Alla inlägg den 24 maj 2015

Av Susanne Nietula Edenvik - 24 maj 2015 20:15

Uppdaterat min hälsokost-status. Jag äter inte likadant hela tiden, utan det beror på hur jag mår och vad min kropp behöver mm.


Du är vad du äter. Jag försöker att självläka min kropp på cellnivå. Försöker läka naturligt och bli så smärtfri som möjligt. Och det går onekligen mycket bra för mig. Även om det går sakta. Det är nu över fyra år sedan jag blev så sjuk så att jag förlorade en del muskler i armar och händer. Mina händer och armar lydde inte längre och istället för muskler fick jag gropar där musklerna suttit.

Det är flera stycken som frågat vad och hur mycket jag äter.

Kom ihåg att det här passar mig och min kropp. Alla är vi olika!! 
Men jag ska försöka beskriva exakt vad jag äter för kosttillskott mm som har hjälpt min kropp så här långt. Hälften av kosttillskotten har jag letat på själv. Resterande har jag tagit hjälp av Annelie AlternativMedicin/SCIO:

http://www.anneliesalternativmedicin.se/behandlingar/scio-19086788
http://edenvik.bloggplatsen.se/2014/09/25/10871429-scio-energimedicin-alternativ-medicin/
Jag rekommendera verkligen att ni tar hjälp så att det blir rätt kosttillskott som passar just DIN kropp.


Jag undviker gluten, mjölk, majs, socker, pumpakärnor, E-nummer.


Direkt när jag vaknar:

2 st Aminosyror Natural Life, köper jag från Vitaminbutiken Kenkou.

Aminosyror är byggstenarna i proteiner. Proteiner bygger celler och reparerar vävnader.


Aminosyror Natural Life  


Före frukost:

1 st L-Glutamine Lamberts 500mg. Köper jag från Vitaminbutiken Kenkou.

L-Glutamine är en aminosyra som är mycket bra för att läka tarmen och är viktig för muskler och nerver.

L-Glutamine Lamberts 500mg   
1-2 st Zink Holistic (a' 30mg zink)
Zink Holistic  


En kopp Anti-ont Dunderkur: 
2-3 tsk Nyponskal 
1 tsk ingefära ekologisk
1 tsk gurkmeja ekologisk 
en nypa svartpeppar ekologisk
1 msk kokosolja ekologisk
+ hett vatten

Anti-ont dunderkur gurkmeja ingefära kokosolja svartpeppar nyponskal   
http://edenvik.bloggplatsen.se/2014/12/20/10961070-anti-ont-dunderkur-mot-smarta-och-inflammation-som-hjalpt-mig/

Slutade i princip med Gurkmeja/Kokosoljadrycken under mars-april-maj. Jag var såpass smärtfri och då föll det sig naturligt att jag hoppade över det.

Vilket har visat sig var ett stort misstag. Jag är mycket sämre igen! Så nu kör jag för fullt igen. Ska dessutom till doktorn imorgon. Jag söker inte till vården i första taget. Men jag mår inte alls bra. Apatisk, okoncentrerad, dålig hörsel, proppmätt fast jag knappt äter något, fryser ini märgen fast jag har underställ under arbetskläderna inomhus i maj, eksem, psoriasis, huvudvärk, dimsyn, ofokuserad. Massor med symtom så nu får doktorn hjälpa mig! Hoppas, hoppas att det typ är järnbrist som typ har påverkat sköldkörteln.


Till frukost:
IFD-mat om jag får i mig... Blir oftast bara en banan.
1-2 msk surkål (probiotika)

Ett ägg (äkta bondägg)
En tsk kokosolja

Ekologisk Kokosolja Kung Markatta Kallpressad Virgin   
4-6 st Omega 3 Fritt Flyt (a' 291mg Omega3, fiskolja 500mg) Kommer troligtvis byta sort snart till en mer effektiv/pris.

http://edenvik.bloggplatsen.se/2014/12/02/10943493-omega-3-dampar-inflammation/

Omega 3 Fritt Flyt Omega3   
1 st Mega B-komplex Holistic

http://edenvik.bloggplatsen.se/2014/05/03/10684719-b-komplex-vitamin-b1-b2-b3-b5-b6-b8-b9-b12/

Mega B-komplex Holistic   
1 krm Glucosamine (den jag äter är till hästar) vid behov

http://edenvik.bloggplatsen.se/2014/03/05/10581695-glukosamin-mot-artros-spondylos-mm/
Glucosamine   
   

1 st MultiGuard Lamberts, köper jag från Vitaminbutiken Kenkou

En av de bästa och bredaste multivitamin med mineral.


MuliGuard Lamberts   
1-2st Vitamin D3 5000 Holistic a' 5000 IE (125ug) beroende på hur mycket sol jag får den dagen. Under maj-aug kan vi även i Sverige tillgodo se oss vitamin D3 från solen :)))))


Vitamin D3 5000 Holistic  



En kopp Anti-ont Dunderkur: 
2-3 tsk Nyponskal 
1 tsk ingefära ekologisk
1 tsk gurkmeja ekologisk 
en nypa svartpeppar ekologisk
1 msk kokosolja ekologisk
+ hett vatten

Till lunch/middag EXTRA OM jag känner behov:
IFD-mat
1-2 msk surkål (probiotika)
1st Vitamin D3 5000 Holistic (a' 5000 IE (125ug)
1-2 st Omega 3 Fritt Flyt (a' 291mg Omega3, fiskolja 500mg)


En kopp Anti-ont Dunderkur: 
2-3 tsk Nyponskal, 
1 tsk ingefära, 
1 tsk gurkmeja, 
en nypa svartpeppar, 
1 msk kokosolja 
+ hett vatten


Till kvällsmat:
1 tsk kokosolja ekologisk
1-2 msk surkål (probiotika)
Äkta bondägg http://edenvik.bloggplatsen.se/2013/05/06/9812713-agg-snabbmat-som-ar-nyttigt-tror-jag/
IFD-mat

Innan jag ska sova:

5 st Magnesium Optimal Helhetshälsa (a' 135mg Magnesiumcitrat) Viktigt att det är -citrat, åtminstone att magnesiumet slutar på -at. Hjälper mot kramp, nervryckningar och resless leg.

http://edenvik.bloggplatsen.se/2014/11/24/10936257-sa-har-kanner-jag-att-min-kropp-behover-magnesium/

http://edenvik.bloggplatsen.se/2013/05/05/9808975-magnesium-slipp-kramp-nervryckningar-och-sov-gott/

Magnesium Helhetshälsa   

Jag får även Magnesium genom bad, fotbad och att jag smörjer kroppen med Magnesiumolja. Jag badar i Epsomsalt, Bittersalt.

Jag använder Kolloidalt Silver när jag tycker jag behöver. 

När jag skadar mig så äter jag även Arnica 5 st x 3 gånger/dag.

Arnica mot skada   


Jag försöker äta ett mål fisk varje dag. 
Föröker äta 2-5 bananer varje dag för att orka hålla energin uppe och jobba. Tyvärr blir det inte mycket träning nu i maj :((((

http://edenvik.bloggplatsen.se/2013/05/05/9809298-bananer-blir-man-glad-och-stark-av/


Dricker nu nästan en liter chaga-te varje dag. Boostar med tallbarrsvatten och anti-ont drycken. Hoppas jag snart blir klarare i hjärnan!! Jag velar och kan inte bestämma mig ens vilken färg jag ska ta på muggen!?! Det är liksom inte jag!! Jag velar inte och jag ligger inte en minut extra i sängen i vanliga fall. 
Boostar med chaga-te tallbarrsvatten och anti-ont drycken  
Till alla måltider äter IFD-mat med gott resultat.
Inflammationsdämpande mat:
http://edenvik.bloggplatsen.se/2014/11/16/10927188-ifd-mat-inflammationsdampande-mat/

Det jag äter är en stor del i mitt tillfrisknande, men inte endast!

Jag försöker även andas medvetet, genom näsan och ända ner i magen.

Dricker vatten.

Tänker på kroppshållningen.


All energi är borta! Borde träna, öva, blodcirkulation är viktigt.

http://edenvik.bloggplatsen.se/2014/03/09/10591721-handledstraning-med-hantel/


Jag använder mig av zonterapi och triggerpunkter.
Försöker aktivt välja bort negativt.
Sitter aldrig i en soffa, utan på en stol.
Försöker att inte vara still länge... Men nu i maj har jag ingen energi, vill bara ligga i sängen...

Som tur är har jag mina träningsbollar till händerna:

Träningsbollar Handträning Träna händer och armar  

Träningsbollar Handträning Träna händer och armar.

u-formad nackkudde med små kulor i  
Sover på en u-formad kudde med små kulor i, så jag kan forma kudden efter min nacke.

Back On Track Nackskydd  
Använder BackOnTrack Nack-krage nästan dygnet runt. Själva nacken har blivit bättre så ibland tar jag av mig nackskyddet.

http://edenvik.bloggplatsen.se/2013/10/21/10282500-back-on-track-nackskydd-med-kardborre/
Lyssnar mycket på musik. Musik är medicin för mig.
Visualiserar ett stadigt kors i nacken. Visualiserar ett sprakande livskraftigt flöde i min ryggmärg.
Utnyttjar placebo. Det är ju fantastiskt!!
http://oforklaradefenomen.ifokus.se/discussions/509e0ca0d3b4fd6d47000925-lite-om-placeboeffekten

Det är många pusselbitar som ska hittas och passa ihop. Men jag fick iaf med många bitar i detta blogginlägg.

Upprepar igen, detta passar min kropp. Det kan vara en vägledning för fler att googla, läsa och ta hjälp av alternativmedicin för att läka naturligt på cellnivå.

 

Jag har tagit en liten bit i taget! Detta har tagit mig över 4 år. Allt är en process!


Medicinfri i 10 månader nu. Känns fantastiskt!

#happy2015 ? Nej inte efter två dödsfall inom familjen bara nu i maj och en massa annat skit.. Not happy!!

Men otroligt glad för att jag lyckats bli så bra i nacken. Helt otroligt! Jag kan till och med ligga en liten stund på sidan nuförtiden. Det är grejer det!!! Att få ligga en liten stund som man vill :)))) och inte bara på rygg hela, hela tiden jämnt, jämnt.

Ställ gärna frågor om något är oklart. Hoppas ni hittar något tips. Tipsa gärna mig!


Kom ihåg att alla kroppar och behov är olika.


Dagens tänkvärda:
"Hoppas det är järn min kropp behöver. Hoppas!"

#cervikal #spinal #stenos #myelopati #spondylos #läkanaturligt #naturligtläkande #alternativmedicin #energi #magnesium #magnesiumcitrat #aminosyror #Lglutamine #zink #multiguard #omega3 #vitaminD3 #Bkomplex #glucosamine #surkål #kolloidaltsilver #chaga #gurkmeja #svartpeppar #ingefära #nypon #kokosolja

Language

Pinterest

Presentation


Hej där! Här är min blogg =)
Här kommer jag skriva om livet med Cervikal Spinal Stenosis. Jag gör allt som står i min makt för att läka naturligt. Är utmattad sen 2016, därför är min aktivitet ojämn i bloggen. Men ska blogga när jag får lite ork.

Viktigt att läsa!

Sök i bloggen

Fråga mig GÄRNA

57 besvarade frågor

Kategorier

REGISTER

Arkiv

Senaste inläggen

Hjälpmedel

Länkar

Sevärda Film-klipp

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2015 >>>

Flagcounter

Flag Counter

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards