Alla inlägg den 10 mars 2017

Av Susanne Nietula Edenvik - 10 mars 2017 20:00

   

Idag bakade vi kladdkaka för första gången och då enligt AIP fast med ägg. Men annars kan man ersätta äggen med gelatin. Se gelatin-äggs recept-


Kladdkaka med Carob - AIP fast med ägg eller gelatin

Kladdkaka utan gluten, mjölk, kakao och tillsatser.
Jag äter egentligen enligt AIP men har nu lagt till ägg i kosten. Så den här kladdkakan går som Paleo.

Receptet är till en rostfri liten form. Ta dubbel sats till en normalstor pajform. Blir bäst i rostfri form har jag fått info om.

Ingredienser:
3 bondägg (paleo) eller Gelatin-ägg (aip) Se recept Gelatin-ägg
10 ekologiska dadlar
1,5 dl kokosmjöl
0,5 dl potatismjöl
1 dl ekologiska kokosflingor
5 msk ekologisk carob (istället för kakao) Här kan man köpa carob
1/2 dl ekologisk kallpressad kokosolja
1 msk närproducerad honung
1/2 tsk äkta ekologisk vaniljpulver
1 tsk bikarbonat
1 tsk äppelcidervinäger
2 krm himalayasalt

Så här gjorde vi:
Sätt ugnen på 175° varmluft. Mixa dadlar och kokos i en matberedare. Häll i resten av alla torra ingredienser som kokosmjöl, potatismjöl, carob (kakao), vaniljpulver, bikarbonat och himalayasalt och mixa lite till. Häll sedan i kokosolja, honung och ägg.
Smörj en rostfri liten form med kokosolja (dubbel sats till en normalstor rund form).
Häll smeten i rostfria formen o häll över lite kokosflingor. Grädda i ugnen i 10 minuter. Ställ kladdkakan i kylen minst en timme innan servering.
Servera med paleoglass, mixade frysta bär eller mixad kokosgrädde med lite vaniljpulver i.

Kladdkaka med Carob - AIP fast med ägg eller gelatin  

Så himla gott :)

Fler AIP-recept hittar du under: Recept AIP

Fler Paleo-recept hittar du under: Recept Paleo

Dagens tänkvärda:
"Alltid bra att ha något att se framemot, som t.ex fullmåne och kladdkaka"
Snart fullmåne 20170310 snart ny energi
#paleo #aip #carob #kladdkaka #aipkostplusägg #klarat3månader #autoimmunprotokollpaleo #läkanaturligt #livslust #livskraft #snartfullmåne




Language

Pinterest

Presentation


Hej där! Här är min blogg =)
Här kommer jag skriva om livet med Cervikal Spinal Stenosis. Jag gör allt som står i min makt för att läka naturligt. Är utmattad sen 2016, därför är min aktivitet ojämn i bloggen. Men ska blogga när jag får lite ork.

Viktigt att läsa!

Sök i bloggen

Fråga mig GÄRNA

57 besvarade frågor

Kategorier

REGISTER

Arkiv

Senaste inläggen

Hjälpmedel

Länkar

Sevärda Film-klipp

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10 11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2017 >>>

Flagcounter

Flag Counter

RSS

Tidigare år


Ovido - Quiz & Flashcards