Direktlänk till inlägg 23 mars 2015

Jag skulle bara... bara sträcka mig ner...

Av Susanne Nietula Edenvik - 23 mars 2015 11:16

Jag skulle bara... bara sträcka mig ner efter lillemans smörgås som han kastat ner på golvet. Sådär som små barn alltid gör ;)
Jag tänkte mig inte för. Min kropp har känts hyfsat smärtfri, känts så stabil, stadig, stark och har lytt mig nästan hela tiden de senaste veckorna.
Som sagt, jag tänkte mig inte för. Av ren reflex slängde mig mot vänster sida för att plocka upp mackan. Nånting fungerade inte som det ska, precis som att något saknas i kroppen, som att det saknas några muskler nånstans... Jag faller handlöst neråt sidan samtidigt som stolen fastnar mellan kalasbordet och databordet. Tack och lov. Det tar en stund innan jag får kontroll igen. De andra undrar vad jag håller på med, samtidigt som jag undrar vad f-n hände?!?

GAH!! På kvällen stack det i hela min högra sida från topp till tå. Lock för höger öra. Kändes som håret stod rakt ut på höger sida huvud. Kändes som det rann kallt vatten på huvudet. Ansiktet kändes ännu mer bortdomnat än vanligt. Vänster armen kändes lite mer olydig. Kramper i övre ryggen.
SUCK! x väldigt många gånger.

I lördags var jag så j-a lycklig över min starka och "friska" kropp. Perfekt dag! Kaffe på altan! Tränade på gymmet! Muskler behöver protein! Bla bla bla bla bla.
Perfekt dag sol träna muskler protein  
Kändes så himla bra igår morse att kliva upp tidigt en söndagsmorgon för att vara barnvakt ett par timmar.

Jag har varit så glad och tacksam att jag klarar av att bära lilleman utan problem. Jag har till och med kunnat hjälpa min betydligt tyngre men svaga styvfar.

Mitt yngsta hjärta och mitt äldsta hjärta  


På söndageftermiddagen var det dags för kalas. Jag skulle ju bara... hämta lillemans macka från golvet lite för hastigt... GAH!
Upp som en sol och ner som en pannkaka kan man ju säga!

Kom hem efter kalaset och käkade en banan. Tog fram 5 Arnica piller mot skada. Plus extra omega 3. Fixade ordning Anti-Ont drycken med gurkmeja, ingefära mm. Gick in i mitt träningsrum, satt på musik och cyklade lugnt en mil, så jag blev varm och skön i kroppen. Jätteviktigt med blodcirkulation. Under tiden fick händerna kämpa med lera och luftövningar. Nacken med försiktiga nackövningar. Körde igenom gummibandsövningar. Inga hastiga rörelser! Provade på plank-utmaningen... Klarade inte dagens mål :(
Körde igenom massa övningar med de lätta 3kg vikterna. Försökte göra massor med olika övningar för att kontrollera att kroppen var ok. Kroppen lydde, TACK! TACK!


Provade på planka-utmaningen igen... Klarade inte dagens mål. GAH! Intalade mig att utmaningen är ju faktiskt inte det viktigaste.
Det viktigaste är ju att det gick så bra som möjligt och att jag gör allt så rätt som möjligt nu för att snabbt komma tillbaks igen.

När jag stod på min balansplatta och filosoferade så tänkte jag: Vad kan jag lära mig av det här? Varför blev det så här? Jag kommer fram till att jag måste variera min träning ännu mer än vad jag gör. För bara tre veckor sedan så gjorde jag inga framåtlutande övningar som plankan tex. Men det klarar jag nu. Jag måste lägga till övningar åt sidorna också. Jag har varit för fokuserad på att försöka bygga muskler. Det viktiga är att jag klarar alla rörelser åt alla håll.
Tidtagning Plankan  

Envis som jag är provade jag plankan igen. Men nu klarade jag inte tiden längre. Jag fick nöja mig med tre stycken tider under 120 sek.

Dag 22:s mål var 180 sekunder. Dag 18-21 så har jag klarat målet som har varit 150 sekunder. 2,5 minuter är ju helt fantastiskt i mitt skick. Jag ÄR supernöjd!!! Men nu klarade jag inte det längre. Jag försöker vara nöjd.

Min envishet river i mig. Men jag försöker lugna mig. Det är ju inte hela världen!!! Jag måste återgå till det som är viktigt: att kroppen fungerar. Det är målet. Fokus på målet!

Efter träningen tappade jag upp ett avslappnande magnesiumbad. När jag satt mig ner i det varma badet blir jag knottrig och frös fast det var jättevarmt.

Avslappnande magnesiumbad bra mot smärta, kramp och nervryckningar  
Thåström, tända ljus och ett glas rött. Underbara 45 minuter. Kroppen kändes avslappnad och behagligare efter badet. Magnesium är bra! Bra mot smärta, kramp och nervryckningar.

Innan jag tog natten så tog jag 5 Arnica piller till och en extra kopp Anti-Ont Dunderkur:
http://edenvik.bloggplatsen.se/2014/12/20/10961070-anti-ont-dunderkur-mot-smarta-och-inflammation-som-hjalpt-mig/


Idag känner jag mest obehag i armar och händer. Höger sida lår, fot, ansikte, öga, bakhuvudet och övre ryggen. Så jag känner mig redan lite bättre tror jag, även om jag egentligen bara vill ligga i sängen under värmefilten. Men det gör ont att ligga still.
Medveten andning gör att det hettar mindre i ansiktet.

Idag blir det koncentration på cykling, lågintensivträning, lätta övningar och vila. Kosttillskott, yoga och andning, zonterapi och triggerpunkter. Att hitta och trycka på triggerpunkter kan nog hjälpa mig ytterligare :)
Triggerpunktsguide är en av mina biblar  

Triggerpunktsguide är en av mina biblar. Mycket av smärta sitter nånstans i muskler som man kan trycka bort.

"Rörelseapparatens anatomi" av Kristian Berg
"Bara" att kämpa på!

Dagens tänkvärda:
"Remember where you are now is not where you will always be. Better days are ahead..."

Remember where you are now is not where you will always be. Better days are ahead...  

#cervikalspinalstenos #myelopati #spondylos #triggerpunktsguide #arnica #gurkmeja #ingefära #lågintensivträning #blodcirkulation #nacke #nervsmärta #kännssomhåretstårraktupp #kämpa #medvetenandning


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Susanne Nietula Edenvik - 16 oktober 2019 03:36

Ja i måndags kom äntligen kallelsen till en kurs i "Basal Kroppskännedom" som jag själv önskat remiss om. Det ska bli spännande! Men jag fick min diagnos, medfödd Cervikal Spinal Stenos med myelopathi, spondylos och diskbråck i nacken, 2011. Vilket...

Av Susanne Nietula Edenvik - 7 oktober 2019 06:14


  Trasmattan - För bättre balans och livskvalite´   Hur ser min dag ut? Vad lägger jag egentligen min tid på? För att förtydliga hur dagarna ser ut så fick jag lära mig att använda mig av "Trasmattan" av min coach Mia på CoachingTeamet, Finsa...

Av Susanne Nietula Edenvik - 20 september 2019 14:19

Placeboexperimentet svt play Jätteintressant program om placeboeffekten! Man ska inte förakta placeboeffekten, man ska dra nytta av den. Placeboeffekten hjälper även fast man vet att det är placebo. Kroppens egna endorfiner. Tankens kraft är så mä...

Av Susanne Nietula Edenvik - 7 september 2019 20:30


  I veckan såg jag Vetenskapens värld - Frisk av naturen på Svt Play.Se programmet här:https://www.svtplay.se/video/23469350/vetenskapens-varld/vetenskapens-varld-sasong-2-frisk-av-naturenKan ses till 28 feb 2020 23.59 Info om programmet:"F...

Av Susanne Nietula Edenvik - 3 september 2019 04:26


29 augusti... Det är nu tre år sedan jag fick hjälp att ta steget att sjukskriva mig. Det var minst sagt ohållbart på arbetet. Ja hela livet var ohållbart... Utmattningen hade tagit över min hjärna...     Fokus på det som är bra   Solu...

Language

Pinterest

Presentation


Hej där! Här är min blogg =)
Här kommer jag skriva om livet med Cervikal Spinal Stenosis. Jag gör allt som står i min makt för att läka naturligt. Är utmattad sen 2016, därför är min aktivitet ojämn i bloggen. Men ska blogga när jag får lite ork.

Viktigt att läsa!

Sök i bloggen

Fråga mig GÄRNA

57 besvarade frågor

Kategorier

REGISTER

Arkiv

Senaste inläggen

Hjälpmedel

Länkar

Sevärda Film-klipp

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23 24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2015 >>>

Flagcounter

Flag Counter

RSS

Tidigare år


Ovido - Quiz & Flashcards