Direktlänk till inlägg 2 oktober 2017

Hjälpmedelsdagen - Sprida - Click2speak

Av Susanne Nietula Edenvik - 2 oktober 2017 15:09

Hjälpmedelsdagen - Sprida - Click2speak

I onsdags var jag och en vän på hjälpmedelsdagen 2017 i Karlskoga: https://www.regionorebrolan.se/sv/Halsa-och-vard/Om-du-behover-vard/Habilitering/Hjalpmedelsdagen-2017/Karlskoga-lasarett/
Dagen firas lite olika dagar beroende på var man bor. Så kika in på er habiliterings hemsida.

Jag träffade en jättetrevlig kvinna från Sprida i Örebro. Som hade en del hjälpmedel till PC med sig. Det tyckte jag var intressant. Det ska jag ha i åtanke inför framtiden. För jag får så ont om jag sitter vid PC pga min nacke och förlorade muskler, nervbanor i armar och händer. Det finns mer lösningar än man tror. Man får kontakt med Sprida genom kommunens arbetsterapeut.
Här är länk till Sprida Kommunikationscenter i Örebro:
https://www.regionorebrolan.se/sprida

Hon visade även ett dataprogram som jag blev intresserad av. Kanske kan hjälpa någon mer än mig?

Click2Speak erbjuder ett gratis program till datorn. Ett skärmtangentbordet som hjälpmedel till personer med nedsatt funktion som har svårt att använda ett vanligt tangentbord. Vilket möjliggör enkel kommunikation och tillgång till Windows-baserade PC- och Tablet-applikationer.
Global språkstöd, lätt att använda, exakt, snabbt!

https://www.click2speak.net/

Kommentera gärna blogginlägget om hur ni gör eller om ni har hjälpmedel, tips och lösningar på hjälpmedel för att använda pc.


#hjälpmedel #sprida #hjälpmedelsdagen #funktionsnedsättning #dator #pc #underlätta #gratis #program

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Susanne Nietula Edenvik - 16 oktober 2019 03:36

Ja i måndags kom äntligen kallelsen till en kurs i "Basal Kroppskännedom" som jag själv önskat remiss om. Det ska bli spännande! Men jag fick min diagnos, medfödd Cervikal Spinal Stenos med myelopathi, spondylos och diskbråck i nacken, 2011. Vilket...

Av Susanne Nietula Edenvik - 7 oktober 2019 06:14


  Trasmattan - För bättre balans och livskvalite´   Hur ser min dag ut? Vad lägger jag egentligen min tid på? För att förtydliga hur dagarna ser ut så fick jag lära mig att använda mig av "Trasmattan" av min coach Mia på CoachingTeamet, Finsa...

Av Susanne Nietula Edenvik - 20 september 2019 14:19

Placeboexperimentet svt play Jätteintressant program om placeboeffekten! Man ska inte förakta placeboeffekten, man ska dra nytta av den. Placeboeffekten hjälper även fast man vet att det är placebo. Kroppens egna endorfiner. Tankens kraft är så mä...

Av Susanne Nietula Edenvik - 7 september 2019 20:30


  I veckan såg jag Vetenskapens värld - Frisk av naturen på Svt Play.Se programmet här:https://www.svtplay.se/video/23469350/vetenskapens-varld/vetenskapens-varld-sasong-2-frisk-av-naturenKan ses till 28 feb 2020 23.59 Info om programmet:"F...

Av Susanne Nietula Edenvik - 3 september 2019 04:26


29 augusti... Det är nu tre år sedan jag fick hjälp att ta steget att sjukskriva mig. Det var minst sagt ohållbart på arbetet. Ja hela livet var ohållbart... Utmattningen hade tagit över min hjärna...     Fokus på det som är bra   Solu...

Language

Pinterest

Presentation


Hej där! Här är min blogg =)
Här kommer jag skriva om livet med Cervikal Spinal Stenosis. Jag gör allt som står i min makt för att läka naturligt. Är utmattad sen 2016, därför är min aktivitet ojämn i bloggen. Men ska blogga när jag får lite ork.

Viktigt att läsa!

Sök i bloggen

Fråga mig GÄRNA

57 besvarade frågor

Kategorier

REGISTER

Arkiv

Senaste inläggen

Hjälpmedel

Länkar

Sevärda Film-klipp

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2017 >>>

Flagcounter

Flag Counter

RSS

Tidigare år


Skapa flashcards