hade jag vetat det så hade jag tagit med en kabel så att jag kunde spela musik via min telefon!!! Men nu var det försent! Och den enda radiokanalen de fick in var en skraaaapig variant som kunde kvitta! Det skrapade mer än vad man hörde.

Så det var bara att köra utan musik. Det skulle ta ungefär 40 minuter denna gång eftersom jag skulle röntga både halsryggen och ja hela ryggraden.

   
Jag fick lägga mig tillrätta på britsen och fick en stor hård kudde under benen, det var bra. Hörselkåpor på mot det höga ljudet. Huvudet fixerat i den lilla "skålen". Alarmknapp i handen. Så körde de in mig i den trånga magnetkameran. Tippar på att det är en dm från nästipp till "taket". Fick lite panikångest första minutrarna. Hade svårt att fokusera och andas rätt. Men efter nån minut fick jag ordning både på andningen och tankarna.
"Möt upp ångesten precis som med smärta och andas med näsan!"

"Tänk på kraften från träden."
"Jag klarar ju allt!"
Tur att jag inte har klaustrofobi! Om man vill kan man få lugnande. Men jag gillar inte mediciner.
Tur att jag har hjärnan fullmatad med musik ;)
40 minuter inne i den trånga tunneln kändes ganska långt även om jag höll på att somna flera gånger. Det jag upplevde var jobbigast denna gång var att man ska vara blickstilla hela tiden när maskinens öronbedövande höga ljud dundrar på, låter ibland som en bilmaskin, som hos tandläkarn, som i ett krig. Ja ibland låter den som ett krig. Tacksam att jag inte varit med i ett krig. Inte ett sånt krig med skjutvapen iaf.
Magnetkamera MR Karlskoga lasarett
När magnetkameran tystnar och bara tuffar på så får man röra på händer och fötter. Efter typ tjugo minuter frågade de: Hur går det Susanne? Jag svarade jättebra! Kör på! (Jag ville ju bli klar)
Tankarna flyger runt i ett virrvarr, samtidigt som jag försöker visualisera ett starkt, färgsprakande flöde i ryggmärgen. Men tankarna hamnar lite varstans ;)
Med jämna mellanrum kör de in mig längre och längre in i tunneln. Det blåser kallt där inne. Jag blir lite orolig över nacken :S Men tänker att det måste ju komma in syre också. Jag är ju faktiskt riktigt bra i nacken nuförtiden, men jag ser alltid till att vara varm om nacken.
Jag tänker jättemycket på att andas medvetet, in genom näsan, ända ner i magen. Jag kommer av mig med andningen flera gånger och tänker skärp dig!
Tillslut är jag nästan ute på andra sidan. De stannar upp, ett längre uppehåll?, antar att de kollar på bilderna kanske, maskinen tuffar på. Sen drar det öronbedövande ljudet igång igen. Man undrar ju lite varför måste magnetkameran låta så högt när den tar bilder?
Jag undrar lite om jag kommer att klara av att hoppa ner från britsen och gå därifrån sen? Känner mig bortdomnad.
Efter en timme är jag klar. Skönt!!

Jag påpekade att det blåste kallt inne i magnetkameran. Då berättar den ena personalen att magnetkamera är som en mikrovågsugn, den värmer upp vattenpartiklar.

Så de flesta brukar klaga på att det är så varmt där inne, att de blir överhettade.
Såklart är min kropp tvärsom ;)
   
Jag frågar om jag inte ligger tillräckligt still eftersom det tog 60 minuter istället för 40 minuter?? Jag får till svar att de är nöjda med bilderna. jag nöjer mig med svaret även om jag fortsätter undra...
Min läkare, neurolog kommer att få svar på magnetkamera bilderna om 1,5 - 2 veckor.

Så nu håller jag tummarna att jag får onaturligt extra fina MR-bilder, åtminstone över nacken, det är det allra viktigaste.
Ge aldrig upp dina drömmar  
Det känns jättebra att ha det överstökat. Nu får vi se hur det ser ut denna gång. Jag hade bättre känsla innan magnetkameran än efter... Men det är nog bara lite oro som tagit över mina tankar och känsla.

Det här var min 4:e gång i magnetkameran. Nu känner jag att jag måste läsa på hur onyttigt det kan vara i en "mikrovågsugn"...


Som sagt hoppas på onaturligt extra fina bilder så jag slipper det här. Önsketänkande!


Follow your dreams  

Magnetkamera 2013:

http://edenvik.bloggplatsen.se/2013/05/21/9862746-magnetkamera-mr-rontgen-av-halsryggen-cervikal-spinal-stenos/

Magnetkamera svar 2013:

http://edenvik.bloggplatsen.se/2013/06/14/9936752-magnetkamera-mr-svar-2013/


Min  

Min "seger"bild i Juni 2013 mot grymma Mr Cervical Spinal Stenosis! Oförändrad bild!!!!


Innan jag somnade igår så kom det iaf några tårar...

JAG VILL VARA FRISK!!!

 

Nu blir det en underbar promis i vårsolen så att tankarna kommer hamna rätt igen :)))) Ta vara på dagen idag!


Dagens tänkvärda:
"I expect miracle.
Miracles happen for those who believe"

#magnetkamera #MRI #MR #halsrygg #ryggraden #röntgen #övertro #naturligtläkande
#förväntarmigmirakel #expectsmiracle #cervikalspinalstenos #myelopati

Language

Pinterest

Presentation


Hej där! Här är min blogg =)
Här kommer jag skriva om livet med Cervikal Spinal Stenosis. Jag gör allt som står i min makt för att läka naturligt. Är utmattad sen 2016, därför är min aktivitet ojämn i bloggen. Men ska blogga när jag får lite ork.

Viktigt att läsa!

Sök i bloggen

Fråga mig GÄRNA

57 besvarade frågor

Kategorier

REGISTER

Arkiv

Senaste inläggen

Hjälpmedel

Länkar

Sevärda Film-klipp

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23 24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2015 >>>

Flagcounter

Flag Counter

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards