Direktlänk till inlägg 7 september 2015

Gurkmejan ÄR magisk!

Av Susanne Nietula Edenvik - 7 september 2015 21:30


Gurkmejan ÄR magisk!


I slutet på juli, början på augusti fick jag troligtvis och förhoppningsvis ett nytt diskbråck. Jag hoppas på det så det inte är stenosen som har blivit progressiv.


Jag har klarat mig utan skolmedicin trots smärtor och olydiga kroppsdelar.


Jag har gjort många förändringar i mitt liv. Men främst som smärtlindrare har jag använt mig av min Anti-Ont dryck med Gurkmeja. Minst 3 tsk gurkmeja + lite svartpeppar, minst 3 tsk ingefära, minst 3 tsk nypon, kokosolja och honung varje, varje dag. 

Jag har använt mig av 2-4 gram Omega3/dag.

Jag har även använt mig av Arnica de första fyra veckorna.

 

Hittade en intressant sida som jag bl.a hittade delar av nedanstående information:

De verksamma beståndsdelarna i Gurkmeja är 3-5% curcuminoider samt 2-7% eterolja. Curcuminoiderna löses bäst i olja.

Vid farmakologiska studier har curcuminoiderna visat sig ha lika stark inflammationshämmande effekt som kortison och fenylbutazon. Vid en inflammation ökar aminotransferaserna ASAT och ALAT i blodet. De här enzymerna återgår till sina normalvärden efter intag av curcumin. Curcumin förhindrar även leverskador av giftiga ämnen och verkar även antibakteriellt. Viss effekt på vissa cancertumörer har också inrapporterats och då vid laboratorieförsök. Curcuminet och eteroljan stimulerar även gallproduktionen, gallflödet och magsaftproduktionen.

Dosering: mald pulver av gurkmeja ca 1-3 gram, 3 gram motsvarar 1 tsk, intas 2-3 ggr om dagen. Dosen kan gradvis öka upp till 20 gram om dagen för att uppnå önskad effekt. Gör uppehåll efter en månad i några dagar och se om besvären kommer tillbaka och isåfall vid behov fortsätta ytterligare en månad.

Faktan är hämtad från boken Fytomedicin av Hans Bertil Juneby

Källa: http://alternativbehandlingar.ifokus.se/articles/4d7152b8b9cb4622210659fb-gurkmeja-curcuma-longa-l


Fytomedicin är ett annat ord för örtmedicin.

Är det möjligtvis någon som har boken och vill sälja den så är jag intresserad!

http://www.bokus.com/bok/9789197346184/fytomedicin-en-fickhandbok-om-medicinalvaxter/


Lite svartpeppar tillsammans med gurkmejan så förstärker den Gurkmejan med upp till 2000%. Jag använder alltid svartpeppar till gurkmejan.

 

Anti-Ont dryck Gurkmeja Svartpeppar Ingefära Nypon Kokosolja  

Anti-Ont dryck Gurkmeja Svartpeppar Ingefära Nypon Kokosolja ibland även honung i.

 

http://edenvik.bloggplatsen.se/2014/12/20/10961070-anti-ont-dunderkur-mot-smarta-och-inflammation-som-hjalpt-mig/ 


Är man inte van med stora doser av ovanstående ingredienser så bör man börja med litegrann så kroppen får vänja sig.

 

Här köper jag mina ekologiska kryddor/varor:

http://grongava.se/shop/product/gurkmeja-ekologisk-1-kg-sonnentor

 

Dagens tänkvärda:

"Om idag vore din sista dag i livet, skulle du då göra det du hade tänkt göra idag?"

Steve Jobs


#cervikalspinalstenos #myelopati #spondylos #diskbråck #gurkmeja #svartpeppar #ingefära #kokosolja #honung #smärtlindring #omega3 #arnica #iställetförskolmedicin #iställetförkortison #inflammationshämmande #inflammationsdämpande #örtmedicin #fytomedicin #läkanaturligt

 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Susanne Nietula Edenvik - 16 oktober 2019 03:36

Ja i måndags kom äntligen kallelsen till en kurs i "Basal Kroppskännedom" som jag själv önskat remiss om. Det ska bli spännande! Men jag fick min diagnos, medfödd Cervikal Spinal Stenos med myelopathi, spondylos och diskbråck i nacken, 2011. Vilket...

Av Susanne Nietula Edenvik - 7 oktober 2019 06:14


  Trasmattan - För bättre balans och livskvalite´   Hur ser min dag ut? Vad lägger jag egentligen min tid på? För att förtydliga hur dagarna ser ut så fick jag lära mig att använda mig av "Trasmattan" av min coach Mia på CoachingTeamet, Finsa...

Av Susanne Nietula Edenvik - 20 september 2019 14:19

Placeboexperimentet svt play Jätteintressant program om placeboeffekten! Man ska inte förakta placeboeffekten, man ska dra nytta av den. Placeboeffekten hjälper även fast man vet att det är placebo. Kroppens egna endorfiner. Tankens kraft är så mä...

Av Susanne Nietula Edenvik - 7 september 2019 20:30


  I veckan såg jag Vetenskapens värld - Frisk av naturen på Svt Play.Se programmet här:https://www.svtplay.se/video/23469350/vetenskapens-varld/vetenskapens-varld-sasong-2-frisk-av-naturenKan ses till 28 feb 2020 23.59 Info om programmet:"F...

Av Susanne Nietula Edenvik - 3 september 2019 04:26


29 augusti... Det är nu tre år sedan jag fick hjälp att ta steget att sjukskriva mig. Det var minst sagt ohållbart på arbetet. Ja hela livet var ohållbart... Utmattningen hade tagit över min hjärna...     Fokus på det som är bra   Solu...

Language

Pinterest

Presentation


Hej där! Här är min blogg =)
Här kommer jag skriva om livet med Cervikal Spinal Stenosis. Jag gör allt som står i min makt för att läka naturligt. Är utmattad sen 2016, därför är min aktivitet ojämn i bloggen. Men ska blogga när jag får lite ork.

Viktigt att läsa!

Sök i bloggen

Fråga mig GÄRNA

57 besvarade frågor

Kategorier

REGISTER

Arkiv

Senaste inläggen

Hjälpmedel

Länkar

Sevärda Film-klipp

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7 8 9
10
11
12 13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2015 >>>

Flagcounter

Flag Counter

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards