Direktlänk till inlägg 7 augusti 2016

Binjureutmattning och hjärndimma

Av Susanne Nietula Edenvik - 7 augusti 2016 23:30


I höst ska syrran och jag på föreläsning med Mia Lundin!!! Längtar :))))

Våren och sommaren 2015, mådde jag väldigt dåligt. Själv trodde jag att det var sköldkörteln.

Min temp var och är alltid låg, hjärndimma, jag var såå fruktansvärt trött och orkeslös mm. Kändes som cellerna i kroppen stannade av. Jag sökte hjälp på vårdcentralen, som tog massor med prover... prover som visade sig vara normala. Sen var det inget mer med det. Tack för den hjälpen! Jag... kände mig allt annat än normal och jag fick känna mig glad om jag klarade av att hålla näsan ovanför vattenytan. Ok, jag tycker det är jättebra att vi har en sjukvård, men de jobbar ofta på fel sätt. När jag söker hjälp vill jag ha hjälp! Jag vill inte ha ett svar att proverna ser bra ut. Då får man söka vidare... själv tydligen... Suck! Men i framtiden hoppas jag innerligt att det blir ett samarbete mellan sjukvård och alternativvård. Då kanske vi får friskvård tillslut. Men det förlorar ju förstås läkemedelsbranschen på... Nåja, tillbaks till ämnet.

Om jag inte minns fel så sa min kloka syster att det kanske var Binjureutmattning jag led av eftersom sköldkörtelproverna visade ok. Jag läste nog om det då, men när varken kroppen eller knoppen fungerar så har man svårt att ta in och förstå... Allt bara snurrade i huvudet och jag hade svårt att tänka klart och ta beslut.

När jag nu ett år senare läser Mia Lundins blogginlägg om Binjureutmattning så får jag full pott där. Läs mer om bl.a kriterierna:
http://mialundin.se/binjureutmattning-beror-inte-pa-trotta-binjurar/


Under 2015 hade jag förutom min egen skada i nacken som påverkar hela min kropp, kris i förhållandet, arbetade med ett jobb jag egentligen inte klarar av, ingen energi över till mina barn och barnbarn, dessutom även följt min svärfars cancerresa som fick sitt slut i maj 2015. I maj dog även min svärfar och även mina flickors styvpappa, endast 45år... Det var minst sagt tufft i vår familj. Men jag jobbade på fram till semestern. Så sjukt viktigt för mig att sköta mitt jobb, att inte sjukskriva mig trots att jag inte klarade nånting annat. Jag kunde ju inte tänka klart. Som tur var hade vi semester i juni.

Jag visste sedan hösten 2014 att mitt serotonin låg lågt. Jag hade försökt äta upp nivån med nötter och minst 5 bananer varje dag. Bananer innehåller tryptofan som omvandlas till serotonin i kroppen. Men hösten 2015 insåg jag att jag inte kunde äta mig till en bra serotonin nivå genom kosten. Jag var på Scio och det visade fortfarande låg nivå.

Jag startade med 5-htp och B5 för att höja serotoninet. B-komplex, magnesium och kalcium som också rekommenderas åt jag sedan tidigare. Jag äter väldigt mycket hälsokost istället för skolmedicin. Jag är stolt över att vara skolmedicinfri.
Upptäckte även att örtsaltet på morgonäggen väckte mig lite ur min hjärndimma. Jag kanske behövde lite salt...
Under sommaren hade jag även startat med yoga. Jättesvårt att yoga med min skadade nacke och olydiga kroppsdelar. Men jag kämpade på. 15 minuter lätt yoga, blev efter några månader 30 minuter. Efter ytterligare några månader kunde jag göra lite mer avancerade övningar (för att vara mig alltså).

Yoga är bra för både kropp och själ <3
Jag har tidigare skrivit lite om yoga:
http://edenvik.bloggplatsen.se/2015/09/08/10521221-rorelser-som-kan-hjalpa-mot-diskbrack-mm-bla-yoga-och-mckenzie/

Yoga rekommenderar jag varmt och medveten andning: Andas in genom näsan, ända ner i magen och andas ut genom näsan.

Läs i Mia Lundins blogg om hur du kan återhämta dig från binjuretrötthet:
http://mialundin.se/hur-du-aterhamtar-sig-fran-binjuretrotthet/

Yoga och extra tillskott av 5-htp och B5 tror jag blev vändningen för mig med just de där problemen. Är i en tuff period nu igen. Suck!! Ökade på c-vitaminet rejält senaste veckan och även kolloidalt silver. Igår kväll ökade jag på mitt 5-htp intag. Idag är hjärndimman nästan inte alls ett bekymmer. Hoppas det lättar nu!

Läs mer om C-vitamin och immunförsvar:
http://edenvik.bloggplatsen.se/2016/07/31/11275650-c-vitamin-askorbinsyra-hojer-immunforsvaret/

Läs även om Candida:
http://www.mialundinshop.com/index.php?main_page=index&cPath=48
Jag ska skriva mer om Candida en annan dag.

Jag hoppas innerligt att denna info och länkarna till Mia Lundins blogg kan hjälpa någon mer. Kram <3

Dagens tänkvärda:
"The soul always knows what to do to heal itself. The challenge is to silence the mind."
Caroline Myss

#binjureutmattning #mialundin #hjärndimma #livskris #kris #immunförsvar#serotonin #5htp #b5 #magnesium #kalcium #energi #yoga #andasmedvetet #cervikalspinalstenos #myelopati #diskbråck #spondylos

 
 
Ingen bild

Linda

8 augusti 2016 17:09

Hej, vart köper du 5 HTP? Är det lagligt i Sverige? Har läst så mycket om det och har så lust och pröva. Mvh Linda

Susanne Nietula Edenvik

8 augusti 2016 21:41

Hej!
De här två sorterna har jag provat. Nöjd med båda. Men den nedersta har lägre pris :) Kram!
http://www.femalebalanceshop.com/5-HTP?gclid=CMLQhbbIss4CFdQ_GwodcoEFkg

https://naturprodukter.se/forkylning/populara-varor/cytoplan-5-htp-plus-50-mg-60-kap-180-kap/

 
Ingen bild

Peter Moberg

28 februari 2017 23:20

Hejsan, mycket intressant läsning! Jag skall själv testa på 5-HTP och Tyrosin tänkte jag. Jag känner igen det där med vården, man får mycket mediciner men det mesta gör mig bara slö och trött. Har testa sköldkörteln med, normala värden, som resultat. Har fått gå på mirtazapin i 18 månader nu och visst har de hjälp mig för att sova men nu har jag istället JÄTTE svårt att sova utan dem. Gissa vad min förra läkare sade; jo du Peter, det finns de som måste äta denna medicin livet ut... Det köper inte jag! Jag ska bli fri från den där skiten. Stort tack till dej Susanne för inspirationen! Med vänlig hälsning Peter Moberg

Susanne Nietula Edenvik

1 mars 2017 23:03

Hej Peter
Många som har fel på sköldkörteln har svårt att sova. Även jag. Mina blodvärden på sköldkörteln visar inget heller. Men jag har symtomen och både alternativmedicin och hårmineralanalys visar på sköldkörteln.
Läs de här länkarna, de är bra o ger lite hopp för framtiden:
http://www.wellnessguide.se/Nyheter/ny-forskning-ger-hopp-for-patienter-med-hypotyreos

http://www.wellnessguide.se/Nyheter/ny-forskning-ger-hopp-for-patienter-med-hypotyreos

Stå på dig o fortsätt lita på dig själv!! Med vänlig hälsning, Susanne :)

 
Ingen bild

Johanna

22 oktober 2017 20:52

Hej! Jag vill tipsa om en jättebra produkt mot hjärndimma! Jag har binjureutmattning, gränsar till hypotyreos och väldigt rubbat östrogen, ja alltså hela hormonsystemet är kaos (totalt hormonkaos från topp till tå som min homeopat beskrev det) sjukvården kallar det utmattningsdepresion och panikångest och cosial fobi 😁 . Jag är inte helt skolmedicinfri (en tradolan på kvällen mot restles legs som jag inte får bukt med på alternativt sätt än). Jag kom nyligen i kontakt med Oreganoolja, och OJ!! Jag blev så klar i knoppen av den (det gick fort, den verkade på bara nån timme, vid första intaget!) Så ja, jag kan varmt rekomendera Oreganoolja mot hjärndimma, sen är den ju bra för en hel rad andra saker också, mot candida, andra svampar och parasiter, renar från tungmetaller osv. Tack för mig och lycka till 💕!

Susanne Nietula Edenvik

23 oktober 2017 16:50

Låter jättebra!! Vilken sort och var köper du? Tack för tips :))))

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Susanne Nietula Edenvik - 16 oktober 2019 03:36

Ja i måndags kom äntligen kallelsen till en kurs i "Basal Kroppskännedom" som jag själv önskat remiss om. Det ska bli spännande! Men jag fick min diagnos, medfödd Cervikal Spinal Stenos med myelopathi, spondylos och diskbråck i nacken, 2011. Vilket...

Av Susanne Nietula Edenvik - 7 oktober 2019 06:14


  Trasmattan - För bättre balans och livskvalite´   Hur ser min dag ut? Vad lägger jag egentligen min tid på? För att förtydliga hur dagarna ser ut så fick jag lära mig att använda mig av "Trasmattan" av min coach Mia på CoachingTeamet, Finsa...

Av Susanne Nietula Edenvik - 20 september 2019 14:19

Placeboexperimentet svt play Jätteintressant program om placeboeffekten! Man ska inte förakta placeboeffekten, man ska dra nytta av den. Placeboeffekten hjälper även fast man vet att det är placebo. Kroppens egna endorfiner. Tankens kraft är så mä...

Av Susanne Nietula Edenvik - 7 september 2019 20:30


  I veckan såg jag Vetenskapens värld - Frisk av naturen på Svt Play.Se programmet här:https://www.svtplay.se/video/23469350/vetenskapens-varld/vetenskapens-varld-sasong-2-frisk-av-naturenKan ses till 28 feb 2020 23.59 Info om programmet:"F...

Av Susanne Nietula Edenvik - 3 september 2019 04:26


29 augusti... Det är nu tre år sedan jag fick hjälp att ta steget att sjukskriva mig. Det var minst sagt ohållbart på arbetet. Ja hela livet var ohållbart... Utmattningen hade tagit över min hjärna...     Fokus på det som är bra   Solu...

Language

Pinterest

Presentation


Hej där! Här är min blogg =)
Här kommer jag skriva om livet med Cervikal Spinal Stenosis. Jag gör allt som står i min makt för att läka naturligt. Är utmattad sen 2016, därför är min aktivitet ojämn i bloggen. Men ska blogga när jag får lite ork.

Viktigt att läsa!

Sök i bloggen

Fråga mig GÄRNA

57 besvarade frågor

Kategorier

REGISTER

Arkiv

Senaste inläggen

Hjälpmedel

Länkar

Sevärda Film-klipp

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2016 >>>

Flagcounter

Flag Counter

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards