Alla inlägg den 9 januari 2016

Av Susanne Nietula Edenvik - 9 januari 2016 09:55


Delar med mig till er som gillar kakao/mörk choklad.
Jag har precis fixat mitt naturliga ekologiska lördagsgodis.

Mjölkfritt, glutenfritt och "vitt sockerfritt".


Honungen brukar jag köpa lokalt av någon biodlare nära.

Resten av ingredienserna hittar man på Ica, Willys eller Coop.

Mitt naturliga ekologiska lördagsgodis med Kakao & Lakrits


Ingredienser:
1 dl kallpressad ekologisk kokosolja (inte kokosfett!)
som du värmer över vattenbad.
1-3msk honung eller annan naturlig sötning.
1 1/2- 2dl ekologisk kakao, gärna raw.
Knivsudd himalayasalt.
1-2 msk ekologiskt Lakritspulver.

Skippa lakritspulvret om du vill ha vanlig mörk chokladsmak.
Har man högt blodtryck eller lågt med Kalium i kroppen ska man vara försiktig med lakrits!
Blanda allt väl.

Du kan blanda i just det du gillar som naturella nötter, russin, tranbär, frön, kryddor eller bara äta chokladen som den är.
Nästa gång ska jag prova med lingon och blåbär från frysen.

Mitt naturliga ekologiska lördagsgodis med Kakao & Lakrits

Antingen så breder du ut kakaoblandningen på bakplåtspapper, i småformar eller i istärningsformar som jag gjorde.

Ställ in i frysen eller kylen en stund tills det stelnat. Förvara sedan godbitarna i kylskåpet, eftersom de blir mjuka och smälter i rumstemperatur.

Mitt naturliga ekologiska lördagsgodis med Kakao & Lakrits


Inspiration av Tanja. 20 anledningar att äta kakao varje dag:
http://stressaav.nu/mat-for-aterhamtning/choklad-stresshantering-halsa-recept-mjolkfria-praliner/


Russinhjärta - Tecken på kärlek finns överallt


Russinhjärta - Tecken på kärlek finns överallt


Dagens tänkvärda:
"Kakao ökar serotoninet - vårt må-bra-hormon"


#naturligt #mjölkfritt #glutenfritt #sockerfritt #naturligtläkande #läkanaturligt #ekologiskt #kakao #lakrits #lördagsgodis #choklad #mörkchoklad #serotonin #inflammationshämmande #magnesium #zink

Language

Pinterest

Presentation


Hej där! Här är min blogg =)
Här kommer jag skriva om livet med Cervikal Spinal Stenosis. Jag gör allt som står i min makt för att läka naturligt. Är utmattad sen 2016, därför är min aktivitet ojämn i bloggen. Men ska blogga när jag får lite ork.

Viktigt att läsa!

Sök i bloggen

Fråga mig GÄRNA

57 besvarade frågor

Kategorier

REGISTER

Arkiv

Senaste inläggen

Hjälpmedel

Länkar

Sevärda Film-klipp

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2016 >>>

Flagcounter

Flag Counter

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards