Alla inlägg under augusti 2016

Av Susanne Nietula Edenvik - 9 augusti 2016 17:15


Vi reser en del i vår husbil. Det tycker vi är jättekul. Känslan av frihet är så skön, att få resa dit vi vill, ofta dit solen är.

Vi kan stanna precis när vi vill. Vi stannar ofta så att jag kan röra på mig. Rörelse förhindrar förlust av muskler och nervbanor. Rätt rörelse är smärtlindring och ger energi till kroppen.

För att klara resan på bästa sätt så är det viktigt att underhålla muskler och nervbanor under tiden man reser. Att verkligen tänka på att inte vara still i samma ställning för länge.

Superviktigt att tänka på är att man kan ha stadiga kuddar t.ex bakom ryggen. Just den här som jag har bakom ryggen är egentligen en nackkudde med små, små kulor i. Jag har köpt flera stycken billigt på Dollarstore.

Jag har även likadan till nacken när jag sover. Fast med mindre mängd kulor i. Utan nackkudden skulle jag inte sova och jag skulle vara i betydligt sämre skick.

Jag sitter ofta bak i husbilen och cyklar och tränar. Jag har min minicykel som jag trampar på för att få blodcirkulation.

Träningsbollarna, träningslera och gummisnoddar är alltid med. Enkla och nödvändiga små träningshjälpmedel för att hålla igång muskler och nervbanor.

Träningslera har jag köpt på en hjälpmedelsbutik t.ex Varsam.

Träningsbollarna har jag stoppat i glasögonfodral av tyg. Jättesmidigt eftersom man kan ha remmen kring handleden, då slipper man tappa bollarna. Träningsbollarna använder jag främst när jag promenerar och vid stillasittande. Jag använder även ibland när jag ska sova. Speciellt för vänster handen, det är oftast den vänstra handen som är i sämst skick. Jag vaknar ju ett antal gånger under natten och då klämmer jag på träningsbollen.
Själva träningsbollarna heter bl.a knådboll och de kan man köpa på en hjälpmedelsbutik t.ex:
http://www.plshjalpmedel.n.nu/
http://www.varsam.se/shop/


 

För mig är det alltid viktigt att tänka på medveten andning, kroppshållning och att jag försöker hålla axlarna långt ner från huvudet och sträcka på nacken. Men även att skaka loss axlarna ibland upplever jag som att jag fylls med mer energi.
Jag gör en del ansiktsmimik för att lätta på nervsmärtan som sticker i ansikte och bortdomnade läppar.
Jag kan även göra en hel del av min ögonträning under tiden vi reser. Det är bra, så att jag inte har massor med träning kvar när vi äntligen kommer fram dit vi ska.

Sen finns det massor med "luftövningar" som man kan göra med händer, handleder, armar, fötter och ben även om man sitter fast i säkerhetsbälte i husbilen när landskapet svischar förbi utanför rutan.
Som sagt, att vara still gör ont. Så det är "bara" att röra rätt på sig.

När vi kommit fram och står still så har jag även med liggunderlag för yoga, hantlar och gummiband för arm och handledsträning mm

Dagens tänkvärda:
"Det är lika bra att leva så mycket det går. Det är ju ingen av oss som kommer levande ur det här ändå."
Christina Stielli

#träna #nervbanor #muskler #ryggmärgenikläm #resa #husbil #semester #blodcirkulation #träningslera #träningsbollar #gummisnoddar #minicykel #ögonträning

Av Susanne Nietula Edenvik - 7 augusti 2016 23:30


I höst ska syrran och jag på föreläsning med Mia Lundin!!! Längtar :))))

Våren och sommaren 2015, mådde jag väldigt dåligt. Själv trodde jag att det var sköldkörteln.

Min temp var och är alltid låg, hjärndimma, jag var såå fruktansvärt trött och orkeslös mm. Kändes som cellerna i kroppen stannade av. Jag sökte hjälp på vårdcentralen, som tog massor med prover... prover som visade sig vara normala. Sen var det inget mer med det. Tack för den hjälpen! Jag... kände mig allt annat än normal och jag fick känna mig glad om jag klarade av att hålla näsan ovanför vattenytan. Ok, jag tycker det är jättebra att vi har en sjukvård, men de jobbar ofta på fel sätt. När jag söker hjälp vill jag ha hjälp! Jag vill inte ha ett svar att proverna ser bra ut. Då får man söka vidare... själv tydligen... Suck! Men i framtiden hoppas jag innerligt att det blir ett samarbete mellan sjukvård och alternativvård. Då kanske vi får friskvård tillslut. Men det förlorar ju förstås läkemedelsbranschen på... Nåja, tillbaks till ämnet.

Om jag inte minns fel så sa min kloka syster att det kanske var Binjureutmattning jag led av eftersom sköldkörtelproverna visade ok. Jag läste nog om det då, men när varken kroppen eller knoppen fungerar så har man svårt att ta in och förstå... Allt bara snurrade i huvudet och jag hade svårt att tänka klart och ta beslut.

När jag nu ett år senare läser Mia Lundins blogginlägg om Binjureutmattning så får jag full pott där. Läs mer om bl.a kriterierna:
http://mialundin.se/binjureutmattning-beror-inte-pa-trotta-binjurar/


Under 2015 hade jag förutom min egen skada i nacken som påverkar hela min kropp, kris i förhållandet, arbetade med ett jobb jag egentligen inte klarar av, ingen energi över till mina barn och barnbarn, dessutom även följt min svärfars cancerresa som fick sitt slut i maj 2015. I maj dog även min svärfar och även mina flickors styvpappa, endast 45år... Det var minst sagt tufft i vår familj. Men jag jobbade på fram till semestern. Så sjukt viktigt för mig att sköta mitt jobb, att inte sjukskriva mig trots att jag inte klarade nånting annat. Jag kunde ju inte tänka klart. Som tur var hade vi semester i juni.

Jag visste sedan hösten 2014 att mitt serotonin låg lågt. Jag hade försökt äta upp nivån med nötter och minst 5 bananer varje dag. Bananer innehåller tryptofan som omvandlas till serotonin i kroppen. Men hösten 2015 insåg jag att jag inte kunde äta mig till en bra serotonin nivå genom kosten. Jag var på Scio och det visade fortfarande låg nivå.

Jag startade med 5-htp och B5 för att höja serotoninet. B-komplex, magnesium och kalcium som också rekommenderas åt jag sedan tidigare. Jag äter väldigt mycket hälsokost istället för skolmedicin. Jag är stolt över att vara skolmedicinfri.
Upptäckte även att örtsaltet på morgonäggen väckte mig lite ur min hjärndimma. Jag kanske behövde lite salt...
Under sommaren hade jag även startat med yoga. Jättesvårt att yoga med min skadade nacke och olydiga kroppsdelar. Men jag kämpade på. 15 minuter lätt yoga, blev efter några månader 30 minuter. Efter ytterligare några månader kunde jag göra lite mer avancerade övningar (för att vara mig alltså).

Yoga är bra för både kropp och själ <3
Jag har tidigare skrivit lite om yoga:
http://edenvik.bloggplatsen.se/2015/09/08/10521221-rorelser-som-kan-hjalpa-mot-diskbrack-mm-bla-yoga-och-mckenzie/

Yoga rekommenderar jag varmt och medveten andning: Andas in genom näsan, ända ner i magen och andas ut genom näsan.

Läs i Mia Lundins blogg om hur du kan återhämta dig från binjuretrötthet:
http://mialundin.se/hur-du-aterhamtar-sig-fran-binjuretrotthet/

Yoga och extra tillskott av 5-htp och B5 tror jag blev vändningen för mig med just de där problemen. Är i en tuff period nu igen. Suck!! Ökade på c-vitaminet rejält senaste veckan och även kolloidalt silver. Igår kväll ökade jag på mitt 5-htp intag. Idag är hjärndimman nästan inte alls ett bekymmer. Hoppas det lättar nu!

Läs mer om C-vitamin och immunförsvar:
http://edenvik.bloggplatsen.se/2016/07/31/11275650-c-vitamin-askorbinsyra-hojer-immunforsvaret/

Läs även om Candida:
http://www.mialundinshop.com/index.php?main_page=index&cPath=48
Jag ska skriva mer om Candida en annan dag.

Jag hoppas innerligt att denna info och länkarna till Mia Lundins blogg kan hjälpa någon mer. Kram <3

Dagens tänkvärda:
"The soul always knows what to do to heal itself. The challenge is to silence the mind."
Caroline Myss

#binjureutmattning #mialundin #hjärndimma #livskris #kris #immunförsvar#serotonin #5htp #b5 #magnesium #kalcium #energi #yoga #andasmedvetet #cervikalspinalstenos #myelopati #diskbråck #spondylos

Av Susanne Nietula Edenvik - 2 augusti 2016 22:26

"Det verkar som att jag får ha lite bättre dagar igen. Mår lite bättre i kroppen igen och ögonen funkar mycket bättre! Hoppas det allra värsta är över för en tid. Jag ska försöka ta det jätte-jätte-försiktigt på jobbet idag så får vi se. Vad är väl viktigast om inte hälsan <3 Hälsan framför allt!"
Så där skrev jag hoppfullt på Facebook en dag förra veckan innan jobbet...

Efter jobbet... tar jag mig till parkeringen. Ser alla åka hemåt till varsitt håll.

Men jag, jag sitter kvar... på parkeringen och stirrar och andas. Trycket runtom huvudet känns som flera olika järnringar som trycker ihop mitt huvud! Synen krånglar, så inga hastiga rörelser med nacken för då blir det värre. Men jag är så sliten så jag bara sitter där i den kokheta bilen. Nervsmärtan bränner. Känslan av att fötterna brinner tar på krafterna, ena låret är bortdomnat, armar och händer brinner. Det känns som huden kommer att lossna vilken sekund som helst, speciellt under fötterna, smalbenen, både handflator och ovansidan händerna, handleder och underarmar. Känslan av att huden lossnar är vidrig och får mig att må illa. Ansiktet känns bortdomnat och sticks, känns som tusen nålar.
Försöker samla kraft för att ta mig hem. Snart, snart... ska bara... andas lite till. Medveten andning ger mig smärtlindring.
Tankarna snurrar. Har jag ett eller flera diskbråck i nacken igen? Har spinal stenosen i nacken blivit progressiv? Eller har spondylosen blivit värre?Eller har jag blivit friskare så att jag lättare känner att vissa moment skadar mig? Jag vet inte? Jag vet bara att jag är mycket sliten och tårar rullar.

https://open.spotify.com/track/0UarXLMewXCHbhhpEgbC9p
Eva Dahlgren - Mitt liv

Jag sätter på musik, börjar fotografera och det lättar lite.

Avledning är fantastiskt bra. Jag samlar ihop mig för att ta mig hem efter ännu en arbetsdag. En arbetsdag med massor av leende människor som ger mig sådan härlig energi. Men ett arbete där jag jobbar alldeles förmycket med armar och kropp. Ett alldeles förtungt jobb och för stressigt jobb för mig. Nacken tar stryk och hela min kropp blir påverkad. Om jag rör mig förhastigt så blir det som blixtar genom kroppen.

Jag försöker gunga försiktigt på nacken i olika vinklar. Rör axlarna upp och ner för att det brukar ge mig energi.

Tänker för mig själv att det är helt onormalt att man är så slut och har så ont efter jobbet så att man gråter efteråt.

Jag må ha en av de bästa skitkroppar... Men jag blir så trött och sliten.

Snart, snart semester igen. Bara några arbetspass kvar. "Kämpa Susanne, kämpa! Du klarar allt!" Tacksam för min inre pepptalk, men ibland driver min envishet mig förlängt. Sååå trött...
Måste hem och bara vara... som en zombie, typ.

Men först firade vi in "snart semester" med kantarellmackor. Mums vad gott! Tack Eric för kantarellerna :)

Dagens tänkvärda:
"Det är mitt liv"

#cervikalspinalstenos #myelopati #spondylos #nervsmärta #kantarellerna

Language

Pinterest

Presentation


Hej där! Här är min blogg =)
Här kommer jag skriva om livet med Cervikal Spinal Stenosis. Jag gör allt som står i min makt för att läka naturligt. Är utmattad sen 2016, därför är min aktivitet ojämn i bloggen. Men ska blogga när jag får lite ork.

Viktigt att läsa!

Sök i bloggen

Fråga mig GÄRNA

57 besvarade frågor

Kategorier

REGISTER

Arkiv

Senaste inläggen

Hjälpmedel

Länkar

Sevärda Film-klipp

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2016 >>>

Flagcounter

Flag Counter

RSS

Tidigare år


Skapa flashcards