Alla inlägg den 30 november 2015

Av Susanne Nietula Edenvik - 30 november 2015 10:45


Här tränar man alltså de djupa nackmusklerna med tanken att man ska göra rörelsen fast man inte gör den. Häftigt och fascinerande. Kroppen är verkligen fantastisk.

Sedan senaste diskbråcket i augusti så har min syn krånglat mycket mer än innan. Men jag tror att det är atlaskotan som stör mig så hemskt!!

Jag ser dåligt stundtals. Jag får dimsyn och det känns som att synfältet blir mycket smalare och mörkt runtomkring. Blir yr och har svårt att hålla balansen. Känns som ögonen stundom ska ploppa ut ur hjärnan för att i nästa stund tryckas in i hjärnan. Känns som jag har ett hårt metallband runt hjärnan som spänns åt, ungefär som det band man får runt tanden när man är hos tandläkaren ni vet, fast runt hjärnan. Har tyvärr plågats med mer huvudvärk. Jag har annars i vanliga fall lyckan att ha huvudvärk väldigt sällan trots mina problem i nacken. Tacksam!
De värsta stunderna och ibland dagarna har varit att det har blixtrat i hjärnan när jag har rört ögonen. Fruktansvärt jobbigt! Skulle jag titta åt sidan så har jag varit tvungen att röra hela huvudet åt den sidan för att minimera blixtrarna i hjärnan.

blixtrar i hjärnan när jag rör ögonen     


Jättebesvärligt, speciellt med trycket och blixtrarna! Tog så oerhört mycket energi från mig. Jag har aldrig tänkt så mycket på sjukskrivning som nu i höst. Min ork och kraft har verkligen sinat i år.
Plus att jag blev rädd också. Bad t.o.m till Gud att han hellre fick ta hela min vänstra arm bara jag skulle slippa blixtrarna i hjärnan när jag rörde mina ögon.
Jag vet inte om han hörde mig, jag har iaf fått behålla vänster armen ;)

Jag fick jättebra övningar av min jättebästa sjukgymnast. Hon berättade att muskler till ögonen sitter i nacken, även balansen och hörseln och mycket mer. Det förklarar ju en del. Hon kände i min nacke att mina ögonmuskler var svaga, speciellt vänster.

muskler till ögonen sitter i nacken  
Dessa symtom brukar komma av problem högre upp i nacken än vad mina skador sitter... Men sjukgymnasten var kanske också inne på samma spår som mig att det atlaskotan som krånglar med mig.

Nack och ögonträning:
Ligg på rygg med nacken i neutralt läge. Stäng munnen, tänderna isär och tungan ska vara avslappnad. Övningarna ska träna de djupa nackmusklerna utan att de ytliga och större hals- och nackmusklerna spänns förmycket. Bäst är om sjukgymnasten visar dig och säkerställer att ytlig muskelaktivering är minimal och att det är de djupare musklerna som jobbar. Prova att börja träningen med 5 repetitioner 3 gånger per dag.
Viktigt!! Träningen ska inte öka din nacksmärta.
Håll varje position cirka 5 sekunder om du klarar. Öka antalet repetitioner och hur länge varje position ska hållas utifrån just dina behov och vad just DU klarar av.

Nack och ögonträning

Tänk dig att du ska böja huvudet bakåt UTAN att någon rörelse sker. Titta samtidigt uppåt/bakåt. Håll ca 5 sekunder, upprepa. 5 ggr x 3.

Böj hakan inåt mot halsen försiktigt bara några grader. Det är de inre, djupare halsmusklerna som ska jobba. Inte yttre! Titta samtidigt neråt. Håll ca 5 sekunder, upprepa. 5 ggr x 3.


Överfallen av goaste Luna när jag tränar. Såå mycket kärlek <3
Tränar ögonen och blir överfallen av katten  

Tänk dig att du ska vrida huvudet åt vänster UTAN att någon rörelse sker. Titta samtidigt åt vänster. Håll ca 5 sekunder, upprepa 5 ggr x 3.
Upprepa samma fast åt höger 5 ggr x 3.

Jag klarar 2-5 sekunder så jag har lite att jobba på.

 

 

Ögonrörelser med eller utan laserpekare
Ögonrörelser med eller utan laserpekare  

Sätt en laserpekare på huvudet med hjälp av ett diadem eller scarf. Rita och följ olika mönster på väggen. Små, små rörelser som stärker ögon och nackmusklerna.
Går lika bra att göra utan laserpekare tror jag. Jag kan tycka att det blir lite jobbigt för mina ögon med lasern...
Träna ögon och nacke med laserpekare på huvudet  
Så här kan jag se ut en måndagmorgon här med laserpekare på huvudet o nyvaken ;)

Balansövningar
Jag körde ganska mycket balansövningar innan i vanliga fall tyckte jag. Men nu har jag ökat på ännu mer. Har vävt in det jättemycket i vardagen, när jag står i kö, i kassan, när jag borstar tänderna mm. Dessutom kör jag balansplattan mellan alla övningar i min vanliga träning. Förut var den som en egen övning, men nu kör jag den alltså jätteofta och varierar svårigheten.
Balansplatta träna balans      
Viktigt att även tänka på andningen för att underlätta för kroppen och för att stå ut med smärtan. Andas in genom näsan, ända ner i magen och sen andas ut genom näsan.

När man klarar allt detta kan man fortsätta med nästa träningsprogram. Bloggar om det när jag klarar det.

Tips för ögonen.
Jag försöker även bryta det onda med ögonen genom att vara still med huvudet och med ögonen följa en vågrätt linje fram och tillbaka några gånger.

Tips som är bra för min atlaskota och nacke.
Titta och vrid sakta huvudet åt vänster och till höger. Upprepa 5-10 gånger.
Titta och vrid huvudet sakta uppåt och sedan neråt. Upprepa 5-10 gånger. Denna övning känns mycket bra för mig. Känns som atlaskotan liksom hamnar rätt? Ingen aning! Det är vad jag känner och tror. Det funkar för mig.

Jag är långt ifrån bra... Men jag har blivit betydligt bättre! I lördags hade jag en otroligt bradag för att vara mig just nu. Men igår gjorde jag något fel plus slarvade med övningarna och det fick jag lida för därefter. Så det är bara att öva på försiktigt och klokt!

Dagens tänkvärda:
"Ibland måste man vara svag och gå sönder, för att sedan bli hel och resa sig starkare än aldrig förr"
Ett positivt sinne

#cervikalspinalstenos #ögon #syn #dimsyn #tunnelseende #ögonmuskler #blixtrarihjärnan #nackmuskler #balans #tränaögonen #ögonövningar #tränadjupanackmuskler #svagaögonmuskler #diskbråck #nacken #atlaskotan

Language

Pinterest

Presentation


Hej där! Här är min blogg =)
Här kommer jag skriva om livet med Cervikal Spinal Stenosis. Jag gör allt som står i min makt för att läka naturligt. Är utmattad sen 2016, därför är min aktivitet ojämn i bloggen. Men ska blogga när jag får lite ork.

Viktigt att läsa!

Sök i bloggen

Fråga mig GÄRNA

57 besvarade frågor

Kategorier

REGISTER

Arkiv

Senaste inläggen

Hjälpmedel

Länkar

Sevärda Film-klipp

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18 19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2015 >>>

Flagcounter

Flag Counter

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards